handdator

Visa fullständig version : Hur få av kedjan



Brännjack
2012-07-14, 16:50
Hur får jag av kedjan? Clipset har jag fått av. Men har försökt att bända med mejsel, dragit med polygrip, värmt med gasbrännare och ändå inte lyckas.
Har jag en magisk kedja?

V Saarela
2012-07-14, 17:20
Hur får jag av kedjan? Clipset har jag fått av. Men har försökt att bända med mejsel, dragit med polygrip, värmt med gasbrännare och ändå inte lyckas.
Har jag en magisk kedja?

Brukar köra med rondell på nån av nitarna. I ditt fall där var du tagit bort clipset.

Ankan1
2012-07-14, 17:23
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Kedjeverktyg-MC-82358/

Brännjack
2012-07-14, 17:23
Brukar köra med rondell på nån av nitarna. I ditt fall där var du tagit bort clipset.

Hur menar du?

V Saarela
2012-07-14, 17:32
Hur menar du?

Menar....en länk har ju två nitar. Du slipar helt enkelt bort material på en av nitarna tills den lossnar.

Du kan ju också köra den hårda varianten, dvs helt enkelt kapa kedjan mittitu med rondellen(för jag förmodar att du ska ändå kasta kedjan eftersom du bändt och bränt på den redan)

Brännjack
2012-07-14, 17:44
Menar....en länk har ju två nitar. Du slipar helt enkelt bort material på en av nitarna tills den lossnar.

Du kan ju också köra den hårda varianten, dvs helt enkelt kapa kedjan mittitu med rondellen(för jag förmodar att du ska ändå kasta kedjan eftersom du bändt och bränt på den redan)

Skulle ju helst vilja ha kvar den då brännandet och bändandet har varit i relativt kontrollerande former för att just kunna ha kvar kedjan.

V Saarela
2012-07-14, 18:10
Skulle ju helst vilja ha kvar den då brännandet och bändandet har varit i relativt kontrollerande former för att just kunna ha kvar kedjan.

...aha, då förstår jag. Trodde att det satt en o-ringskedja på den och med brännandet hade du ändå smält o-ringarna.

Nåja, då föreslår jag fortfarande att du slipar på en av sk nitarna på kedjelåset. Du köper sen bara ett nytt kedjelås.

Olle Å
2012-07-14, 18:22
Använd en sk. kedjebrytare från exvis Lelles , så är problemet löst. Köp sedan ett nytt kedjelås.
Om du har en gammal standadkedja utan oringar, så köp en ny. Kanske just därför att kedjelåset inte släpper, det är nött.:):):)

Twenty2
2012-07-15, 01:21
Jag skulle resonera som.så att är kedjelåset nött/slitet så är resterande länkar det också och sikta på ett kedjebyte. Det är förhållandevis en låg kostnad för drift säkerhet att byta kedja.

Brännjack
2012-07-15, 01:35
Jag skulle resonera som.så att är kedjelåset nött/slitet så är resterande länkar det också och sikta på ett kedjebyte. Det är förhållandevis en låg kostnad för drift säkerhet att byta kedja.

Du har rätt. Får bli ny kedja :shakehands:

Tack alla för feedback!

V Saarela
2012-07-15, 06:30
Fast jag förstår inte hur ett kedjelås sitter hårt har samband med att det är nött. Torde väl vara tvärtom?

Om det sitter så hårt så är den förmodligen ditmonterad med ett kedjeverktyg. En del kedjor med medföljande clips är så tajta att det går helt enkelt inte att montera dit utan kedjeverktyg, eller att man slipar lite i hålet med en borr.

Jag mixtrar ju lite med drevningar så jag kapar alltid med rondell genom att slipa på nitarna. Kedjebrytare är nog lite overkill för en som gör det lite då och då?

Olle Å
2012-07-15, 09:15
Fast jag förstår inte hur ett kedjelås sitter hårt har samband med att det är nött. Torde väl vara tvärtom?

Om det sitter så hårt så är den förmodligen ditmonterad med ett kedjeverktyg. En del kedjor med medföljande clips är så tajta att det går helt enkelt inte att montera dit utan kedjeverktyg, eller att man slipar lite i hålet med en borr.

Jag mixtrar ju lite med drevningar så jag kapar alltid med rondell genom att slipa på nitarna. Kedjebrytare är nog lite overkill för en som gör det lite då och då?

E pinne i kedjeåset får ju en rnötning som skapar en grad på den, eftersom den bara blir nött på en sida.
Annars så är ju rondellen bra.
Brukar använda kedjebrytare till nya kedjor.:):):)

Gurrag
2012-07-15, 23:29
Dremel om du vill vara finkänslig och bara kapa enstaka länk.