handdator

Visa fullständig version : Ålderstecken?



pentti01
2012-07-22, 11:10
Jag har lagt märke till en sak som jag tidigare ej reflekterat över:
även om jag ligger strax över den tillåtna hastghetsbegränsningen ( :rolleyes:)
dock max 10-15km/h och det händer inte ofta ; ÄRLIGT !, så blir jag ofta omkörd av bilister!
Så var inte fallet när jag började köra tung Mc i slutet av 70-talet.
Kan det bero på att bilarna idag är så mycket bekvämare o bättre på alla sätt o vis?
Eller är det beror det på att jag blivit äldre o kör lugnare/ försiktigare själv,, ?
Detta att bli omkörd är inget som på något sätt stör mig, nejdå , bara en reflektion.
Även motorcyklar som kommer ikapp kör om, så det måste nog vara så att gubben börjar bli "till åren" :)

Reject
2012-07-22, 12:32
I min värld känns det som att det är "allmänt och socialt accepterat" att ligga 10km utöver den tillåtna hastighetsgränsen.

Oftast ligger jag själv på strecket av den lagliga hastigheten, och jag märker definitivt att jag då stressar en hel del bilister bakom mig som undrar vad jag håller på med...

Olle Å
2012-07-22, 13:06
Jag har lagt märke till en sak som jag tidigare ej reflekterat över:
även om jag ligger strax över den tillåtna hastghetsbegränsningen ( :rolleyes:)
dock max 10-15km/h och det händer inte ofta ; ÄRLIGT !, så blir jag ofta omkörd av bilister!
Så var inte fallet när jag började köra tung Mc i slutet av 70-talet.
Kan det bero på att bilarna idag är så mycket bekvämare o bättre på alla sätt o vis?
Eller är det beror det på att jag blivit äldre o kör lugnare/ försiktigare själv,, ?
Detta att bli omkörd är inget som på något sätt stör mig, nejdå , bara en reflektion.
Även motorcyklar som kommer ikapp kör om, så det måste nog vara så att gubben börjar bli "till åren" :)

Tror jag håller med dig angående komforten i nya bilar. 90 känns ju nästan inte i en nyare bil.
Om du kör en större nyare mc , så är det ju likadant.
själv märker jag att bilisterna på vissa vägar jagar på mera än vanligt. I mitt fall kör jag ju på 45:an genom Värmland då och då. där går det mycket fort mellan fartkamerorna.
Själv tycker jag väl att den stigande åldern har påverkat mig på så sätt att jag inte ger mig ut på helt okända vägar ensam bara för att kolla vart de leder. Oftast ligger man väl lite över lagliga farten än under, om man skall mot ett mål långt borta.:):):)

Ankan1
2012-07-22, 22:04
Bilarna är garanterat både snabbare och bekvämare samt tystare idag än för trettio år sedan.Det farliga med detta är ju att förarna ofta invaggas i en tro att dom sitter säkert vilket de sällan gör vid en kollision i hög fart när fysikens lagar gäller oavsett hur modern bilen än må vara.

Hastigheter beroende på vem som framför fordonet och dennas syn på fart räknat i km/h är ofta relevant på hur föraren av en mc / bil uppfattar sin hastighet till omgivningen och faran av en olycka om den nu skulle dyka upp.Trots flera årtionden med körkort och utan att ha orsakat någon annan trafikant något lidande pga för hög fart har jag fortfarande svårt för att sänka farten.

Kan mycket väl komma på mig själv med att sitta och rusa fram på motorväg till arbetet med mc i en fart av ca 160 km/h och tycka att jag har läget under kontroll vilket jag naturligtvis inte har om något skulle fallera.Å andra sidan utan någon form av försvar så undrar jag vad jag skulle kunna ha förhindrat på denna mc om jag gått omkull i t ex en lägre fart av 110 km/h.Förmodligen inte så mycket.

Min anledning till högre fart beror inte på stress utan för nöjet som just jag ser det av denna högre hastighet.
Ser en betydligt större fara i att folk kan skifta fil utan minsta tecken till att ge signal med blinkers.Eller alla dessa som försökt tränga mig av vägen under årens lopp på mc eller i bil när de aldrig såg mig komma körande för att de var fullt upptagna av ett samtal i sin mobiltelefon.För att inte nämna de som tur är mer sällsynta bilister som fått för sig att de ska köra ikapp med min mc och ibland framkallat klart olustiga känslor pga sitt säregna beteende.

För brukade man t ex ge signal med tutan vid omkörning som sedan övergick till heljusblink vilket man fortfarande använder sig av i många länder.Skulle du heljusblinka i dag i Sverige i samband med en omkörning så hade de tyckt att du var en idiot eller var ute efter bråk.För att inte tala om alla dessa som får ett hastigt närmande fordon bakom sig i fullt dagsljus och trots detta med en bred vägren inte gör minsta försök till att hjälpa till och släppa förbi denna trafik utan verkar tro att de är hemliga trafikpoliser som betalar mer vägskatt än övriga och på så vis har fått en uppgift i att försvåra för övriga trafikanter.Något som framkallat mååånga farliga incidenter i denna trafik genom åren.

AT-gubben
2012-07-22, 22:11
Visst är det så att med stigande ålder så blir man mer sansad och mer rädd om livet. Man har ju så kul att man inte i onödan vill ligga på sjukan. (eller i mullen:eek:)

Om jag vill komma fort fram så är det full tank och inga stopp mellan soppapåfyllningarna. Men det är inte roligt :mad: men kan vara nödvändigt om det gäller att komma fram till det roliga, typ att köra från Skagen i Danmark ner till Tyskland på västsidan och så nära havet som möjligt vilket jag gjorde för några veckor sedan. Då tar det tid och många stopp blir det mellan tankstoppen. Typ tre dagar :D

magnusda
2012-07-27, 11:05
Hej Alla
Detta är en intressant fråga och något jag diskuterat tidigare.
Min första bil (Ja, jag är gammal! :) ) var en Opel Ascona 1600R -72. Vid hundra började skruvarna vibrera loss.
Med V70.n kan jag ligga och streckköra i 170 utan problem. Tyst och fint, lyssna på nyheterna och fisa i finfotöljen.

Vid 130 har den fortfarande en del att ge. det GÅR att köra om.

Så det handlar inte om ålder. Det handlar om teknisk utveckling.

Magnus

Olle Å
2012-07-27, 19:43
Jag körde ganska mycket bil och även mc på den tiden det var fri hastighet. hade själv en lite trimmad bil som lätt gjorde 200 knyck. En mc på den tiden gjorde sällan mer än 150. Oftast körde man ju inte mer än 80-90 med bilen.
utvecklingen har ju gjort att farten i dag på vägarna i stort sett är densamma, men fordonen är oerhört mycket säkrare, vägarna är mycket bättre, men HUR ÄR DET MED FÖRARNA???????"":mad::mad:
Tycker nog att samarbetet och hänsynen mellan förarna har minskat.:mad::mad::mad:
Visar sig ofta om man kommer i kapp någon på en mindre väg.:mad::mad::mad:

lasrberglund
2012-07-28, 20:15
:thefinger::thefinger::thefinger:Alla hatar mig. Jag ligger oftast i 70 med hojen för då går den som bäst tycker jag. (Jag är 30 år..)

TMax500
2012-07-28, 20:28
Ni börjar nog bli gamla. Lagom fart på en 70-väg är ofta 90-95. Så det så! :)

lasrberglund
2012-07-28, 20:59
Ni börjar nog bli gamla. Lagom fart på en 70-väg är ofta 90-95. Så det så! :)

Men du är ju göteborgare. Hornen växer ut när ni sätter er bakom ratten(eller styret) :p

magnusda
2012-07-29, 08:56
Herregud, jag närmar mig mittpunkten av livet :) och i alla diskussioner jag har med folk är det härligt att glida fram i stilla mak i max 100. Tills jag sätter mig på hojen.... Blir 18 igen och hornen växer ut. Krävs all ålderdomlig vishet för att inte gasa på FÖR jävligt! :D

Nina
2012-07-29, 09:40
Jag har lagt märke till en sak som jag tidigare ej reflekterat över:
även om jag ligger strax över den tillåtna hastghetsbegränsningen ( :rolleyes:)
dock max 10-15km/h och det händer inte ofta ; ÄRLIGT !, så blir jag ofta omkörd av bilister!
Så var inte fallet när jag började köra tung Mc i slutet av 70-talet.
Kan det bero på att bilarna idag är så mycket bekvämare o bättre på alla sätt o vis?
Eller är det beror det på att jag blivit äldre o kör lugnare/ försiktigare själv,, ?
Detta att bli omkörd är inget som på något sätt stör mig, nejdå , bara en reflektion.
Även motorcyklar som kommer ikapp kör om, så det måste nog vara så att gubben börjar bli "till åren" :)

Trafiken har blivit hetsigare. Under mitten av 80-talet när jag tog bilkortet körde de flesta max +15-20 km över hastighetsbegränsningen. Man planerade sin omkörning och höll koll på heldragna linjer. T o m vilken hastighet som gäller vid de olika mittlinjerna. Nu för tiden ska man ligga MINST +30 km över hastighetsbegränsningen. Ingen vet ens vad bashastighet är för något. Ingen respekterar 30-skyltarna. De kan inte ens högerregeln. Folk kör om före viadukter och i viadukter, kör om vid möten och kräver att mötande ska flytta på sig. Folk kör om moppar farligt nära dem. Det parkeras inte alls 10 m före/efter korsningar eller 30 m före/efter järnväg. Eller ens 25 m före busshållplats… Listan kan göras hur lång som helst.

Jupp, jag är en djävel på att kunna trafikregler. ;)