handdator

Visa fullständig version : Får väl skylla mig själv... (väntan på servicetid)



Cubalibre
2012-07-05, 17:03
Var ute och körde en sväng idag, mätaren visade nästan 90mil.....så jag tänkte att jag kör förbi återförsäljaren och bokar tid för 100 milars service. Fick tid om 2,5 VECKOR! 2-3 dagar tänkte jag....inte 2-3 veckor. Nu när jag kom hem så gick mätaren precis över 100mil.

Vad gör man nu.....semester och underbart väder.....förstår att det inte är viktigt att det blir precis på 100, men såsom det känns nu så kan det ju bli över 200mil på mätaren om vädret håller i sig.

Eller så får den bara stå i 2,5 vecka..... :-/

Zeeuus
2012-07-05, 18:12
Var ute och körde en sväng idag, mätaren visade nästan 90mil.....så jag tänkte att jag kör förbi återförsäljaren och bokar tid för 100 milars service. Fick tid om 2,5 VECKOR! 2-3 dagar tänkte jag....inte 2-3 veckor. Nu när jag kom hem så gick mätaren precis över 100mil.

Vad gör man nu.....semester och underbart väder.....förstår att det inte är viktigt att det blir precis på 100, men såsom det känns nu så kan det ju bli över 200mil på mätaren om vädret håller i sig.

Eller så får den bara stå i 2,5 vecka..... :-/

Alltså, jag vill inte vara sån men är inte ditt problem det motsatta? Att du kör för lite? :confused:
Ser så ut om man läser dina tidigare inlägg.
Då torde ju inte detta vara ett problem, eller....

/zeeuus

Cubalibre
2012-07-05, 18:19
Jag har kört lite för att vädret har varit kasst ja! Nu är det ju fint väder ute och jag har SEMESTER! Tro f*n att jag tänker köra då, även om det inte blir flera hundra mil!

Reject
2012-07-05, 18:33
Var ute och körde en sväng idag, mätaren visade nästan 90mil.....så jag tänkte att jag kör förbi återförsäljaren och bokar tid för 100 milars service. Fick tid om 2,5 VECKOR! 2-3 dagar tänkte jag....inte 2-3 veckor. Nu när jag kom hem så gick mätaren precis över 100mil.

Vad gör man nu.....semester och underbart väder.....förstår att det inte är viktigt att det blir precis på 100, men såsom det känns nu så kan det ju bli över 200mil på mätaren om vädret håller i sig.

Eller så får den bara stå i 2,5 vecka..... :-/

Personligen, eftersom det är en helt ny hoj, hade jag ringt antingen stället där du köpte hojen alternativt ringt Kawasaki direkt och frågat.

Olle Å
2012-07-05, 19:30
Ett problem är ju att de kan jävlas om det uppstår ett garantifel. Du måste få en skriftligt godkännande om du skall överskrida servicintervallen.:hello::hello::hello:

Gibson
2012-07-05, 19:56
Det måste väll finnas fler än en firma som servar kawasaki i Göteborg, det behöver väll inte vara återförsäljaren utan det räcker nog med en auktoriserad Kawasaki verkstad.

Cubalibre
2012-07-05, 20:09
Det måste väll finnas fler än en firma som servar kawasaki i Göteborg, det behöver väll inte vara återförsäljaren utan det räcker nog med en auktoriserad Kawasaki verkstad.

Jo visst. Bara det att jag har "gratis" service där jag har köpt den dom 3 första åren. Och med gratis så menas att jag inte betalar någon arbetskostnad. Och denna återförsäljaren som ligger 6 mil utanför Göteborg är 1000:- billigare på en 100 milars service än dom som ligger i Gbg.

Gibson
2012-07-05, 20:16
Jo visst. Bara det att jag har "gratis" service där jag har köpt den dom 3 första åren. Och med gratis så menas att jag inte betalar någon arbetskostnad. Och denna återförsäljaren som ligger 6 mil utanför Göteborg är 1000:- billigare på en 100 milars service än dom som ligger i Gbg.
Aha, då förstår jag att du har valt att lämna in den där:)

Kret
2012-07-05, 23:48
Gjorde samma miss på 300 mils-service. 2 veckor väntetid där jag hade en resa inplanerad. Pratade med dom och fick ok att köra utan att garantin skulle påverkas. Hade kört totalt ca 450 mil när servicen kom.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Cubalibre
2012-07-05, 23:51
Han sa att så länge det inte kommer för högt över 200mil så. Och tittar man på vädret nu så skall det börja regna på Lördag och hel nästa vecka, så det kommer nog bli bra.

V Saarela
2012-07-06, 07:26
Ja jädrans. Nu har problemet vänt.....kör för mycket :)

namn
2012-07-06, 08:07
Eftersom du kör så ofta så kanske alternativet hyra kan vara något. Hos Honda i Sisjön kostar en hornet600 runda 1000kr dygnet.

Eller så köper du bara en till...

Håkan46
2012-07-06, 09:05
Kolla om dom kan göra bara oljebytet medan du väntar. Oljebytet vid 100 mil är den viktigaste åtgärden på en ny hoj. Resten senare

engström67
2012-07-07, 15:11
Ja eller köp olja och filter och byt själv:)

Cubalibre
2012-07-07, 19:23
Ja eller köp olja och filter och byt själv:)

Nu har jag ingen aning om hur man gör. Men även om jag visste det så är det väl inget man gör själv på en ny hoj, med tanke på garantier o.s.v

engström67
2012-07-07, 20:18
Nu har jag ingen aning om hur man gör. Men även om jag visste det så är det väl inget man gör själv på en ny hoj, med tanke på garantier o.s.v

Nä kanske är olika på handlare,jag brukar då få göra det själv:) Ville byta stiften på 2000mila servicen själv med,men frågade ej om jag fick.Jag skruvade bort massa saker för att underlätta åt mekanikerna.Är ju kul och hör ju till tycker jag att skruva:)

Cubalibre
2012-07-07, 20:57
Nä kanske är olika på handlare,jag brukar då få göra det själv:) Ville byta stiften på 2000mila servicen själv med,men frågade ej om jag fick.Jag skruvade bort massa saker för att underlätta åt mekanikerna.Är ju kul och hör ju till tycker jag att skruva:)

Tror inte jag skulle kunna ställa mig här och byta olja och filter, sedan åka upp till handlaren och säga att jag har bytt skiten själv, ge mig en stämpel i serviceboken :-/

engström67
2012-07-07, 21:09
Tror inte jag skulle kunna ställa mig här och byta olja och filter, sedan åka upp till handlaren och säga att jag har bytt skiten själv, ge mig en stämpel i serviceboken :-/

Jag ser alltid till att det är ny olja i motorn när jag ställer in den för vintern,och förra året så hade jag rullat 1500mil,så nu vid 2000 mila servicen så har den ju gått 500 mil på oljan så det behövdes ej:)Det är ju 1000mil eller 1 år som gäller på yamaha.På kawasaki är det väl 600mil,men oljebyte vid varannan.600 mila är ju bara lite kontroller.Men som du säger bara byta olja och kräva en stämpel är kanske att ta i.Det är ju lite andra saker med:)