handdator

Visa fullständig version : Klarat kortet men får inte köra!!!!!



krillean
2012-07-10, 23:40
Klarade kortet i morse men får inte åka ut och köra =(.

Nuförtiden när man fått godkänt på en uppkörning så rapporterar uppkörningsförrättaren in detta via en App i sin mobil. Just idag så var det server problem så min rapportering gick inte igenom. Då får man inget godkänt förarbevis och får glatt vänta på att den manuella rapporteringen går igenom några dagar senare.

Känns rätt surt då min polare som tog för bara 4 år sen fick en lapp i handen precis som för bil, då fanns det ingen app men de fick köra ändå. Tycker det här är jättekonstigt.......

Twenty2
2012-07-11, 00:06
Får gratulera till en lyckad uppkörning.
Låter ju jätte dumt att dom inte kan skriva ut "lappen" som man får när man genomfört en lyckad uppkörning som gäller tills man får laminatet utan att appen har kontakt med servern.

Du får tyvärr ge dig till tåls men då kan du ju fira med några öl utan att behöva oroa dig för att inte vara körduglig i morgon. (om man ska försöka se något positivt i det hela)

Hussner
2012-07-11, 06:59
Grattis!! Se det posetiva du har ju klarat dig o om några dagar får du köra hur mkt du vill ;) en annan måste jaga ny tid vilket inte finns. Nää jag är inte bitter jag

LowTech
2012-07-11, 07:29
Grattis!! Se det posetiva du har ju klarat dig o om några dagar får du köra hur mkt du vill ;) en annan måste jaga ny tid vilket inte finns. Nää jag är inte bitter jag
Helt rättvist...
Vi som tog kort (alla klasser) i forntiden fick alltid vänta innan Kungliga Postverkets kvarnar hade malt färdigt med inrapportering, registrering, utsändning etc...Detta kunde ta uppåt två veckor....
Varför ska ni yngel av idag ha så j-a bråttom ?:confused:
Det var ett rätt hyggligt antal som åkte fast för olovlig körning i tiden däremellan ska ni veta.
KK hade man formellt inte förrän man hade det i handen, dessförinnan var all körning olovlig körning så en del fick börja sin KK-bana med indraget kort....

De e bara att vänta och se glad ut..:D

krillean
2012-07-11, 07:30
Ja jag får väl se det så då =). Ska låta bli å vara svensk å se positivt på det istället haha.
Lycka till med att hitta en tid Hussner!

Hussner
2012-07-11, 08:48
Tack. Måste hitta en tid innan mitten/slutet på augusti annars får jag lov o skriva om teorin också.

akems
2012-07-11, 09:22
Hej
Ring in till trafikverket och be dom mejla över underlaget så kan du skriva ut det och så har du ditt bevis i handen.Är testat och fungerar alldeles utmärkt.Det finns telefonnummer på deras hemsida .

Figurehead
2012-07-11, 10:00
Det var krångel med uppkopplingen för mig med, men jag fick en kopia av hans anteckningar från uppkörningen så jag kunde visa för polisen om det blev nåt problem. Blev iofs inte stannad, men tror inte det hade varit något bekymmer.

Molgan
2012-07-11, 12:17
Tänk att en helt vanlig penna ibland funkar så mycket bättre än knappar och appar. Hade blivit fly förbaskad om jag råkat ut för det där. Håll ut!

Zeeuus
2012-07-12, 10:21
Jag fick protokollet. Och det gällde som körkort upp till 1 år efter uppkörning sa inspektören.

Skickat från min HTC Legend via Tapatalk 2

dpiu
2012-07-12, 13:11
Enligt den förarprövare sonen hade nyligen vid uppkörningen och som Zeeuus också skriver så gäller körprovsprotokollet som körkort tills det riktiga är tillverkat och överlämnat. Förutsatt att godkänt körprov är kryssat i protokollet förstås. :)
/Janne

Viragomannen
2012-07-13, 11:32
Enligt den förarprövare sonen hade nyligen vid uppkörningen och som Zeeuus också skriver så gäller körprovsprotokollet som körkort tills det riktiga är tillverkat och överlämnat. Förutsatt att godkänt körprov är kryssat i protokollet förstås. :)
/Janne

Hejsan!
Denna protokoll-papperslapp fick även jag efter godkänd uppkörning och den gällde som körkort tills det riktiga kom till posten som man fick lösa ut:)

Förstår inte riktigt problemet:confused:
denna papperslapp skall gälla även om inspektören har tjall med tekniken!

Hur som helst,Grattis till kortet!

Ulle rullgrus
2012-07-13, 11:38
Jag förstår inte heller problemet, man får ju inte körkortet direkt man får ju bara protokollet som är underskrivet? Det är ju det papperet som är körkortet tills dess att du hämtat ut det. Fattar inte riktigt varför du inte fick med dig protokollet bara för att hans pad inte funkade :hmmmm2:

Nenna75
2012-07-13, 20:04
Papperet gäller -- men innan inspektören släpper iväg en med det, så måste han få OK att registreringen gått igenom. Hade samma krångel, men han ringde mig efter bara någon timme och sa att det nu var registrerat = ok att köra.
Skulle man stoppas med papperet, men att trafikverket ej reggat det så hade man åkt dit för olovlig körning :(

krillean
2012-07-18, 08:23
Jag Gjorde som akems sa och ringde trafikverket. Tydligen måste det vara inrapporterat till deras databas nuförtiden för att man ska få köra, detta för att polisen ska kunna kolla direkt via sin dator i bilen att man har behörighet. Hursomhelst så rapporterades det in dagen efter, så det blev inte så lång väntan som uppkörningsförättaren sa :)

livewire
2012-07-31, 19:04
ja fick lapp..körde för en månad sen typ :s

Jourtjänst
2012-08-08, 13:51
Helt rättvist...
Vi som tog kort (alla klasser) i forntiden fick alltid vänta innan Kungliga Postverkets kvarnar hade malt färdigt med inrapportering, registrering, utsändning etc...Detta kunde ta uppåt två veckor....
Varför ska ni yngel av idag ha så j-a bråttom ?:confused:
Det var ett rätt hyggligt antal som åkte fast för olovlig körning i tiden däremellan ska ni veta.
KK hade man formellt inte förrän man hade det i handen, dessförinnan var all körning olovlig körning så en del fick börja sin KK-bana med indraget kort....

De e bara att vänta och se glad ut..:D

När jag körde upp för B-kortet 1978 fick jag körkortet direkt i handen. Kirrat och klart - ingen väntan där. Likadant när jag körde upp för buss (DE) 1982.

Olle Å
2012-08-09, 09:19
En kompis som tog kortet 1960 ringde till Länsstyrelsen och kollade om kortet fanns där efter provet. Det fanns och varpå han tog sin bil och körde till Stockholm och fick ut det. När han kom tillbaka till Norrtälje blev han stoppad av en polis, som vi kallade för Pepping. Äntligen har jag dig fast för olovlig körning sa han. Nähä, sa kompisen och visade sin nya lapp.:):):)
Verkar som om ungdomen har ändå mera bråttom idag. Allting skall tydligen oavsett vad det gäller, ske omedelbart.:rolleyes::rolleyes:

LowTech
2012-08-09, 09:38
När jag körde upp för B-kortet 1978 fick jag körkortet direkt i handen. Kirrat och klart - ingen väntan där. Likadant när jag körde upp för buss (DE) 1982.
1978 räknar jag i denna fråga inte till "forntiden"... :thefinger:
"Forntiden" är den tid (före -74) då en del inhöstade ett gratis mc-kort samtidigt som man tog ett B-kort. (Jag har ett äkta A-kort från 60-talet och jag fick vänta 2v medans det tillverkades..)
En "superhoj" på den tiden kunde ha 50 hk, siffror en fräsch 125:a av dag nästan uppnår..