handdator

Visa fullständig version : Snabba åsiker behövs - Kawa EN500



Reject
2012-06-26, 18:34
Tja

Jag är väldigt tacksam om jag kan få lite spontana åsikter om Kawasaki EN500. Jag har provkört bl.a. Honda Shadow 600 och en Yamaha Dragstar 650 men Kawasakin var faktikt den första jag riktigt fastnade för, trots att motorn är den minsta av dessa tre.

Hastighetsmästigt kändes den helt OK trots att jag väger 94kg och är 1.85 lång. Lite osäker på hur liten hojen ser ut när man kommer körande på den.

Andra funderingar jag har:

- Kawasakis kvalité?
- Reservdelar?
- Har tänkt bygga ut med motorbågar, hårda packväskor samt hård toptox av något slags. Motorn ska gärna kunna mäkta med detta, men det väger kanske inte så pass att det har någon avgörande skillnad?
- Motorvägshastighet? Pallar den trycket?
- Effekthöjning? Finns det några enkla medel att ta till för att öka effekten utan att den drar 1 liter extra varje mil?

Ankan1
2012-06-26, 19:49
Med en torrvikt på ca 200 kg och ca 50 hk så lär den väl få kämpa lite beroende på körstil.Men så är det väl knappast någon hoj för motorväg heller även om det säkert går bra beroende på inställningen till dessa mc.
Men är du ute efter att öka effekten så borde det ju vara lättare att hitta en annan hoj istället.

Reject
2012-06-26, 21:01
Med en torrvikt på ca 200 kg och ca 50 hk så lär den väl få kämpa lite beroende på körstil.Men så är det väl knappast någon hoj för motorväg heller även om det säkert går bra beroende på inställningen till dessa mc.
Men är du ute efter att öka effekten så borde det ju vara lättare att hitta en annan hoj istället.

Det finns säkert de som säger det om min nuvarande scooter också, med sina 200kg och 39hk, men jag cruisar lugnt med motorväg på den. Precis under 140km/h börjar det kännas lite läbbigt eftersom den börjar känns lätt där fram, men annars som sagt...inga problem.

EN500:an har också 6 växlar (till skillnad from äldre Shadow som har 4 och Dragstarn som har 5) så jag inbillar mig lite att den har bra utväxling...men jag vet inte...

Reject
2012-06-26, 21:14
För skojs skull har jag börjat jämföra lite hojars kubik, vikt och effekt och sedan räknat ut antal hästar per kg. Jag har med min egen scooter som referens och jag kan komma att fylla på denna lista efterhand (alla siffror avrundande uppåt):

--

Hoj: Aprilia Atlantic 500 -08
Kubik: 460
Vikt: 200
Kraft: 37 HP (26.9 kW)
Antal hästar per kg: 0,19
Vridmoment: 42.00 Nm

--

Hoj: Kawasaki EN500 -00
Kubik: 499
Vikt: 174
Kraft: 50hp
Antal hästar per kg: 0,28
Vridmoment: 45.00 Nm @ 7200rpm


--

Hoj: Yamaha Dragstar 650 -04
Kubik: 650 (?)
Vikt: 220
Kraft: 40 HP (28,8kw)
Antal hästar per kg: 0,18
Vridmoment: 50.90 Nm @ 3000rpm

--

Hoj: Suzuki Marauder -03
Kubik: 805
Vikt: 207
Kraft: 50 HP (36,5kW)
Antal hästar per kg: 0,24
Vridmoment: 65.00 Nm @ 5000rpm

--

Hoj: Honda Shadow 600 -00
Kubik: 583
Vikt: 199
Kraft: 34 HP (24,8kW)
Antal hästar per kg: 0,17
Vridmoment: 50.00 Nm @ 3500rpm

--

Hoj: Honda Shadow VT750C -09
Kubik: 745
Vikt: 257
Kraft: 45 HP (32.8 kW)
Antal hästar per kg: 0,17
Vridmoment: 64.00 Nm @ 3500rpm

--

EDIT: svårt att hitta tillförlitlig information!

Reject
2012-06-27, 19:40
OK, jag provsatt EN500:an idag igen och bad en vänlig själ i närheten att ta lite foto. Den känns OK när man sitter på den, men ser den inte aningen liten ut för mig?

http://dl.dropbox.com/u/58439710/EN500fram.jpg

http://dl.dropbox.com/u/58439710/EN500sidan.jpg

Olle Å
2012-06-28, 08:43
Är du också utseedefixerad och bryr dig mest om vad andra tycker , eller vill du ha en hoj som passar dig? Du verkar vara ganska storvuxen, så prova exvis en Honda Varadero. Det är en hoij som faktiskt är bra på allt.:):):)

epa23
2012-06-28, 11:09
OK, jag provsatt EN500:an idag igen och bad en vänlig själ i närheten att ta lite foto. Den känns OK när man sitter på den, men ser den inte aningen liten ut för mig?


Jag tycker inte det ser så illa ut?

Men det är ju vad DU tycker som är viktigt..
Köp en knarr som du trivs med..

:cheers:

Edit, ett citat från sporthoj..

Orka bry sig om data, den hoj man blir kåtast av ska man ha.
:-)

Reject
2012-06-28, 13:11
Ja, OK jag förstår ju era poänger men:

Som gammal svartrockare har jag säkert sett dummare ut än så här, men det är en glidande skala. Det är skillnad mellan "Han ser lite skum ut" och "Han ser ut som ett jävla mongo".

Den första varianten är mer OK än den andra :) Så länge det inte ser helt mongo ut, så kan jag tolerera resten av skalan.

Epa: för egen del känner jag mig tryggare om jag har koll på siffrorna, eftersom jag har tänkt bygga ut med motorbåge, vindruta och packväskor - sådant som väger och tynger ner. Köper man en hoj som redan är trött på att dra runt sina egna kilon, lär det inte bli bättre ju mer du prackar på den.

Men som du ser på mina siffror, så verkar EN500:an har bra ratio mellan hp/kg.

Är fortfarande inte helt säker...

akems
2012-06-28, 13:52
Jag tror att du gör ett misstag med att vara så hästkrafts fixerad,på en custom är vridet viktigt och det har du inte på små hojar med "lite" kubik.En custom ska kunna ligga och köras på låga varv och orka med det och då behöver du kubiken.En 500 har sin effekt vid 9000 rpm medan tex honda 1100 shadow har effekten vid 5000 rpm,det gör att du slipper ligga och växla så mycket utan kan ligga och köra på låga varv och det gör en jätte skillnad när du tex kör med passagerare då du behöver kraft.Har du tillfälle så försök att provköra under olika förhållande för att se vad du trivs med men jag tror att du har lite av det som vi alla märker av (utom Olle Å kanske)att det skulle va bra att ha ett garage med minst 3 olika hojar beroende på vad man ska köra:En till långturer med packning och fru,en till mindre kurviga vägar och en till att ta sig fram snabbt i stan med,där jag tror att tex din scooter är idealisk.

Reject
2012-06-28, 14:43
Precis...hade man haft garage hade man kunnat köpa en för vart tillfälle. Svårt när man bor i lägenhet :\

Det här var alltså inte lätt..där e så många faktorer man måste tänka på och väga mot varandra. På tal om vrid så gjorde jag en snabbsökning (årsmodeller mellan cirka 2000 - 2004 + min Aprilia AA500 från 2008):

Yamaha Dragstar 650 Classic: 50.90 Nm @ 3000 RPM
Yamaha Dragstar XVS 650 A: 50.10 Nm @ 3000 RPM
Honda Shadow 600: 50.00 Nm @ 3500 RPM
Kawasaki EN 500: 45.00 Nm @ 7200 RPM
Aprilia Atlantic 500: 42 Nm @ 5500

Rent spontant, om jag får gå på ren känsla, så kändes faktiskt Kawasakin som piggast jämfört med Yamahan och Hondan. Men då var jag iofs bara ute på småturer, men ändå...Kawan kändes mest körbar och precis, lättmanövrerad och bekväm. Men då var det alltså med bara mig på bågen och ingen packing what so ever.

TMax500
2012-06-28, 17:36
Du skriver ord som packväskor, topptox, motorvägshastighet, effekthöjning. Allt det där andas en annan hoj en en 500-glidare. Visst, du kan packa på en 500.

Men skall du också åka långt på motorväg så skall du ha mer kubik, mer effekt, lägre varv. För din egen skull och din bekvämlighets skull.

Det låter som att du skall ha en mer vridstark 700-800-900 cc om du skall ut och resa motorväg med väskor.

Bara genom ordet 'effekthöjning' så kommer dina egna tvivel mellan raderna.
(Just effekthöjning är sällan någon bra affär. Kostar skjortan och ger lite. I regel är det billigare att köpa en starkare hoj från början, än att lägga tusenlappar på att trimma den man har.)

Reject
2012-06-28, 20:25
Tmax: tackar för inputen och jag ser definitivt dina poänger.

I slutändan var det dock lite för sent; jag köpte 500:an ändå efter en ny provkörning på 90-vägar (jag tjuvade lite på en liten sträcka).

Jag kan inte med några logiska medel förklara varför, men EN500:an kändes rappare än både Dragstar 650:n och Honda Shadown 600:n (förvisso en -89 som jag provkörde).

Fick göra en del överväganden, men som sagt...i slutändan blev det den här ändå. 50 hästar på lite under 200 kg. Kan vara det som gör det trots att Dragstarn på pappret har bättre vrid.

Den känns och rätt så smidig faktiskt och till och den verkar inbjuda till lite sportigare körning. En 900cc hade kanske inte varit fel, men då sticker priset iväg och lägger sig på en nivå som är högre än vad jag vill betala för en brukshoj.

Förhoppningsvis kommer denna ändå serva mig väl. 80% av tiden kommer jag ändå ligga i stan och runt ringlederna. Resten är kanske jämt fördelade på landsväg och motorväg. Så har det sett ut hittintills varje fall.

Och å andra sidan: jag hade inte bangat att dra ner min Aprilia-scooter till Berlin, så varför skulle jag göra det med denna?

Gott mos, tackar för alla synpunkterna trots att jag gick emot en hel del råd. Känslan i körningen var till slut avgörande.

mirrisen
2012-06-28, 21:04
Att först resonera fram alternativen med förnuftet, och sen fatta avgörande beslutet med magkänsla, brukar bli bra! Hoppas du blir nöjd och får många mysiga mc-mil! :)

TMax500
2012-06-28, 22:58
En 900cc hade kanske inte varit fel, men då sticker priset iväg och lägger sig på en nivå som är högre än vad jag vill betala för en brukshoj.Jo, torde rör sig om mer pengar, om du vill ha något lite nyare.


Och å andra sidan: jag hade inte bangat att dra ner min Aprilia-scooter till Berlin, så varför skulle jag göra det med dennaKlart att en 500-scooter fixar det! :)

akems
2012-06-29, 14:51
Hej Grattis till hojen,hoppas du blir nöjd i många mil framåt.Som du kanske vet finns en speciell klubb för vulcan åkare : http://www.vulcanriders-sweden.org/ .Där kanske du kan få lite tips till dina ombyggnader.

Reject
2012-06-30, 10:14
Att först resonera fram alternativen med förnuftet, och sen fatta avgörande beslutet med magkänsla, brukar bli bra! Hoppas du blir nöjd och får många mysiga mc-mil! :)

Tack, tack :) Hojen är en 2003:a men har bara cirka 650mil på mätaren, så jag har defintivt "råd" att köra :)

Akems: tackar, tror nog jag ska ansöka om medlemskap, det är nog ingen dum idé, nej. Det står inget om krav på kubik så nekar dom ska det vara av andra skäl :P