handdator

Visa fullständig version : DR 800 hostar och dör



BIG1
2012-07-18, 17:16
Problemet började märkas för ett tag sedan på Adventure Days i Säfsen. Alltså vid körning i dels ösregn och lera samt torra grusvägar. Märker inget speciellt vid körning utan bara när hojen står på tomgång när man nyss startat eller när man stannar i en korsning.

Tog ur luftfiltret idag för en koll och då var det kladdigt av olja och i farstun till vänster insugsrör var en liten oljepöl. Någon motorkunnig som har någon bra ide om vad felet kan vara?

Kan det vara normalt att olja sugs in i filtret utan att det har att göra med mina tjuvstopp eller har jag ett problem??

Molgan
2012-07-18, 19:41
Hade liknande tjuvstopp på min 800 men kopplade det aldrig till vevhusdränering. Prova att rengöra luftburken och byt filter, kanske en förgasarrengöring på det. Fortsätter den bråka var oljeplasket bara resultat av stöket på äventyrsträffen.

Mats Liifv
2012-07-19, 07:33
Du kanske överfyllt oljan? Det brukar kunna vara en anledning till oljekladd i luftburken.

BIG1
2012-07-20, 15:13
Möjligt att jag kan ha överfyllt senast. Så nu har det alltså reglerat sig själv då. Tack Mats!
Men mina tjuvstopp då? Skulle gärna ha några fler förslag innan jag river halva hojen för att få loss förgasarna..

Ove
2012-07-20, 15:49
Möjligt att jag kan ha överfyllt senast. Så nu har det alltså reglerat sig själv då. Tack Mats!
Men mina tjuvstopp då? Skulle gärna ha några fler förslag innan jag river halva hojen för att få loss förgasarna..

:) Kan väl vara att det har rört om något grums när du studsade omkring i Säfsen. Prova för att göra det enkelt med förgasarrengöring STP. Du hittar det på macken. ;)

Molgan
2012-07-20, 21:13
Möjligt att jag kan ha överfyllt senast. Så nu har det alltså reglerat sig själv då. Tack Mats!
Men mina tjuvstopp då? Skulle gärna ha några fler förslag innan jag river halva hojen för att få loss förgasarna..
Ja det var en grej jag aldrig förstod på 800'an, hur lyckas man bygga en simpel enstånka så fel att man måste isär med i princip allt för att få loss fuggarna?! Men iaf, ett luftfilterbyte och luftburksrengöring efter en vevhusfontän rekommenderas. Även om det inte löser problemet ger det några hästar till.

Jag gjorde en fulrensning av fuggarna när de beckat igen så pass att flotörerna hängde sig och det började forsa bensin ur dräneringen, tjyvstoppen minskade efter det. Tog bara loss botten på förgasarna men tog inte loss dom helt eftersom jag precis som du inte var sugen på att totaldemontera.