handdator

Visa fullständig version : MC-Handledare i sthlm sökes



Dmsmare
2012-07-02, 15:37
Hej hej,

har finally bestämt mig för att ta tag i det och skaffa ett MC kort.

Var förbi ett par skolor i Solna trakten (där jag också bor) och blev lite tagen av priserna.

Undrar om det finns någon med lite erfarenhet som kan handleda, helst i någon slags intensiv 1-2 veckors period.

Öppen för förslag om ersättning, alla goda gärningar behöver belönas!

Mvh

Marko

Twenty2
2012-07-02, 16:18
Jag får inte vara handledare ännu. Men om jag tolkar dig rätt så är du ute efter att ta en "intensivkurs" som privatist.
Personligen så tror jag att det är ganska så optimistiskt att tro att man skulle klara det. Såg flera personer som kom till körskolan jag gick på förra året för som varit på intensivkurser och kuggat både en, två och tre gånger innan dom sökte upp en annan trafikskola och gjorde det rätt istället för att stressa.
Min sambo håller på med sitt kort nu så av naturliga skäl är jag nere på körskolan ibland för att hämta/lämna henne. Har då uppmärksammat att två elever som är där nu har försökt att ge sig på en intensivkurs och inte klarat sig på två uppkörningar. Och därav vänt sig till en vanlig förar utbildning.

Har själv ingen erfarenhet av intensivkurserna så jag ska inte rakt av säga att dom är kass... Men jag tror som sagt att det kan vara ganska optimistiskt att hoppas på att man är redo för en uppkörning efter två veckor.

Hoppas du får mycket nöjje på vägarna och lycka till.

Reject
2012-07-02, 16:33
Ja, speciellt billigt är det tyvärr inte. Jag tog själv en intensivkurs på en körskola förra sommaren. Vill du veta exakt i detalj, så kan jag ta fram siffrorna, men jag tror det kostade mig i runda slängor cirka 15-16.000kr och jag tog 2½ månad på mig (då klarade jag det på första uppkörningen, annars hade det tagit längre tid).

mirrisen
2012-07-02, 16:40
Jag får vara handledare men jag tror i likhet med Twenty2 att det är väldigt optimistiskt att tro att man som helt grön kan "banka in" nödvändiga kunskaper på ett par veckor! Jag skulle, som handledare, inte tycka att det var ett dugg trafiksäkert. Vad har du för bakgrund och erfarenhet av trafik och tvåhjuligt?

Sollentuna Trafikskola har en intensivkurs för mc som kostar 7800 kr - det är billigt för kortet om du klarar det! Men då tror jag man behöver ha viss körvana innan.
http://sollentuna-trafikskola.se/MCutbildning.html

Angående kostnader: det är ju ingen jättebillig hobby, det här med hojar... Att köpa hoj och försäkra den kostar en del, sen är rejäla skyddskläder en livsviktig investering. Så det är nog bra att vara inställd på att pengarna kommer att rulla innan du är igång som "biker"! :-)

Dmsmare
2012-07-02, 22:58
Tack för alla kloka råd!

Min tanke med "intensivkursen" var i första hand inte att ta körkort efter två veckor, utan snarare att få rutin på det, att komma igång. Precis som när man efter en längre tid ska börja träna igen, det känns jobbigt att börja, men när man väl kommer igång så flyter det på.

Känner att om jag skulle ta en eller två lektioner i veckan skulle jag inte få ut lika mycket som om jag i början körde på ordentligt. Övning ger färdighet, dessutom tänkte jag ta nån lektion på semestern utomlands och då är det till fördel att ha lite färdigheter för att få ut det mesta av lektionerna.

Här i Sundbyberg på Jarla trafikskola, krävde de ca:20-25 tusen utan att ens fråga vilka färdigheter jag hade (inte för att jag har några men ändå :P). Beror väl på vem man råkar prata med också antar jag.

Skolan i Sollentuna lät lockande, får ta och ringa de imorgon och se om det är ett alternativ.

Och för att besvara frågan om bakgrund och erfarenhet, så har jag aldrig kört tung mc, enbart en massa moped i yngre dar... Haft B körkort i över 10 år så, trafiksäkerhet och liknande är inget problem, snarare just MC specifik erfarenhet som saknas.

Reject vilken trafikskola gick du till?

klaus
2012-07-03, 01:17
Jo,behöver du handledare så får du höra av
Men då behöver du egen hoj och all säkerhetsutrustning
Inga problem att mängdträna med dig :)

mirrisen
2012-07-03, 14:26
Tack för alla kloka råd!
Min tanke med "intensivkursen" var i första hand inte att ta körkort efter två veckor, utan snarare att få rutin på det, att komma igång. Precis som när man efter en längre tid ska börja träna igen, det känns jobbigt att börja, men när man väl kommer igång så flyter det på.
/.../
Och för att besvara frågan om bakgrund och erfarenhet, så har jag aldrig kört tung mc, enbart en massa moped i yngre dar... Haft B körkort i över 10 år så, trafiksäkerhet och liknande är inget problem, snarare just MC specifik erfarenhet som saknas.


Ja, då lät det genast vettigare! :) Men du har ingen hoj ännu? Vilken behörighet siktar du på? (tung eller begränsad)

Dmsmare
2012-07-03, 16:06
Ja, då lät det genast vettigare! :) Men du har ingen hoj ännu? Vilken behörighet siktar du på? (tung eller begränsad)

Nä ingen hoj än, spanar flitigt efter en tung hoj...

Fattat tycke för Suzuki Intruder M1800, men får se om det blir rimligt att skaffa som en första hoj...

Dmsmare
2012-07-03, 16:07
Jo,behöver du handledare så får du höra av
Men då behöver du egen hoj och all säkerhetsutrustning
Inga problem att mängdträna med dig :)

Det var snällt, ska se om jag hinner fixa en vettig hoj bara :)

Beronia
2012-07-03, 17:14
För att köra intensivutbildningen måste man klara några moment på manövergården.

Började själv med mitt kort för någon månad sedan på Jarla trafikskola och det är mycket traglande med krypkörning, inbromsning och styrning, men jag har aldrig kört varken MC eller moppe tidigare.

Sitter lite i samma situation som du och letar också handledare och hoj. Ska titta på en hoj ikväll..:-)

mirrisen
2012-07-03, 18:12
Handledare kan jag vara om personkemin stämmer, och en hoj för mycket har jag också = BMW F650 Funduro -97 med 2500 mil på mätaren. PM:a gärna, om intresse för det ena eller andra finns! :-)

Dmsmare
2012-07-03, 18:46
För att köra intensivutbildningen måste man klara några moment på manövergården.

Började själv med mitt kort för någon månad sedan på Jarla trafikskola och det är mycket traglande med krypkörning, inbromsning och styrning, men jag har aldrig kört varken MC eller moppe tidigare.

Sitter lite i samma situation som du och letar också handledare och hoj. Ska titta på en hoj ikväll..:-)

Ja visst är det jobbigt att det ska vara så omständigt och dyrt... Vad för hoj har du siktat in dig på?

Beronia
2012-07-03, 20:55
Blev en Yamaha FJR 600. Testade en Suzuki GSX 750 igår, men den var för stor och för tung för mig.