handdator

Visa fullständig version : förslag om privatisering av uppkörningarna



Ankii
2007-09-24, 17:18
Sitter och läser Aftonbladet idag 24/9 2007 och hittar en notis med rubriken: "Privata trafikskolor kan få sköta uppkörning"
När jag väl läst hela notisen inser jag att jag har läst om någon här som skickat in detta förslaget eller funderade åtminstånde på att skicka in ett förslag om att trafikskolorna själva ska ha teori och uppkörningsproven. Drömde jag det?
Nu har iallafall regeringen funderingar på att privatisera detta.
Så om jag inte drömde utan någon verkligen skickade in förslaget så vill jag bara tala om att: någon där uppe lyssnade på dig...

Nilsson
2007-09-24, 17:21
detta har varit på förslag ganska länge men tyvär har de jusom de tycker vicktigare saker att ta först ( fler skatter ) ett av förslagen var att körskolan skulle kunna godkänna den som blivit kuggad

Ankii
2007-09-24, 18:23
får den nya regeringen som de vill är det införande under 2008.

Nilsson
2007-09-24, 18:27
kan ju alltid hoppas ;D

pewa
2007-09-27, 00:03
Jag tycker det i stort är ett bra förslag. Visst finns det risker att trafikskolor tjänar pengar på att godkänna olämpliga förare osv. men där får man se till att ha en bra kontroll.

Om jag tar mitt körkort via körskola är det ju min körskollärare om någon som vet när jag är redo för trafiken. Uppkörningen känns som en snäv chans, en dålig dag och en missad konbana sen får man inte ens chansen att visa att man kan köra.

Men hur blir det med de som vill köra upp som privatister?

Nina
2007-09-27, 07:19
Jo, det var jag som skickade in ett förslag som innehöll att antingen utökar Vägverket antalet anställda och har öppet längre, t ex under helgerna också eller så kan trafikskolorna börja ta hand om uppkörningarna och då kan man t ex slussas till en helt annan trafikskola för uppkörning för att undvika jäv och ”kompisskap” i den egna trafikskolan. De trafikskolor som utnyttjar detta skulle få minuspoäng, som nåt betygsystem där de som får flest poäng och högre betyg är de som sköter sig. De som inte sköter sig blir till slut av med sin ”licens” för att få ta hand om uppkörningar.

Det senare finns redan i dag inom Vägverket. De trafikskolor som utbildar bra och skickar bra elever för uppkörning får oftast lättare igenom sina elever. De övriga trafikskolornas elever grillas alltså hårdare och kuggas därmed lättare. Det är skillnad på trafikskola och trafikskola.
De elever som kommer från ”rätt” trafikskola men som ändå skulle råka kuggas får en ny tid ganska omgående, de elever som kommer från ”fel” trafikskola och kuggas får vänta i veckor på ny chans.

Maestro
2007-10-12, 19:48
Så fort det rör sig om privatisering och profitintresse bör man vara vaksam på förändringarna.

pewa
2007-10-15, 13:38
Så fort det rör sig om privatisering och profitintresse bör man vara vaksam på förändringarna.


Instämmer! Däremot tycker jag dagens system inte heller är speciellt rättvist. Kör man på bilskola genomgår man all sin utbildning där men kör sin uppkörning inför en person man aldrig träffat och som inte har någon koll på ens kunskaper.

De satsas mycket på att göra besiktningspersonerna mer likvärda i sin bedömning. Lägger man samma pengar på att kontrollera privata uppkörningar tror jag det skulle kunna fungera.