handdator

Visa fullständig version : Tar gärna emot tips för hojköp !! =)



Arjuna
2012-06-26, 22:04
Tjenare ,

Ska ta MC-kortet snart, och undrar lite vad jag borde köpa för hoj,!?


Jag är 20 år, 167cm lång, och tänkte åka både korta och lite längre turer.

Jag är inne på att köpa

KTMs nya Duke 690 -12 strypt till 25kw.


Jag är väldigt öppen för förslag och åsikter!



Tack på förhand :)

Reject
2012-06-26, 22:52
Jag köpte min första motorcykel (okej då...scooter) förra året. Det känns lite som att det alltid kommer bli lite av en komprimiss, vad man än köper.

Med andra ord så får man väga fördelar och nackdelar mot varandra. Det viktigaste är vad du MEST kommer att använda hojen till. Exempel:

Tar man bara ut hojen när man ska resa ner till Alperna så är förmodligen en Aprilia 125:a inte rätt val :)

Ska man däremot pendla fram och tillbaka till skolan / jobbet var dag, och kanske busköra lite på bana då och då, så ska man nog inte ha en touring-maskin som väger 300+ och har 48 packlådor till höger och vänster.

Jag känner faktiskt inte till KTM Duke 690, men det liknar en blandning mellan en standard och off-road. Ser rätt schysst ut på bild, men å andra sidan: va fan vet jag egentligen? :)

Kanske någon annan flikar in med lite visdomsord...

Arjuna
2012-06-26, 23:04
Joo men visst, jag tänkte väll mest ha den för att ha roligt med, köra kurvor och hela dagars utflykter, skjutsa flickvännen ibland, inget pendlande till jobbet eller så,

Ah den är riktigt snygg :) var och kollade på den i butik här om dagen.

men samma här, vet typ ingenting om Motorcyklar, när jag valde denna hoj var det mest för utseendet skull, och för att den är lite touring !

tack för din åsikt !

Viragomannen
2012-06-27, 00:42
Hej!
Har bara haft kortet ett litet tag,men ändå provkört flera olika hojar både custom,sport,touring mm
ett råd jag kan ge är att provköra själv.
Alla tycker olika,och hojarna kan se jävligt coola och sköna ut men vara riktigt osköna att köra.
Men men det mesta går ju att ändra om man nu bara måste ha en viss hoj,går ju att byta ut styren sadlar
fjädring mm .
Om man nu fick önska så skulle jag själv villa ha flera olika hojar,var och en till olika ändamål.
Det kommer nog in fler tips ska du se,finns mycket duktiga och trevliga människor på detta forum.

johan.lindgren
2012-06-27, 01:25
Bara undrar, varför en helt ny hoj som första hoj?

Ove
2012-06-27, 08:25
:hmmmm2: Köpa en helt ny och mycket potent hoj och sen strypa den?? Risken är att strypningen "försvinner" ganska snart och då kör du på en helt olaglig hoj. :eek: Jag tror att risken att åka fast kommer att öka när det blir nya körkortsregler.

Kanske ide att satsa på en första som kanske passar inom ramarna utan strypning, eller som redan är strypt. Därefter, när du skaffat egen erfarenhet och kan välja med anr´dra kroppsdelar än ögat, så köper du den nya hojen. ;)

TMax500
2012-06-27, 08:45
Provkör, provkör, provkör, provkör. Tydligt nog? :D

Efter ett tag har du fått klart för dig vad du gillar. Och efter ytterligare ett tag så har du kanske ändrat dig, och gillar något annat?

I så fall är det bra/bättre att inte ha köpt en helt ny hoj, med tanke på den värdeminskning du åker på som första ägaren. Bättre då att köpa begagnat, och i bästa fall nästan få tillbaks pengarna vid byte.

Helt ny hoj i kombo med nytt körkort har en annan nackdel. Du kommer att gråta blod över den första repan i lacken, eller första gången du tappar den. Då är det bra att ha en hoj som redan är lite nött...

Fast visst är det en oslagbar känsla att hämta ut en helt ny "moppe"! :)

När du skriver touring, menar du då att du skall åka till Riverian och tillbaka? Eller att du skall ta en söndagstur på 35 mil? I det förra fallet hade jag inte satsat på en naken, encylindrig 690. I det andra fallet, 35 mil på krokiga 70-vägar, hade jag nog gjort vågen på en sådan hoj! :)

Fotograf Zäta
2012-06-27, 08:57
Som andra skriver PROVKÖR och bilda dig en uppfattning som bygger på MER än hur hojen ser ut, även om utseendet är viktigt. Och testa MER än 1 hoj.
Lycka till med kortet!

Jan-Olov
2012-06-27, 09:02
Gör som dom andra säger, provkör. Satsa på en billigare första hoj så att du har råd att byta, du vet inte förr än efter ett tag vad du verkligen vill ha och om du skall ha flickvännen med dig se till att du räcker ner med båda fötterna så att hon kan kliva upp på ett säkert sätt. Tänk på att det är himla kul att byta hoj så var försiktig med första hojen. Ser jag till mig själv så köpte jag en gammat Virago 535 och det tog inte mer än två månader för än den var för liten, men vilken känsla att byta till en 1100 Virago, jättekul. Nu har jag hittat rätt Varadero 1000, ett helt annat sätt att köra hoj, mycket roligare.

engström67
2012-06-27, 09:40
Kan inte annat än hålla med alla andra,PROVKÖR Visst Ktm,n är ju riktigt fin och trevlig,men inget för långkörning.Men för kortare svängar och mycket kurvor och lite lek så är den överlägsen dom flesta andra.Men jag vet att det är kul med ny hoj,har alltid haft nya själv och det är svårt om man bestämt sig för en modell man gillar.Men idag med alla dessa nya regler,körkort,strypningar så är det lite annorlunda än -83 då jag tog kort.Försök få till lite provkörningar,även med tjejen bakpå:)Förresten jag förmodar att du provsuttit hojen?I tanke på din längd så kanske den är lite hög?.

Reject
2012-06-27, 09:56
Kolla gärna på nätet efter "Owners Manual" på den hoj du tänkt köpa, innan du köper den.

Om man vill vara rädd om sina grejer och se till att hojen håller längre, så har de flesta tillverkare en rekommenderad inkörningsperiod där man inte får pressa motorn, t.ex. rekommenderas att man inte gör några häftiga gaspådrag innan 1000km eller att man inte överskrider en viss hastighet genom de olika växlarna osv.

Men det är kanske bara jag som är petig...andra verkar knappt bry sig utan kör på...

Olle Å
2012-06-27, 11:21
Jag är ju part i målet och vill ju därför rekommendera en hoj som man kan göra det mesta med.
Det är Honda Transalp. Tillräckligt snabb för motorväg, kvick på grusväg, mycket lättkörd på kurviga asfaltvägar. V-motorn gör den bra att åka två på. Den har en körställning som gör att du lätt kan växla mellan att stå upp eller sitta ner utan problem. 60 mil på krokiga Norgevägar är inga som helst problem flera dagar i sträck.:):):)
Men som sagt provkööööööör

Håkan46
2012-06-27, 12:58
KTM 690 är encylindrig och måste definitivt provköras först. Kanske inte bästa valet.
Mitt förslag: Provkör en Kawasaki ER6-N/F med ABS. Modellen kom 2007 och blev en riktig bästsäljare, främst bland yngre förare. Snygg, snabb, häftig, billig, liten, hyfsat lätt. Finns även många begagnade.

mirrisen
2012-06-27, 14:51
Engström var inne på temat: KTM:en är jättehög, du är (i likhet med mig) inte så lång. Att nå ner ordentligt ska inte underskattas, och det argumentet har tyngre bäring ju mindre erfaren man är!
Ska du skjutsa och toura vill du nog ha minst 2 cylindrar. En twin är ofta rapp och rolig i karaktären - 4 cylindrar ger lugnare och jämnare gång.

Provsitt och provkör - och gör det i omgångar (likadan hoj vid olika tillfällen) så att dagsform och humör inte påverkar valet på fel sätt.
Lycka till!

Fotograf Zäta
2012-06-27, 15:43
Ja nu vet jag inte hur hög just den KTM'en är, men jag är av samma längd som dig, och det finns tillfällen då jag fått problem på sporthojen, som är liite för hög för mig.
Speciellt om nån sitter bakpå, då kan det bli väldigt tungt :)

Ankan1
2012-06-27, 17:14
Oavsett hoj så köp en du slipper ligga och skruva på jämt och ständigt.KTM har ju en del service krav beroende på hur pass händig du är eller hur stor plånboken är.Men säkert rolig som bushoj.

Första versionen dök upp -94 och hade 50 hk och fanns enbart med kickstart som -98 fick 54 hk.Andra versionen kom -02 där man nu hade elstart.Tredje versionen -08 salufördes med 65 hk där nuvarande 2010 års version fick 70 hk.

Ofta är KTM maskiner hårt körda och i dessa fall får dom ofta problem med vevaxeln.Andra fel som dykt upp är slitna rullar till ventilmekanismen, slitna ingående lager till växellådan.Läckande packboxar i gaffeln är heller inget ovanligt pga frisk körning alltför många gånger både i terräng och enbart på bakhjulet som vid nedslag resulterar i en klar utmattning med tiden.Många har också fått sina förgasare och ljuddämpare utbytta med varierande framgång.

En kul maskin att köra med men se upp med dåligt servade exemplar oavsett årsmodell som körts hårt när dessa motorer kräver regelbunden översyn för att orka med som de busmaskiner de nu är.

Prisnivån är enligt följande :

1994 - 1998 : 10 000 - 25 000:-

1998 - 2005 : 25 000 - 45 000:-

2004 - 2008 : 40 000 - 70 000:-

Allt naturligtvis beroende på skick och miltal.

Ovanstående hämtat från Motorrads begagnat special av KTM.

Mvh / Ankan1. :D

Arjuna
2012-06-27, 19:57
Jätte jätte tack för alla era fina svar! (=

det här är ju grymt, har läst era inlägg under dagen och tänkt väldigt mycket.

Jag skiter i att köpa ny hoj i år, de får bli senare

Och ni har lyckats att få i mig lite vett, ska provköra lite hojar, min polare har en KTM sm 03 och den når jag ner till marken, även om de är knappt.

jag har väll tänkt ungefär i banorna mot en motard eller touring hoj , jag kommer mest köra korta sträckor men vill även kunna åka ner igenom europa någon gång i sommar, kan man göra det på en Motard eller är det för obekvämt ?!

i så fall vill jag ha gärna tips på schysta och låga touring hojar :)


Tack som fan ännu en gång allihopa !

det är det bästa beslutet jag har gjort på länge, att göra ett inlägg här. ;=)

Fotograf Zäta
2012-06-27, 22:43
Många "större" touringhojar har ganska låg sadelhöjd :)
Några jag testat i prisklass 25-40' :
Kava ZZR1100
Honda Blackbird 1100xx
Suzuki GSX1100F, GSX750F

Kanske inget för dig, men jag är grymt nöjd med de customhojar jag haft (och har). De är ju inga högfartsmonster :) men grymt sköna att cruisa med i 100-120 och aldrig några problem med att nå ner :)

TMax500
2012-06-29, 09:11
jag kommer mest köra korta sträckor men vill även kunna åka ner igenom europa någon gång i sommar, kan man göra det på en Motard eller är det för obekvämt?!Kort svar: ja. Det är obekvämt. Motarden är jättekul på småvägar och i stan. Men inte rätt val när du skall lägga 40-50 mil på en dag. Det blir jättejobbigt.
*anser jag som gjort dagsetapper på upp till 65 mil som "personbästa" - på en caféracer* :)

EDIT: tror dock att KTM 690 Duke är ruskigt rolig! De tester/provkörningar jag läst lovar mycket gott. Skulle absolut kunna ha en sådan, men, vet inte vad jag skulle ha den till... Förutom till att bränna omkring på krokiga 70-vägar, då förstås! :) Och till den uppgiften har jag redan min Thruxton. :)