handdator

Visa fullständig version : En del av nöjet? (planeringen)



pentti01
2012-07-04, 23:17
Har ägnat eftermiddagen/kvällen till att planera en tripp till Mantorp till helgen.
Lade in en resplan på GPSen, skrev ut kartor och laminerade dem.
Åker många (mest) mycket små vägar m.a.o varken den snabbaste eller kortaste vägen.
Passar på att åka på för mig,nya småvägar.
Tycker att planerandet o packandet är en del av nöjet med att komma i väg,
någon som håller med?

GeländeSport
2012-07-04, 23:23
Håller med dig till fullo, planerandet är faktiskt en stor del av nöjet. Även för dom resor som inte blir av...

Kimmo
2012-07-05, 08:08
Själva planeringen är halva nöjet med resan.

Bighoj
2012-07-05, 11:57
Planerandet kan vara riktigt skoj.Hann knappt och jämt hem från Österrike i fjol förrän jag börja spisa på nästa års resa.Man börjar planeringen stort och öppet för att i slutet komma fram till mer exakt hur man vill ha det.
Eftersom vi valt att skippa tält så blir packningen och packningsplaneringen betydligt lättare och enklare i år.
Håller med Kimmo om att planeringen är halva nöjet.

Molgan
2012-07-05, 12:07
Nej planering är inget nöje, bättre dra iväg på chans bara och ta äventyren som dom kommer.

(mina resor har räddats av att jag har reskamrater som delar er uppfattning.. :))

Reject
2012-07-05, 12:29
Vette tusan, det...Håller nog mer med Molgan här - jag vill egentligen bara iväg, och även om man måste planera lite går det överstyr för vissa...uppenbarligen :)

Har en polare som är likadan: fyrtio-elva kartor, vissa med alternativa vägrutar, alla hotel inbokade i förväg med utskrift på kvitto samt egengjorda noteringar om adress, vägbeskrivning, tid, plats, omvigningsbeskrivning och f*n och hans moster...

Ove
2012-07-05, 14:08
:hmmmm2: Här är det nog så att dom riktigt detaljplanerade resorna inte blir av, resan är ju faktiskt redan gjord. Bättre att ha en slutpunkt och se om man hittar fram. :rolleyes: ;)

Ankan1
2012-07-05, 14:36
Allt hänger redan klart för spontana infall sommartid från ställ, hjälm, mc ryggsäck osv + bra att ha grejer på resan mm.Även hojen är riktad utåt från garaget.Gillar inte en massa planering.Det ska vara enkelt och kul att köra hoj och det är det också om man inte låter vardagens planerande ta över.En bit av tjusningen är ju att t ex stå där längs vägkanten en sen sommarkväll för en fikapaus och t ex undra vem f_n som släppte ut alla myggen som gjort sikten genom visiret till ren mos och just då komma på att klockan faktiskt är tolv på natten och att man fortfarande har kanske förtio mil kvar hem.Ingen planering, bara en massa kul.LOL :)

Tjejen här hemma är en helt annan historia.Anteckningsbok, iPhone, fickkalender, tidsbokningar, vad ska jag ha för övriga grejor idag osv.Jag sliter mitt hår i det tysta.

Men vi är alla olika så fortsätt du planera dina resor "penti01" om det gör din resa roligare.Vi har alla olika uppfattningar om detta som mycket annat.

ralsbo
2012-07-07, 09:52
Jag försöker att hitta ett mål eller område som jag siktar mot. Det är inte alltid som jag kommer fram dit, eller ens i närheten. Det finns ju alltid en mer spännande väg som går åt något annat håll än det man har tänkt sig från början.
Sen försöker jag kolla upp lite intressanta ställen längs den tänkta vägen, som jag således oftast missar då jag hittat en annan roligare väg att åka.
Att lägga in rutter i gps:en har jag gett upp för länge sedan.
Jag brukar köra lite som jag tycker under dagen och framåt eftermiddagen sätter jag på gps:en och söker efter besinmackar, camping eller vad det nu är jag letar efter.
Planera är kul, bara man inte låser sig vid de uppgjorda planerna och missar allt annat kul man hittar längs vägarna.

Min andra resa för året är nu färdigplanerad:
Jag ska åka mot Italien via Trelleborg-Sassnitz och sedan ska jag åka hem igen. Klart!

engström67
2012-07-07, 15:05
Jag planerar gärna en rutt som jag lägger in i gps,n men sedan kan jag ju avika från den om jag hittar någon intressant väg utanför,dom syns ju på gps,n.Det brukar alltid bli intressant.Men kör gärna utan mål med,och ser var man hamnar bara.Brukar alltid köra en vecka i norge varje år och lägger alltid upp en rutt,kul att sitta under vintern och planera den i datorn.Men brukar alltid avvika från den ändå,men har ju koll ändå:)