handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag göra med min NSU 201 ZDB 1939



Barolo
2012-07-15, 21:46
Jag tänkte höra runt lite på forumet hur jag ska göra med min NSU som jag fått är ärva. Jag är helt övertygad om att flera av er har god kunskap och kan ge mig bra förslag. Den är helt i originalskick, ingen rost att tala om, läcker ingen olja, startar och går bra. Den är inte renoverad och upputsad så som många entusiaster älskar. Eftersom jag nu tänkt att sälja den vill jag få lite råd och tips hur jag ska gå tillväga. Jag får en känsla av att det är lättare att sälja den "ofixad" eftersom det är 90% av nöjet hos en köpare, har jag rätt? Nästa fråga är vad den sedan kan vara värd och vad som är ett rimligt pris att begära. Har tyvärr ingen bild nu men ska försöka lägga in det i veckan vilket jag antar underlättar.

Guzzi-Leif
2012-07-15, 22:35
Mitt tips är, som du själv kommit fram till, att sälja den så oskruvad som någonsin är möjligt.
Samla all dokumentation du kan hitta, försök hitta gamla foton i familjealbumen samt mjölka anförvanter på historier om den.
Avseende pris är det svårt eftersom den väl inte är så vanlig. De motorhistoriska föreningarna kan nog hjälpa dig eller titta på tyska säljsiter - den är nog vanligare därborta.

Barolo
2012-07-16, 16:28
Jag blir något förvirrad över vad det är för modell. I de gamla registreringpappren står den angiven som NSU 201 OT 1939. Hittat dock ingen sån på nätet förutom NSU 350 OT från 50-talet. Ska försöka ringa Transportstyrelsen och se om de kan vaska fram något. Det är endast två ägare på den och vad jag kan komma fram till togs den in 1946 och ägdes av en person fram till 1949 få min släkting köpte den och har ägt den sedan dess. Tyvärr finns inte så mkt dokumentation eller foton på den. Lägger ut bild i veckan som kanske skulle hjälpa ditt och andras tränade ögon. Tack för svaret i alla fall.

Olle Å
2012-07-16, 16:48
Jag blir något förvirrad över vad det är för modell. I de gamla registreringpappren står den angiven som NSU 201 OT 1939. Hittat dock ingen sån på nätet förutom NSU 350 OT från 50-talet. Ska försöka ringa Transportstyrelsen och se om de kan vaska fram något. Det är endast två ägare på den och vad jag kan komma fram till togs den in 1946 och ägdes av en person fram till 1949 få min släkting köpte den och har ägt den sedan dess. Tyvärr finns inte så mkt dokumentation eller foton på den. Lägger ut bild i veckan som kanske skulle hjälpa ditt och andras tränade ögon. Tack för svaret i alla fall.

Om du googlar på modellnamnet du skrev i rubriken, så får du upp en fin bild på hojen. troligen tagen på något museum.:):):)
Så skall en hoj se ut. Ingen jäkla plast där inte.

LowTech
2012-07-16, 16:50
Sök på "nsu max" så hittar du en rad bra sidor om just NSU..
Är det en -39 och i gott skick tror jag du kan bli rätt nöjd med förs summan...

Barolo
2012-07-16, 20:13
Ok, tack. Vart ska jag vända mig för att få bästa hjälp att sälja den? Har tyvärr inte tid att fixa till den så det är bättre att någon med intresse och kunskap kan få den att blomma igen ��.