handdator

Visa fullständig version : Distanskörning/bensträckare



Hondamannen
2012-07-18, 20:30
Hej,

Hur långt kör ni innan ni måste ta en bensträckare? Själv kör jag en landsväg med för mig snäv benvinkel och därmed måste jag ta en bensträckare var 10:e mil.

Skriv gärna vilken typ av hoj ni kör.


Mvh

Hondamannen

lasrberglund
2012-07-18, 20:42
Tar gärna paus efter ca en timme.
Inte så noga hur långt man kommit utan tiden betyder mer tycker jag.

Yamaha XT600E och 190 cm kort.

Zeeuus
2012-07-18, 20:55
Mellan 1-2 timmar beroende på väderlek och dagsform.

Suzuki Virago 535.

/Zeeuus

Hondamannen
2012-07-18, 21:36
Ni som kör glidare med fotplattor klarar ni att göra mellan tankningarna utan att stanna?

Hondamannen
2012-07-18, 22:22
Vem ändrade rubriken på min tråd? :-)

pentti01
2012-07-19, 03:49
Cirka 1timme tycker jag är lagomt.
Honda VF750s-- Rat bike.

Mats Liifv
2012-07-19, 07:35
Bensträckare efter två timmar om jag kör med passagerare, tre till fyra timmars körning om jag kör ensam.

Olle Å
2012-07-19, 08:19
Jag kör en Honda Transalp. Är jag ensam och kör mot ett mål, så är det tankpaus som gäller, inte tiden. När vi åker i grupp brukar det bli ca 1-1,5 tim för en bensträckare.:):):)

fistkiller
2012-07-19, 09:06
Själv brukar vi ta en paus efter ca 1 timme ibland mer :)

boni6507
2012-07-19, 09:15
Bensträckare/snusbyte efter 1-1,5 tim, oavsett sträcka.
Honda ST 1100

Hondamannen
2012-07-19, 09:31
Då kanske mina 10 mil inte är så orimliga. Jag brukar stanna ungefär varje timme eller drygt en timme. Då jag funderar på att slå över till glidare vore det kul och se om kunde åka längre mellan stoppen med tanke på att glidare har en behagligare fotställning.

Kimmo
2012-07-19, 10:58
Har oftast tanken att ta pause efter 1h men det brukar bli 2h.

Borken
2012-07-19, 11:16
Dom flesta verkar sitta djävligt obekvämt på customhojjar....nästan lika illa som sporthojjar.
Jag TROR det blir tätare stopp med custom....

Med min Monster blir det ungefär som Kimmo säger, dvs siktar på 1 timme men det blir 2 där den sista halvtimmen blir plågsam å ofokuserad :)

Jan-Olov
2012-07-19, 11:18
Då kanske mina 10 mil inte är så orimliga. Jag brukar stanna ungefär varje timme eller drygt en timme. Då jag funderar på att slå över till glidare vore det kul och se om kunde åka längre mellan stoppen med tanke på att glidare har en behagligare fotställning.
Jag och glidare. För mig funkade det inte med Dragstar trotts att jag monterade ryggstöd och framflyttat, ryggen pallade inte mer än en stund men det är ju personligt. Med Varaderon stämmer ryggen jag sitter helt rakt upp styret justerades bakåt och höjdes så händerna passar precis på styret, krånglande knän går att sträcka på när det känns av så att sitta riktigt är viktigt.

Kimmo
2012-07-19, 12:00
Dom flesta verkar sitta djävligt obekvämt på customhojjar....nästan lika illa som sporthojjar.
Jag TROR det blir tätare stopp med custom....

Med min Monster blir det ungefär som Kimmo säger, dvs siktar på 1 timme men det blir 2 där den sista halvtimmen blir plågsam å ofokuserad :)

Tiden går fort när man har roligt :)

swischmc
2012-07-19, 14:58
Honda cbf 1000. Halv tank - vila, halv tank - tanka osv. Runt 15 mil mellan pauserna. Ju roligare väg desto längre mellan pauserna. På motorväg måste jag stanna oftare för att inte somna.

AT-gubben
2012-07-19, 15:47
Vid ensamkörning mot bestämt mål blir det gärna ca 2 timmar, men om kompisar finns med så brukar det bli ca1-1,5 tim beroende på väg, natur och mål.

Körde för några veckor sedan västsidan på Danmark, från Skagen ner till tyska gränsen och med mål att köra så närma Västerhavet som möjligt..........då tog det tid........tre dagar :dancing: med många stopp för fotografering. Låt säga ca 20 mila dagsetapper och stopp minst en gång i timmen, ibland hann man knappt ta på sig hjälm och hörselproppar innan nästa vy och stopp. Man ska inte ha för bråttom :cheers:

Jag kör en Honda African. Den passar mig med upprätt körställning. Har testat mycket i hojväg men aldrig en custom. Har ingen längtan att göra det heller. Jag är hemma på min African.

Pfaff
2012-07-20, 12:59
Det blir bensträckare vid tankning, alltså var ca 30:e mil. Sedan beror tiden på underlaget...
Söder om alperna och i riktig värme kan det behövas en vätskepaus däremellan. Men det handlar inte om behovet att sträcka benen.
Jag har lagd ner en del pengar på att få till en bra sittställning; sadel, fotpinnar mm. Känns som en bra investering.

pumpe3
2012-07-20, 15:13
Ju roligare väg ju färre stopp, brukar dock bli trött i rumpan efter ca 1h så stopp mellan 1-2h när jag är ute själv. Motorväg suger på alla sätt så där blir det täta stopp.

Skickat från min HTC Sensation XL with Beats Audio X315e via Tapatalk 2

Hondamannen
2012-07-20, 15:18
Jag kollade lite grann med min far som körde electra glide på 70 talet med 25 liters tank. 25 mil sa han att han körde innan han stannade och det var för att han var framme vid sitt mål. Skulle jag kunna köra 25 mil i sträck med en vn 900 classic skulle jag vara nöjd.

Olle Å
2012-07-21, 08:42
Jag tror nog att väldigt många bilförare skulle må bättre om de tog flera pauser i sitt åkande. jag själv är ju inget undantag. Har ju kört många gånger mellan Värmland och Skåne med bara en fika på vägen. Då jag körde samma sträcka med mc blev det ju flera stopp, visserligen körde jag ju inte E6:an då.
Som jag skrivit förut, så är ju hojarna byggda på ett visst sätt och passar ju inte alla olika förare.
Om man hittar en hoj man verkligen gillar, så går det faktiskt att ändra om ganska mycket beträffande körkomforten. Kan väl ibland kosta en del, men vill man trivas på hojen så kan det vara värt det.
Dessa förändringar kan ju göra att man kan köra mycket längre utan att få exvis domningar i ändan.:):):):)

Tiger of
2012-07-25, 20:40
Jag kör ca 30 mil mellan tankningar, och bensträckare/snusbyte i halvvägs, eller oftare vid behov

klantbo
2012-07-30, 22:49
Jag kör en timme i vanliga fall sen en snabb bensträckare, har jag kört hela dagen så kan det bli "en skinka i taget" metoden på sadeln :)

Nu har jag dock köpt en Airhawk och efter mycket inställning så kunde jag lätt köra tre timmar utan känningar. I söndags hade jag 10timmars restid hem efter semestern med bara tre stopp, inga som helst känningar varken då eller idag.

Guzzi-Leif
2012-07-30, 23:46
Jag har en oerhört bekväm båge (en Guzzi Stelvio) där rumpa, ben, överkropp och hjärna mår prima. Trots det kör jag oftast väldigt korta etapper; beroende på vägtyp blir det mellan 4 - 15 mil mellan stoppen (om inte något foto-måste kommer emellan då kan det bli ännu oftare).
Orsakerna är en taskig rygg och att jag är rökare ;-)

PS: På autostrade och -bahn kan det bli betydligt längre men där är jag inte så ofta. DS

Figurehead
2012-08-02, 22:06
Det är lite som sagt tidigare för mig. Det är tankningen som styr. Har ingen tankmätare på min Chopper, så jag tankar hellre lite för ofta. Men skulle jag sträck-köra blir det nog två-tre timmar innan jag behöver en bensträckare. Kan bero på att jag kör med i stort sett raka ben och rygg.

Nina
2012-08-03, 06:49
Jag kan sitta några timmar under körning. Senaste långkörningen skedde till Linköping på en Triumph Street Triple R, inga stopp på vägen ner, ett stopp vid Oscarshäll på vägen upp. Vet inte hur långt det är till Linköping från Sthlm men det är en bit förstås. Jag är rätt uthållig på mc-turerna.

Jourtjänst
2012-08-24, 00:18
På måndag åker jag Helsingborg - Stockholm (är väl 55 mil ca) på min BMW F800ST med en Airhawk på sadeln. Det ska bli spännande att se hur det går och hur många bensträckare som krävs.

klaus
2012-08-24, 17:25
körde 220 mil förra fre-lö, tankning var 15mil, inga problem,sitter väldigt bekvämt på min custom. Förra hösten körde Stockholm - Göteborg med bara en tankning, har lite funderingar göra om den resan igen. Har man bara bra sadel och skaplig sittställning så betyder inte hojtypen så mycket på längden av resan. Gillar man åka hoj så gör man det :)

Molgan
2012-08-24, 18:06
Jag kör ca 30 mil mellan tankningar, och bensträckare/snusbyte i halvvägs, eller oftare vid behov
Ungefär så. Senast jag tog E4 upp från Stockholm till Luleå tog jag rätt långa pauser (E4 är mördande tråkig) och vid ett av stoppen såg jag samma långtradare passera norrut som jag sett vid förra stoppet. "H*****e" tänkte jag, "håller samma marshfart som en tradare!". Sen fyllde jag tanken och höll tills reserven blinkat ett tag för att vara säker på att tradarn inte skulle hinna ikapp mig igen. =)

engström67
2012-08-24, 19:06
körde 220 mil förra fre-lö, tankning var 15mil, inga problem,sitter väldigt bekvämt på min custom. Förra hösten körde Stockholm - Göteborg med bara en tankning, har lite funderingar göra om den resan igen. Har man bara bra sadel och skaplig sittställning så betyder inte hojtypen så mycket på längden av resan. Gillar man åka hoj så gör man det :)

110 mil per dag,det tycker jag låter lagomt:)

Jourtjänst
2012-08-27, 12:10
Jag kom i väg igår i stället för idag måndag som det var tänkt. Jag körde 67 mil från Helsingborg till Stockholm. Mycket landsväg men också en del motorväg. Jag använder en AirHawk och ville ha en bensträckare ungefär efter en och en halv timme under resan. Turen tog tio timmar inklusive bensträckare, två tankningar och en lunch.

engström67
2012-08-27, 17:40
Jag kom i väg igår i stället för idag måndag som det var tänkt. Jag körde 67 mil från Helsingborg till Stockholm. Mycket landsväg men också en del motorväg. Jag använder en AirHawk och ville ha en bensträckare ungefär efter en och en halv timme under resan. Turen tog tio timmar inklusive bensträckare, två tankningar och en lunch.

10 timmar ja det låter ju rimligt:) ändå så finns det dom som åker det dubbla på en DAG

Motormannen
2012-08-27, 19:50
Kan nog köra en sisådär 40-50 mil motorväg utan paus, bumsen (R 1100 RT) har ''semestergas'' så man kan vila högerhanden. Börjar ömma i benen pga ovan och monoton vinkel för länge men träsmak i baken existerar inte för oss BMW-ägare! :D

Hondamannen
2012-08-27, 20:34
Håller med dig Engström. När jag läser era inlägg inser att jag är en genomsnittlig förare när det gäller körsträcka. Kör ungefär 10-12 mil i timmen och brukar pausa efter en timmer.

// Hondamannen


10 timmar ja det låter ju rimligt:) ändå så finns det dom som åker det dubbla på en DAG

Ove
2012-08-27, 21:06
Kör ungefär 10-12 mil i timmen

:confused: Klarar jag att hålla snittfart på 100-120 km/t så har jag hamnat på fel väg och lider svårt av tråkig körning. Det är inte milen som räknas utan kurvorna. ;)

Hondamannen
2012-08-27, 21:11
off topic, har du tänkt att dyka upp med din w650 vid träffen vid motala motormuseum?

Ove
2012-08-27, 21:28
off topic, har du tänkt att dyka upp med din w650 vid träffen vid motala motormuseum?

:hmmmm2: Nej jag tar nog hellre min DR 650 om den hunnit få nya gasvajrar. Den är liksom bättre gubbanpassad = bekvämare. :)

Hondamannen
2012-08-27, 21:50
Synd den skulle jag vilja titta närmare på. Jag skickar stx ett pm till dig.

Jourtjänst
2012-08-27, 22:16
:confused: Klarar jag att hålla snittfart på 100-120 km/t så har jag hamnat på fel väg och lider svårt av tråkig körning. Det är inte milen som räknas utan kurvorna. ;)

Jag menar väl det!

Jourtjänst
2012-08-27, 22:19
Kan nog köra en sisådär 40-50 mil motorväg utan paus, bumsen (R 1100 RT) har ''semestergas'' så man kan vila högerhanden. Börjar ömma i benen pga ovan och monoton vinkel för länge men träsmak i baken existerar inte för oss BMW-ägare! :D

Hmm, kan det verkligen stämma. Har nog känt lite träsmak då och då på min BMW. Men har kanske inte någon Iron Butt ännu...