handdator

Visa fullständig version : Parkering?



Martin
2012-07-06, 08:39
Hej på Er

Känns som en dum fråga när man haft mc kort länge men vad är det för regler när man parkerar på en betalparkering?

Ska man ställa hojen vid en cykelparkering eller på en bilruta? Tänker mest på ifall man ska betala för att slippa parkeringsböter, men var gör man av parkeringskvittot isf.

Hur gör Ni eller vad säger regelverket?:confused:

pentti01
2012-07-06, 09:31
Bra fråga egentligen,, Har oxå kört hoj i många år men aldrigt tänkt på detta,,
Borde väl vara så att om man parkerar på en betalruta , så måste man betala och försöka fästa kvittot någonstans?
Jag personligen parkerar aldrig på det viset , jag söker upp en "lämplig" plats. Har aldrig fått P-böter heller,, Tur? jag vet inte.

mirrisen
2012-07-06, 11:05
Parkerar man i en betalruta så ska man betala, en biljett per mc (oavsett hur många hojar man lyckas klämma in på rutan...). Biljetten ska fästas väl synligt (kläm fast vid ev. vindskärm t.ex.) och då uppstår nästa problem: väder, vind och klåfingriga människor...
Tips:
* Skriv hojens reg.nr på P-biljetten
* Ta kort på hoj med biljett.
ELLER
* Skaffa p-biljetthållare (t.ex. http://www.mecomer.se/index.php/produkter/biljetthallare-mc)

I Stockholm klarar vi oss ytterst sällan från böter vid kreativ parkering, men det är säkert väldigt olika i olika orter!

Reject
2012-07-06, 11:20
Allt som Mirrisen säger låter helt korrekt.

Här i Malmö har jag dock sett en hel del udda parkeringar - t.ex. finns det ett ställe där folk parkerar bakom en rabatt bakom ett par bänkar intill ett bostadshus. Har alltid undrat hur (om?) de klarar sig utan att bli lappade...

Själv försöker jag alltid att hålla mig till MC-parkeringar, men i brist på dessa så tar jag plats längs gatan. Fallerar även detta så får det bli en bilruta...

Ankan1
2012-07-06, 13:33
Med tanke på att en del av Malmö bilisterna verkar ha fått körkortet från en mjölkkartong så är det ju också en risk med att parkera en mc längs gatan.Det är bedrövligt dåligt med mc parkeringar i staden.Det snackas spaltmeter om hur bra det är att folk kör hoj pga miljön mm men vettiga parkeringar i t ex centrum är bedrövligt.Däremot är diverse stormarknader i området väldigt bra på dessa mc platser.

I kvarteret hemma kan man ibland se inkommande eu moppar på gångbana mellan husen bland små lekande barn med yngre förmågor till förare i lågskor, kortbyxor och t-shirts utan hjälm där moppen sedan ibland parkeras lutande mot en husvägg.Har aldrig någonsin sett en av dessa lappade eu moppar.Egendomligt !?.

mirrisen
2012-07-06, 13:51
/.../
I kvarteret hemma kan man ibland se inkommande eu moppar på gångbana mellan husen bland små lekande barn med yngre förmågor till förare i lågskor, kortbyxor och t-shirts utan hjälm där moppen sedan ibland parkeras lutande mot en husvägg.Har aldrig någonsin sett en av dessa lappade eu moppar.Egendomligt !?.

Inga reg.skyltar heller kan man misstänka, och då är det ju svårt att lappa, tyvärr... :(

Gert
2012-07-07, 08:13
Ställa hojen vid en cykelparkering ger böter iaf....

Dragstar
2012-07-07, 08:38
Har under 17 års mc-körande endast betalt en gång för parkering. Har klarat mig från böter helt o hållet, men det är nog mest tur.

Frågade ett dam som jobbade på ett parkeringsbolag hur man ska göra med parkeringslappen enklast som mc-förare. Fick till svar att skriva upp regnr på parkeringskvittot o även ta kort på den tillsammans med nr-plåten som bevis. Om lappen skulle försvinna o böter skrivs ut så har man därigenom bevis som man får påvisa för rättvisan.

Dvs: Först lägga ut pengar på att betala sina parkeringsböter som man fått pga någon klåfingrig person varit snål eller jävlats, därefter behöva överklaga med hjälp av fotobeviset medans man tvingats lägga ut sina surt förvärvade $.

Undrar just hur dom tänkt med parkeringsskivor o mc?

Olle Å
2012-07-07, 08:57
Jag kollade med myndigheten i Karlstad angående flera hojar i samma ruta. Betalning för varje parkerad hoj gäller.:mad::mad::mad:
Det skulle vara KUL ATT DRA SAMMAN EN MASSA HOJAR TIDIGT EN LÖRDAG I KARLSTAD OCH PLACERA EN HOJ I VARJE RUTA.:rock::rock::rock:
Skulle tro att folk blev galna då. Fattar inte varför inte flera hojar kan få samsas i en ruta.
Finns ju speciella fickor att placera på hojen för p-kvittot:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Martin
2012-07-07, 10:29
Tack för alla svar

Det var som jag misstänkte att man ska betala samt att man inte ska stå på cykelparkering hehe.

Får fortsätta hitta på fyndiga p-platser, har klarat mig hittills;)

oban
2012-07-07, 11:08
Det skulle vara KUL ATT DRA SAMMAN EN MASSA HOJAR TIDIGT EN LÖRDAG I KARLSTAD OCH PLACERA EN HOJ I VARJE RUTA.:rock::rock::rock:
Skulle tro att folk blev galna då. Fattar inte varför inte flera hojar kan få samsas i en ruta.
Finns ju speciella fickor att placera på hojen för p-kvittot:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Detta gjordes för några år här i Göteborg när kommunen tog bort regeln att mc fick parkera bredvid cykelställ och skulle parkeras som bilar. Då fylldes Hedens parkering av mc två lönehelgslördagar. Vi fick inte tillbaka den tidigare regeln med det slutade med att det skapades rätt gott om mc-parkeringar i stan i alla fall.

Så prova ni :D

Kakel_anders
2013-11-28, 08:20
I sann "Necromancer"-anda väljer jag att återuppliva denna tråden.

Hur tycker ni att MC parkering har fungerat runtom i landet sommaren som gått ?
Någon speciell plats som bjudit på nån speciell upplevelse:) ?

Jag är i startgroparna för ett projekt avseende just mcparkeringar i mitt arbete som jag vill göra så omfattande som det bara går.. Ja allra bäst vore om man kunde få det att sprida sig, knyta ann med rätt folk och få till ett enhetligt regelverk i hela landet...

Men det kan vara kul att höra vad andra knuttar upplever som bra/dåligt osv.. :)

Olle Å
2013-11-28, 09:15
I sann "Necromancer"-anda väljer jag att återuppliva denna tråden.

Hur tycker ni att MC parkering har fungerat runtom i landet sommaren som gått ?
Någon speciell plats som bjudit på nån speciell upplevelse:) ?

Jag är i startgroparna för ett projekt avseende just mcparkeringar i mitt arbete som jag vill göra så omfattande som det bara går.. Ja allra bäst vore om man kunde få det att sprida sig, knyta ann med rätt folk och få till ett enhetligt regelverk i hela landet...

Men det kan vara kul att höra vad andra knuttar upplever som bra/dåligt osv.. :)

Bra försök. jag har haft denna tråd uppe i tidigare. Huvudinnehållet var då, att man skall få parkera flera hojar i samma parkeringsruta till kostnad för ett fordon:).
Byråkraterna tycker att det blir besvärligt att administrera.:bootyshake::bootyshake:
Om någon av hojarna hela tiden har p-biljett, var är då problemet.
Karlstad kommun var helt oförstående i saken.:mad:
Funderade ett tag att göra ett upprop och ställa 25-30 hojar runt centrum i var sin ruta.:banana::banana:
Jag bor en bit från Karlstad så om någon med bättre känning där kunde hjälpa till att få ihop en massa hojar , så vore det kul.

Kakel_anders
2013-11-28, 09:49
Bra försök. jag har haft denna tråd uppe i tidigare. Huvudinnehållet var då, att man skall få parkera flera hojar i samma parkeringsruta till kostnad för ett fordon:).
Byråkraterna tycker att det blir besvärligt att administrera.:bootyshake::bootyshake:
Om någon av hojarna hela tiden har p-biljett, var är då problemet.
Karlstad kommun var helt oförstående i saken.:mad:
Funderade ett tag att göra ett upprop och ställa 25-30 hojar runt centrum i var sin ruta.:banana::banana:
Jag bor en bit från Karlstad så om någon med bättre känning där kunde hjälpa till att få ihop en massa hojar , så vore det kul.

Ja, jag har hört talas om detta också, jag står lite oförstående till det då jag och min kommun med mig gjort tolkningen att man hyr en plats då du erlägger avgift.
Erlägger en av motorcyklarna avgift så är det ju inte tal om någon uppenbar ekonomisk förlust, utan här låter det mer som ovilja att se över sina regelverk.

När man sedan hör talas om kommuner som hänvisar motorcyklister till cykelställ så blir jag fasen mörkrädd.
Cykelställ som då oftast är placerade upp en bit på G/C-gator är det sista stället några motorfordon med undantag för moped kl2 skall framföras eller ställas upp, det är en klar och tydlig överträdelse om man tittar i trafikförordningens föreskrifter om stannande och parkering kap 3, 48§, st2 (för att vara riktigt exakt).

Liknelsen kan göras åt andra hållet då du ska parkera ett ekipage med två "fordon", alltså med tillkopplat släp t.ex.
Då avser man ju fordonen som ett "ekipage" varefter jag förstått att de flesta kommuner nöjer sig med en biljett sålänge hela skipaget står i en/två rutor.

Jag menar nog att just regelverket kring MC-parkering är det uteslutande mest röriga och oenhetliga regelverk som finns, så det måste man nog reda ut.
Jag väljer förvisso alltid sms parkering i andra städer då risken att bli av med biljett är för stor, men där är ett problem också då det fortfarande inte finns sådanna möjligheter överallt.

erikn
2013-11-28, 11:02
Jag tycker att mc ska vara avgiftsbefriad just av den anledningen att man inte kan placera biljetten någonstans.

Solna har bra. Det är gratis att parkera om du ställer dig på tvären på gatan.
Stockholm har MC-parkeringar, men jag har varit där inne och parkerat för lite för att ha en uppfattning om det är tillräckligt. Bra uppgifter på hemsidan om var de finns.
Södertälje är ett skämt. De har alldeles för få MC-parkeringar i centrum. Dessutom finns ingen uppgift om var de finns, så jag har inte hittat den jag har hört talas om ska finnas.

I övrigt rör jag mig där det är gratis parkering för alla. Men hur det fungerar på ställen där man ska ha P-skiva har jag inte riktigt klurat ut, vet inte var jag ska sätta skivan. Så än så länge har jag struntat i den, och hittills inte fått böter. Vet inte om det är tur eller om det är så det ska fungera. Ställer mig oftast lite på sidan så att man inte tar upp någon plats.

Kakel_anders
2013-11-28, 11:31
Jag tycker att mc ska vara avgiftsbefriad just av den anledningen att man inte kan placera biljetten någonstans.

Solna har bra. Det är gratis att parkera om du ställer dig på tvären på gatan.
Stockholm har MC-parkeringar, men jag har varit där inne och parkerat för lite för att ha en uppfattning om det är tillräckligt. Bra uppgifter på hemsidan om var de finns.
Södertälje är ett skämt. De har alldeles för få MC-parkeringar i centrum. Dessutom finns ingen uppgift om var de finns, så jag har inte hittat den jag har hört talas om ska finnas.

I övrigt rör jag mig där det är gratis parkering för alla. Men hur det fungerar på ställen där man ska ha P-skiva har jag inte riktigt klurat ut, vet inte var jag ska sätta skivan. Så än så länge har jag struntat i den, och hittills inte fått böter. Vet inte om det är tur eller om det är så det ska fungera. Ställer mig oftast lite på sidan så att man inte tar upp någon plats.

Jag tror man drar det för långt när man menar att MCparkering ska vara avgiftsbefriad helt utan motivering.
Det som däremot står klart är att det måste vara avgiftsbefriat tills där finns ett hållbart sätt att erlägga och uppvisa erlagd avgift.

En intressant poäng du tar upp som jag inte alls tänkt på är ju det här med P-skiva!

En fråga här är ju hur man på ett extremt lättillgängligt sätt framför information om parkeringsvilkoren till parkören då det saknas enhetlighet.
Det ska ju inte behöva vara att man tvingas stå i telefonkö till respektive parkeringsverksamhet varje gång man ska parkera en mc på en ny plats bara för att få reda på vad som gäller...

engström67
2013-11-28, 21:56
Mycket sjukt vad gäller mc parkeringar.Ska väl vara ok att stå på en ruta med hoj och betala som för bil.Tur jag undviker parkera min hoj i centrum.

MEHall
2013-11-29, 19:12
Skulle tro att det är en avgift per fordon då det är biljetter som gäller!
Det var nog annorlunda då det satt p-automater för mynt utmed gatorna!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/72/Parking_meter_1.jpg/277px-Parking_meter_1.jpg