handdator

Visa fullständig version : Godkända lyktor?



Reject
2012-07-10, 21:09
I USA finns det uppenbarligen något som heter "DOT approval" när det kommer till t.ex. bromsljus. Om en lykta är "DOT approved" så innebär det att lyktan är godkänd för bruk i trafik.

Jag förmodar att det finns något liknande här i sverige. MEN...om jag köper två sidoväskorsom har varsit bromsljus, och dessa inte är godkända lyktor, så har jag ju fortfarande kvar mitt originalbromsljus.

Räcker det med originalet eller måste samtliga lyktor vara godkända?

Figurehead
2012-07-10, 21:48
Oj, lite knepig fråga. Rent spontant känner jag att det borde räcka om originalljusen är E-märkta. Om du sen har extra ljus så är dom ju just det, extra. Men jag är långt ifrån säker tyvärr. Säkrast är väl att ringa till SBP och fråga. Annars är det väl inte värre än att koppla ur dom vid besiktning, bara originalljuset funkar?

Intruder
2012-07-11, 01:54
Om inget är ändrat så ska alla ljuspunkter vara E-märtkta

Ia_
2012-07-11, 02:02
Besiktningsgubbarna på bilprovningen sa att de struntade i om de var E-märkta eller inte, så länge de satt rätt och hade rätt färg...
I alla fall när jag frågade dem för typ två-tre veckor sedan. :)

Figurehead
2012-07-11, 10:01
Dom sa att mina bromsar var godkända också, tills jag var inne en andra gång och fick körförbud på samma bromsar... Så lita inte för mycket på besiktningsmännen, dom bedömer väldigt olika.

V Saarela
2012-07-11, 11:37
Det är väl bara att koppla ur dom vid besiktningen.