handdator

Visa fullständig version : En månad tog det ..



iptrix
2012-07-05, 17:07
Körde enbart på skola (city trafikskola i sundbyberg), har inte kört en meter MC privat, fast haft B-kort i 20+ år, dock. En lektion per avsnitt, men ett extra pass på krypkörningen dagen före uppkörningen, och sen bestämde jag mig för att inte bry mig så mycket, utan bara göra mitt på uppkörningen, som var för några timmar sen nu i Gillinge.

Och det var rena semestern - säkerhetskontrollen var "kedjan", sen krypkörningen med stopp, sen höghastighet och bromsprov, allt hur simpelt som helst.

Sen en kvart körning, ut på motorvägen, av nästa avfart, under motorvägen och in på nån kilometer landsväg utan mittremsa, över en järnvägskorsning, och sen .. tillbaka igen.

Klart. Jag tror inte man ska hetsa upp sig, utan bara se det som ett roligt äventyr. Får du prestationsånger så FÅR du problem att prestera .. lite som körning, ser du på ett hinder för mycket hamnar du där. Du ska alltid se förbi sånt, och på uppkörningen: se det som en chans att få köra och det är roligt :)

Så nu blir det nästa problem - vilken mc man borde skaffa. Resan dit är dock klar :)

- iptrix

Cubalibre
2012-07-05, 17:12
Grattis får man säga! Men....tog du bara två lektioner med krypkörning? det var inte illa. Du måste vara en naturbegåvning!

Olle Å
2012-07-05, 17:19
Grattis till lappen:):):)
om du har så lätt att köra hoj tror jag du bör fundera på något år allroadhållet. Dvs. en hoj som du kan köra överallt.:hello::hello::hello:

iptrix
2012-07-05, 17:21
Grattis får man säga! Men....tog du bara två lektioner med krypkörning? det var inte illa. Du måste vara en naturbegåvning!

I wish .. det var den saken jag var lite nervig för innan. Varje pass har en liten "uppvärmning" och då brukade jag alltid köra krypbanorna 2-3 gånger. Så jag har väl kört krypkörningen 5-6 gånger på olika pass, men det har alltid känts lite "chansartat" - tills sista passet som enbart var för det.

När man verkligen får till det - att kika UPP, och långt fram, och fått in känslan för koppling och gas så att man ligger och småduttar, typ en eller två gånger per sek, så plötsligt känner man en säkerhet man bara drömt om tidigare. Det blir inte enbart en balansträning, utan man känner att man kan justera med en extra driv, eller en fotbroms, för att justera en lutning (inåt eller utåt respektive). Underbar känsla när chansmomentet försvinner från krypkörningen!

Så jag slutade vara orolig för det, och det bara flyter. De andra (jag körde först på provet) satte ner sina tassar, men jag klarade mig. Just att man övar så extremt sakta gör oxo att när man kör provet kanske 1km/h fortare, så känns det enkelt! Så försök köra banan i 2km/h .. när man kan det, är 3km/h en barnlek :D

Jag vet inte om man ska ha en viss balans, eller om det är envishet, eller bara taktik, men det var några andra som kört krypkörning 4-5 pass och inte fått till det. Förr eller senare är det som om det "klickar", underbar känsla. Sen försvinner all nervositet.

Tror det handlar om att släppa en del instinkter, som att man INTE ska luta sig inåt i svängen, och att INTE jobba för mycket med benen. Sitt fast, rak i ryggen, MEN vrid axlarna med styret utan att böja ryggen ..

- iptrix