handdator

Visa fullständig version : Custom kommer kosta



Reject
2012-07-01, 10:19
Nästa vecka lämnar jag in min Aprilia 500 scooter och får ut min Kawa EN500.

Har kollat runt efter grejer ett bra tag nu och shit vad det finns grejer att tillgå! Känns som att det här bytet av hoj kommer fortsätta att kosta pengar en bra tid framöver :P

P.S. Ny sadel verkar oerhört svårt att hitta. Enligt flera Kawa forum så finns de helt enkelt inte till EN500. Hoppas jag kan hitta en sadelmakare någonstans i Skåne istället.

Ankan1
2012-07-01, 22:55
Lycka till.Då blir du svårare att känna igen numera i trafiken när du slutat köra mc scooter.

Reject
2012-07-01, 23:06
Har du råkat se mig, eller?

Speciellt AA500:an finns det inte många av. Suzukis Burgman är nog vanligare. Yamaha har ju också sin T-Max som jag än så länge inte har lyckats se. Ett par äldre Honda Majesty rullar dock omkring faktiskt och nån Silvervinge...

pentti01
2012-07-01, 23:45
Lycka till med nya hojen, det är alltid kul ! Hoppas du blir nöjd!

klaus
2012-07-02, 06:16
jo,prylar finns det gott om. Själv har jag hållit på och byggt nästan 5 år och det är en hel del kvar att fixa. Lycka till med din custom

Reject
2012-07-03, 15:16
Pentti: tack, tack :)

Klaus: du ser dock ut att ha lite mer marginal att bygga på. Jag tror du hade kunnat bygga ett vardagsrum kring din hoj och ändå dra runt det med lätthet...5700cc V8...Cheesus :P

Jag är rätt så spänd just nu. Ska bara ta min sista kopp kaffe sen drar jag och hämtar min Vulcan 500! Har redan beställt en motorbåge och fler saker är mer eller mindre på G...

Reject
2012-07-03, 23:08
Sätet är katastrof. Det vibrerar rakt upp i svanskotan...något måste göras...

Sen måste jag hitta ett sätt att variera sittställningen lite mer också. Extra fotpinnar eller något...

Sen saknar jag: bensinmätare (finns bara varningslamp!), motor-termometer, klocka, vindskydd.

Vill inte trampa någon på tårna, men min scooter kändes som en limousine i jämförelse :)

Men det ska nog gå, bara jag kan göra lite modifikationer. Sätet är prio ett, men som jag skrev innan: de verkar inte gå att få tag på så jag för köpa en begagnad en och försöka modda den :\

Mats Liifv
2012-07-04, 07:52
Sätet är katastrof. Det vibrerar rakt upp i svanskotan...något måste göras...

Sen måste jag hitta ett sätt att variera sittställningen lite mer också. Extra fotpinnar eller något...

Sen saknar jag: bensinmätare (finns bara varningslamp!), motor-termometer, klocka, vindskydd.

Vill inte trampa någon på tårna, men min scooter kändes som en limousine i jämförelse :)

Men det ska nog gå, bara jag kan göra lite modifikationer. Sätet är prio ett, men som jag skrev innan: de verkar inte gå att få tag på så jag för köpa en begagnad en och försöka modda den :\

Hade du missat den lilla detaljen att provköra objektet innan köp? Du har väl trippmätare på hojen? Nollställ den vid varje tankning så har du en mycket tillförlitlig bensinmätare. Sittställningen känns som det största problemet, funkar inte den så är det verkligen inget vidare.

Reject
2012-07-04, 09:58
Hade du missat den lilla detaljen att provköra objektet innan köp? Du har väl trippmätare på hojen? Nollställ den vid varje tankning så har du en mycket tillförlitlig bensinmätare. Sittställningen känns som det största problemet, funkar inte den så är det verkligen inget vidare.

Inte alls - jag provkörde två gånger till och med, men på lite längre turer än bara ner till stan och tillbaka, så känns vibrationerna i svanskotan och lite i ryggslutet. Många på olika Vulcan-forum har klagat på just sätet.
Jag ska se om man inte kan gummera fästena och ev. också stoppa om sätet hos någon sadelmakare och så ett ryggstöd på det :)

Att variera körställning är också bra, men det löser jag nog när jag får mina motorbågar som jag får fästa extra fotpinnar på, samt även kanske med switchblade eller swingwings fotpinnar för att ytterligare kunna variera.

Switchblade: http://www.cruisercustomizing.com/images/image_7861a.jpg
Swingwing: http://www.cruisercustomizing.com/images/image_21069.jpg

Ang. bensinmätare: bra idé det där med trippmätaren, tackar. Känns lite old school, men bara det fungerar :)

Mavve65
2012-07-04, 11:18
Verkar bli mycket fix och trix....finns ju gel-dynor att sitta på-kanske det kan vara nåt ?

Delling
2012-07-04, 20:05
Ang. bensinmätare: bra idé det där med trippmätaren, tackar. Känns lite old school, men bara det fungerar :)

Old scool eller inte. Jag använder det alltid.

Ankan1
2012-07-04, 20:33
En stillsam undran är ju varför du köpt denna hoj om det nu är så mycket som känns fel !?.

Reject
2012-07-04, 20:49
En stillsam undran är ju varför du köpt denna hoj om det nu är så mycket som känns fel !?.

För att av alla dom jag provkörde, kändes denna ändå bäst. Personligen känns det som att man alltid kommer att få göra komprimiser. Den perfekta hojen verkar inte finnas...än...:) Fast min Aprilia var rätt nära ;)

Att sedan sadeln skulle vara så obekväm efter en liten stund, det var svårt att förutse.

Som Mavve är inne på så finns det gel-dynor, men jag ska först prova med att sätta möbeltassar i gummi vid sadelfästena för att se om det gör någon skillnad. Om inte hade jag tänkt att se ifall jag kan få tag på någon läderverkstad som kan kapa lite i min nuvarande sadel och så in en Airhawk gel-dyna istället.

Jag har i vart fall redan installerat en vindruta och det gör riktigt stor skillnad på motorväg. Här är två bilder på hojen utan, och sedan en med vindrutan (motorbåge är också beställd och på ingående):

http://dl.dropbox.com/u/58439710/Kawasaki%20EN500%20fram.jpg

http://dl.dropbox.com/u/58439710/Kawasaki%20EN500%20sidan.jpg

http://dl.dropbox.com/u/58439710/Kawa%20EN500%20vindruta.jpg

swedan
2012-07-05, 14:05
...Ny sadel verkar oerhört svårt att hitta. Enligt flera Kawa forum så finns de helt enkelt inte till EN500. Hoppas jag kan hitta en sadelmakare någonstans i Skåne istället.

Jag kan annars rekomendera SyBo i Dalarna.
Jag skickade upp min sadel dit och fick den omklädd + mera stoppning.
Blev riktigt bra!
http://www.sybo.se

Ove
2012-07-05, 14:19
Sätet är katastrof. Det vibrerar rakt upp i svanskotan...något måste göras...

Sen måste jag hitta ett sätt att variera sittställningen lite mer också. Extra fotpinnar eller något...



Sorry! Försökte varna i en annan tråd, Sittergonomi och custom är oförenligt. Fötterna hamnar för långt fram och sitsen är för låg. Finns ett sätt att lösa problemet utan att byta hojskrället - sätt på ett ryggstöd och luta styret bakåt. Jag har själv skissat på något sådant men stannade där med tanke på att köra halvliggande inte riktigt är min grej. :rolleyes:

räven
2012-07-05, 14:39
Sorry! Försökte varna i en annan tråd, Sittergonomi och custom är oförenligt. Fötterna hamnar för långt fram och sitsen är för låg. Finns ett sätt att lösa problemet utan att byta hojskrället - sätt på ett ryggstöd och luta styret bakåt. Jag har själv skissat på något sådant men stannade där med tanke på att köra halvliggande inte riktigt är min grej. :rolleyes:

Haha, gynekologstol

Reject
2012-07-05, 17:47
Swedan: skitbra! Jag var precis inne på deras hemservice och de står att "När vi fått sadeln till oss har vi 24-timmars service. Dvs. vi sänder tillbaka sadeln till Dig inom 24 timmar."
Det låter faktiskt riktigt bra så slipper man vara utan hoj allt för länge (har tyvärr inte bil).

Nu så har jag lyckats dämpa de mesta av vibrationerna genom att göra hål i möbeltassar och sätta dem på de två stora fästena där sadeln fäster på bakre delen av rammen. Ska köra lite mer för att känna efter, men en omstoppning hade nog inte varit helt fel ändå känns det som...

Ove: HELT oförenligt tror jag inte att det är...det krävs bara lite vilja och jobb...och lite pengar :) Nu har jag iofs lite problem med nacken, men här tycker jag faktiskt denna är bättre än de BMW F650 och F800 som jag körde med på körskolan var. Där kändes det mer i nacken p.g.a. den lite framåtlutande sittställningen. Min mc-scooter slår nog ändå både min nuvarande Kawa EN500 och BMW F650 och F800...men det är ju helt olika typ av maskiner. MC-scootern har större möjlighet till att variera ben och fötter, brett och stort säte och mindre vibrationer.

Räven: test-kör ett par av de riktigt stora custom-hojarna. Där snackar gynekolog-stil i 90-graders upprätt ställning...

Reject
2012-09-02, 22:35
Följer upp lite med en bild hur hojen ser ut nu efter att ha monterat på motorbågar och hårda väskor:

Fick nyss en kommentar av väktaren som gjorde sin rondering i garaget där jag har hojen. Han tyckte den var "jävligt schysst"...eller så ville han bara kolla så att jag inte var en tjuvling :)

http://dl.dropbox.com/u/58439710/sidan120830.jpg

miklagard
2012-09-03, 21:08
Blev det en omstoppning av dynan ?

Reject
2012-09-13, 14:55
Miklagard: inte än, jag har avvaktat lite med det, men har varit i kontakt med en firma i Helsingborg. Mycket möjilgt att jag gör det över vinteruppehållet...

miklagard
2012-09-14, 09:18
Varför inte testa med olika tjocka lösa dynor så du vet hur mycket sadeln skall stoppas upp ? Det kosta ju c.a 3.000:- så det är ju bra att kunna ge sadelmakaren info så det bli bra direkt.