handdator

Visa fullständig version : Dunlop däck



Manne
2012-07-19, 11:39
Råkade ut för något märkligt igår, tvättade hojen och upptäckte en 20 cm lång bula på mitt Dunlop Sportmax Roadsmart framdäck, tog omedelbart av däcket för att kolla vad som hänt, ser precis ut som att det kommit luft in mellan däckets olika lager :hmmmm2:
Någon som varit med om något liknande ?
Rullat 800 mil hyfsad lugn körning, inköpt 2010

AT-gubben
2012-07-19, 15:54
Troligtvis ett fabrikationsfel. Jag har aldrig sett något liknande :hmmmm2: och misstänker att Dunlop är intresserade av att kolla upp detta. Mitt råd blir att ta däcket till din handlare, med lite envishet kan du kanske få ett nytt. Värt ett försök. Vet du med dig att du inte misskött däcket och har haft rätt lufttryck så kan du vara lite påstridig.

Manne
2012-07-19, 17:01
Mejlat Dunlop idag med bifogade bilder, ska bli spännande och se om det blir någon reaktion.
Har alltid koll på skick och lufttryck i hojdäcken, handlar om min egen säkerhet, märkte inget konstigt sista turen jag körde vilket jag borde om skadan funnits på däcket redan då med tanke på bulans placering och storlek, tog nästan i på insidan av framskärmen när jag rullade ut hojen ur garaget för tvätt.

oban
2012-07-19, 20:39
I stort sett samma sak hände mig för ett par veckor sen när jag åkte en tur i Norge. Det var väven inuti däcket som spruckit. Fick ta bärgning och köpa nytt däck.
Handlaren frågade om jag ville ha med mig däcket för att skicka tillbaka det, ska inte hända enl. honom. P.g.a. platsbrist m.m. fick det vara kvar (hade hojen fullpackad redan).
Ska bli skoj att höra vad Dunlop svarar dig, hade också Roadsmart däcket.

pentti01
2012-07-19, 22:07
Är väl novis i denna fråga men det borde vara omöjligt att missköta ett däck och få en sådan skada?

engström67
2012-07-19, 23:18
Är väl novis i denna fråga men det borde vara omöjligt att missköta ett däck och få en sådan skada?

Jaa cordbrott kan ju uppstå på alla däck och svårt att skydda sig mot.Rätt ovanligt på moderna hojdäck men väldigt vanligt på husvagnar tex som har däck som blivit gamla:)

Olle Å
2012-07-20, 08:21
Jaa cordbrott kan ju uppstå på alla däck och svårt att skydda sig mot.Rätt ovanligt på moderna hojdäck men väldigt vanligt på husvagnar tex som har däck som blivit gamla:)

Jag har för mig att cordbrott kan uppstå även av för lågt lufttryck i kombination med grop eller sten på vägen.:):):)

räven
2012-07-20, 09:50
Jag köper alltid extraförstärkta däck till min GS. För ett antal år sedan fick jag en jäkla bula på mitt framdäck på en grusväg.

Mats Liifv
2012-07-20, 10:25
Har aldrig sett något liknande under alla mina år på två hjul. Kanske har jag haft tur...

pentti01
2012-07-20, 20:58
Jaa cordbrott kan ju uppstå på alla däck och svårt att skydda sig mot.Rätt ovanligt på moderna hojdäck men väldigt vanligt på husvagnar tex som har däck som blivit gamla:)

,,uj uj uj,, mina husvagnsdäck är nog inte de nyaste,, :o dags o byta,,?

Olle Å
2012-07-21, 08:29
Råkade ut för något märkligt igår, tvättade hojen och upptäckte en 20 cm lång bula på mitt Dunlop Sportmax Roadsmart framdäck, tog omedelbart av däcket för att kolla vad som hänt, ser precis ut som att det kommit luft in mellan däckets olika lager :hmmmm2:
Någon som varit med om något liknande ?
Rullat 800 mil hyfsad lugn körning, inköpt 2010

Fick en undring. Är däcket slanglöst? Kan det vara att luft sipprat ut mellan cordlagren och förorsakat bulan, efter att cordlagren av någon anledning separerat?:confused::confused:

Manne
2012-07-21, 10:24
Fick en undring. Är däcket slanglöst? Kan det vara att luft sipprat ut mellan cordlagren och förorsakat bulan, efter att cordlagren av någon anledning separerat?:confused::confused:

Däcket är slanglöst och varit monterat på alu fälg, verkar helt klart vara så som du skriver Olle, däcket har nu stått avmonterat från fälgen ett par dagar och inga spår av bulan går att se längre, det enda jag märker är att däcket känns lite "mjukare" på just detta ställe.
Inget svar från Dunlop ännu, mejlat både Dunlop Sverige och Europa

räven
2012-07-21, 12:53
Det blir så när corden pajar, lufttrycket skapar bulan

Olle Å
2012-07-21, 17:37
Det blir så när corden pajar, lufttrycket skapar bulan

Risken blir väl då att tillverkaren påstår att du kört på en vass kant eller en sten med för lågt lufttryck.
i viket fall som helst borde du få ett nytt däck till en lägre kostnad.:):):)
Vi följer tråden.:cool::cool:

Manne
2012-07-24, 14:30
Fick svar från Dunlop idag och de vill ha in däcket för teknisk undersökning, så en ny vända med återförsäljaren igen som påstod att däck över 2 år från köptillfället inte reklameras även om de inte rullat så många mil.

Vi får se vart detta landar någonstans, känns lite som de skyller på varandra och ingen riktigt vill ta ansvar.:confused:
Nytt framdäck har i alla fall monterats på hojen i dag, så ikväll blir det en tur till Löddeköpinge och kolla MC/ bilar och flygplan :D