handdator

Visa fullständig version : Bärgning vid premiärturen #Blackbird#



Holland
2012-06-29, 19:24
Hej alla

Nu har jag hittad hit och tänkte skulle slänga in en råd och kolla om någon känner igen problemet. Har precis skaffat mig en Blackbird ´00 igen (min andra) och på premiärturen igår fick jag motorstop. Blackbirden som är så känt för att va en bra hoj dog plötsligt och där stog jag vid vägkanten med en ny inköpt hoj, ganska tråkigt. Men tur att det finns olika forum så man kan slänga i en råd och förhoppningsvis kan få lite tips och råd. Jag startade hojen hemma på eftermiddag utan problem, åkte till Trosa och va där 10 min och sen skulle jag åka men nix, hojen stendöd. Fick lite starthjälp av en trevligt Trosbo men efter 1 mil började hojen hosta lite och sen dog den, kan ju tillägga att varvräknaren och hastighetsmätaren också hade kastad in handduken precis ninnan. Efter lite sökande på nätet kom jag fram till att den kan va ladningsregulator, kan det stämma??
Jag vill förstås åka så snart så möjligt och känner mig väl illa tvungen att lämna in den på MC firma för att få ordning . Men kanske finns det någon som känner igen det här och då få man gärna reagera. Fick för övrigt skjuts hem av en trevligt mc snubbe, det är ju så trevligt när vi hoj-åkare hjälper varann.
Ha det bra

V Saarela
2012-06-30, 08:35
Om jag förstått det rätt så stannar hojen pga att den helt enkelt blir utan ström. Då torde ju felsökningen börjas med batteriet för att sen gå vidare till relät......

Reject
2012-06-30, 08:47
Jag får instämma med Saarela...Ett dåligt batteri har en tendens att fungera lite olika bra i olika perioder, beroende på hur mycket "vila" det har fått. Så testa med att kolla batteriet först genom att mäta polerna och se hur mycket kräm du får ur det. Har du närhet till en batteri-firma är det ingen dum ide att lämna in det där för koll så att alla cellerna är friska i batteriet också.

Kolla förresten även säkringarna!

LowTech
2012-06-30, 09:05
Om jag förstått det rätt så stannar hojen pga att den helt enkelt blir utan ström. Då torde ju felsökningen börjas med batteriet för att sen gå vidare till relät......
Då batteriet knappast har nån uppgift alls under normal körning annat än att ladda upp sig själv skulle jag nog också kolla att laddningen fungerar.
Laddsystem och batteri jobbar intimt i hop. Dåligt batteri = all ström avsedd för laddning blir värme (ist f att lagras upp) och hojen går inte att starta igen efter ett stopp..
Polspänning vid "hög tomgång" 2-3000rpm 14-15V.
Polspänning efter 2-4 tim total vila >12.3V.

Holland
2012-06-30, 21:37
Hej
Tack för responsen, hojens batteri är från 2008, 4år så trodde väl att det skulle hålla lite längre än så.
Men det förklarar inte varför hastighets/varvräknare slutar fungerar.
Lowtech ditt inlägg förklarar allafall startproblemet efter 1a körning och sen visste jag inte om att motorn kan stanna pga dåligt batteri.
Jag få ta hojen till verkstan på måndag så kan dem mäta ström-flödet och förhoppningsvis komma fram till problemet. Jag återkommer angående orsaken.

pinnen
2012-07-02, 10:52
tror på den berömda laddregulatorn, är väl hyfsat vanligt fel, på vfr t.ex (upp till -02) så bör man ha med sig en i reserv... slutar hojen att ladda ström så kan mycket sluta fungera succesivt t.ex mätarna, att den fungerade en liten bit beror på att starthjälpen gav batteriet tillräckligt med spänning den sträckan för att sedan dö igen, har du en multimeter så är det bara att mäta som Lowtech skrev

Oden68
2012-07-02, 11:00
Byt laddregulatorn, det är i stort sett bara den och kamkedjesträckaren som går sönder på en koltrast!
Min har gått 9600 mil nu och går som en klocka! :)


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?yeolao

LowTech
2012-07-02, 11:42
..Lowtech ditt inlägg förklarar allafall startproblemet efter 1a körning och sen visste jag inte om att motorn kan stanna pga dåligt batteri.
.
Jag var nog för lite snabb där..
Batteriet buffrar ju ut, tillfälligt, energi åt förbrukarna (bl a tändsystem) vid mkt låga varv när ordinarie laddning är för låg i förhållande till vad hojen konsumerar..
Dvs det är fullt möjligt att hojen stannar om batteriet är dåligt och varvtalet blir för lågt och av generator tillverkad energi inte räcker till åt tänd/styrsystem.

Holland
2012-07-02, 16:54
Hmm att lämna på verkstan i början juli är bara att glömma om man inte vill vänta 5-6 veckor.
Har allafalla köpt ett nytt batteri, förre ägaren har tydligen snålat och investerat i en Biltema batteri, det förklarar en del. Har fått igång hojen, yes, men vågar inte köra än för att jag vet ej om ladningen funkar som det ska. Har mätat batteri, ska även tilllägga att jag är ingen meknisse men bara en körnisse, och innan batteri va på plats fanns det 13.2 på mätaren och när hojen va igång på förhöjd tomgång va måtten 12.62. Kan jag konkludera att spanningsregulator är paj då? Har sökt lite snabbt på nätet och såg att det rycker igen ett par tusenlappar för en sådan. Bra tips är välkomna.
Tack på förhand

Reject
2012-07-02, 17:20
Jag borde nog låta LowTech eller någon annan svara, då jag inte är så kunnig men:

De skillnaderna i värde du uppger skiljer inte så kraftigt, så jag tror inte det är någon fara på taket där. Jag citerar en annan forummedlem: "om spänningen sjunker sakta efter start, så är det någon med laddningen. då troligen generatorn eller laddnings reläet som är trasigt. Fast det kan vara något simpelt som glapp och dåligt kontakt" (tack, epa23).

Och sen citerar jag LowTech: "Föreslå att du börja mäta spänningen direkt på batteripolerna dels under tomgång och dels vid "lite högre varvtal" 2-3 tusen varv..
Det skall vara en distinkt skillnad i spänning, 12.3-12.8V vid tomgång 13.5-14.5 (ca) vid högre varvtal."

Dessa citat är hämtade från en tråd där jag själv bad om, och fick, mycket hjälp med just felsökning av batteri/laddning: http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=6089

EDIT: det suger rätt fett när alla verkstäder har att göra och ingen kan ta emot. Been there, done that. Till slut fick jag plats på en dumbo-verkstad där min hoj stod under hela maj månad för vad som i slutändan visade sig vara ett 10-minutersjobb.

Holland
2012-07-02, 19:28
Tack för tråden, har gått genom en hel del nu.
Nu har jag gjort en test som amatör men med förhoppningsvis sunt förnuft. Kollat spänningen på nya batterit innan start 13.2 V och sen startad hojen, har satt på ljus inkl. helljus och lät den stå på tomgång ca. 10 min. spänningen sjunk till ca. 11.8, stängde av ljusen sen gick det upp til 12.3 men sen gick spänningen allafall neråt lite igen ?? Sen stängde jag av hojen och spänningen var då 12.6.
Är det någon som är lite klokare än mig på el här?? Har även gasat på till typ 4000varv men ingen höjning syntes på elmätaren.
Jag har hittad nu en begagnad regulator på mc skrot men innan jag köper den skulle jag vilja veta om man kan mäta laddningsregulatorpå något sätt?
Vi tackar så mycket för eventuella svar.

akems
2012-07-02, 21:26
Hej
Här är en länk som behandlar ämnet ganska bra tycker jag : http://www.vtr.nu/viewtopic.php?f=6&t=241 det kan lika bra vara i generatorn som felet sitter så försök att mäta enligt de anvisningar som finns i denna länken.Jag har mätt på en harley och jag antar att det är ungefär samma princip och den gav ungefär 60 volt växelström utan regulatorn inkopplad,kan du inte själv så se om du hittar någon lite elkunnig kompis.

pinnen
2012-07-03, 00:06
ja du ska inte köra någonstans med din hoj nu iallafall, det enda som kommer att hända är att du dränerar batteriet igen och hojen stannar, mycket riktigt skrivet av akems, det behöver ej vara fel på regulatorn men det är något fel som gör att hojen ej laddas upp/får den spänning som krävs, den länken som akems la upp beskriver felsökningen väldigt bra och det tror jag att du reder ut, har du några funderingar så ställ dom så får vi försöka hjälpas åt att lösa alla funderingar och tankar som kan uppstå