handdator

Visa fullständig version : Muskö plus ännu en långtur



Ia_
2012-07-14, 14:28
Nu har det hunnit bli en del åka av igen!

En vända ut till Muskö skärgårdsmuseeum, som är ett fiskartorp ute på en udde på nämd ö.
De har byggt upp omgivningarna och byggnaderna som de var när det begav sig. Dessutom har de igång smedjan, hässjar hö och har diverse djur, får bland annat, som knatar runt och gör att allt blir lite roligare.
Lite då och då har de även kaffekvällar, och det var en sån vi lyckades ramla in på.
Så nu har vi blivit kulturellt berikade med dragspelsmusik och kaffe ur blåblommiga koppar.
Vägen ut till Muskö är rätt fin åkväg, om än inte alltför lång.
Ett tips är dock att inte åka dit med nytvättad cykel, då den lilla mysiga tunneln under vattnet fullkomligt attackerar en med i princip flytande avgaser!

(Är någon intresserad av att åka dit någon gång, så är det bara att hojta till så kan jag ta reda på när nästa kaffekväll är.)

Pappa smed gör ett skohorn
http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=506&pictureid=3164

Sambons hoj på grönbete vid museet
http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=506&pictureid=3165

Dagen efter var det dags för mig att övningsköra igen. Vi hade planerat en heldag på öarna runt om i Stockholm. Planen sket sig fatalt redan från början.
När vi kollade upp på molnen på torsdagsmorgonen insåg vi att vädret såg finare ut söderut, så vi chansade på det hållet.

11.00 mötte vi upp min barnvakt (handledaren) utanför garaget och rullade iväg.
Hämta upp en åkare till en bit bort, och så var vi fyra cyklar på väg.
MEN, innan vi kunde åka iväg på riktigt, var jag ju tvungen att fixa ett par grejer... :rolleyes:
Min hjälm lyckades visiret dö på dagen innan, så den var vid tillfället igentejpad med eltejp för att kunna användas. Igentejpat visir=andnöd och imma from hell!
Så det var bara att åka och plocka upp en ny hjälm. Sen var jag ju tvungen att se om mina chaps jag beställt hade kommit. Och det hade dom! Excellent! :D
SEN kunde vi åka vidare! Bye bye pengar och hej hej åktur!


Första stoppet var skansöfärjan. Men kaffe på fiket, såklart.
Efter det vart det vidare mot Nyköping för att plocka upp ännu en åkare som vi jagade upp ur sängen med argumentet att det var jättefint väder ute. Det spöregnade, haha!

När vi hade mött upp honom, torkat över en frukost på McDonken och inte tagit på oss regnstället gick vägen vidare mot Oskarshäll. Ironiskt nog var himlen klarblå överallt UTOM just där vi åkte!!
Det var som någon form av tecknad film där dagens enda regnmoln förföljde oss hela vägen till Oskarshäll, där vi ramlade in på ett litet fik mitt ute i skogen för att torka än en gång.:hmmmm2:
Trevligt nog åskade det på lite, men när vi kaffat klart kom regnbågen fram och regnet åkte vidare för att plåga någon annan stackars utflyktsmänniska.

Vidare då mot Flen. Den etappen var alldeles för kort för att stanna igen, så vi körde igenom samhället och tuffade vidare mot Strägnäs istället. In på världens långsammaste McDonalds för ett middagsstopp, kändes som att det var dags för någon form av bukfylla eftersom klockan ändå hade hunnit bli 21.00.

Sen skulle jag visa vägen genom Enköping. Gick helt åt fanders, haha. Stället är ju tokfullt med rondeller, och efter att ha kört ungefär fem varv i tamefan varenda rondell som fanns i stan, och nästan frontat med en lastbil vid ett vägbygge, kom vi till slut vidare, något snurrig i skallen. :p

Vart någon liten trevlig väg mot Uppsala och här fick jag även upplev att köra i mörker och dimma för första gången. Kallt och läskigt, men ganska mysigt i någon konstig kombination. Och inte en enda älg såg jag, fast jag tittade massor... :(

Väl framme i Bålsta släppte vi av en i sällskapet, något kall och mörbultad då den stackarn hade kört hela dagen med öppen hjälm, i regn, myggmoln och grussprut från övriga cyklar. Men han såg rätt nöjd ut ändå.

Blev motorvägen tillbaka till Stockholm och någonstans på norrsidan av stan fick jag även en påminnelse till varför man skall ha blicken långt fram när man kör...
Det var när jag vid ett rödlyse höll på att leka flipperkula mellan de två cyklarna framför mig då jag inte var med på att det var rött och de två stannade... :eek:
Lyckades dock styra in cykeln mellan de två och stanna nästan i tid, så mitt föräkringsbolag behöver inte oroa sig på ett tag till.

Vid ett-tiden var vi till slut tillbaka vid garaget och cyklarna fick gå in och vila för natten.

14 timmar och ca 45 mil räknas väl ändå som en heldag, väl? :D
Det enda tråkiga med resan var efterräkningarna. Sitter här idag med en förkylning som jag inte ser fram emot att gå igenom...

På komihåglistan: Tag alltid med ett par extra hanskar! Det blir kallt på natten till och med på sommaren!

Utsikten och den något svaga regnbågen vid fiket i Oskarshäll
http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=506&pictureid=3166

kitsapgrl
2012-07-14, 22:38
Härlig tur.:)

Är det meningen att det skulle vara bilder?:confused::( Eller är det bara jag som inte kan se?

Ia_
2012-07-15, 00:03
Jo, de var nog meningen... syns ingenting alltså? Får kolla upp varför inte! :O

kitsapgrl
2012-07-15, 02:19
Nu ser jag dom!! :)

Ia_
2012-07-15, 11:30
Coolt! :D