handdator

Visa fullständig version : För mycket olja vid oljebyte



Fotograf Zäta
2012-06-26, 14:48
Har en Yamaha XVS 650 classic som fick ny olja och filter igår.
Enl manual så skall det gå i 2,6 alt 2,8 liter beroende på om filter byts. Jag bytte även filter men slog bara på 2,6 l för att kunna fylla på mer vid behov...
Nu är det ju ett 2mans jobb att kolla nivån, och när detta gjordes så går nivån över "fönstret". Man behöver inte luta cykeln mycket för att man skall se nivån i förnstret, så kasnke nån dec eller 2 för mycket. Någon som har erfarenhet av om det är skadligt för motorn/packningar?

Ankan1
2012-06-26, 16:17
Hur kan det krävas två personer för att kolla oljenivån på en mc ?.Hojen ska stå rakt upp vid koll och inte lutas på någor vis.Ofta är det upp till halva nivån på fönstret som det ska synas olja.Fortfarande med hojen rakt upp.

Twenty2
2012-06-26, 16:21
Har ingen erfarenhet av hur det är på mc, men en "vanlig" växellåda, som jag är van med från industrin. .kan gå för varm om den har för mycket olja i den. Vill även minnas att det kan bli sämre smörjning för att oljan inte följer med runt på samma sätt i enheten den ska smörja om det är för mycket olja i den. När jag byter olja, både på jobbet och hemma så fyller jag tills jag ser nivån i glaset och att den når över min. Kör motorn en liten stund, låter den stå och kontrollerar igen. Samt fyller upp lite till så att den hamnar inom rätt markeringar för nivån.

Hade det varit min hoj så hade jag tappat ut lite olja och kontrollerat/fyllt upp till lämplig nivå om det blev för mycket uttappat så att du följer specifikationen för din motor.

Hoppas du får nytta av det lite luddiga svaret

Viragomannen
2012-06-27, 00:55
Hej!
Jag har en Yamaha Virago 750 skulle tro att man kollar oljenivån på samma sätt i din hoj som i min.

Det här fönstret som du beskriver har ett jack i kåpan nere vid fönstret och ett nästan högst upp av fönstret.

Det man gör är att starta hojen kör den på tomgång med eller utan choke ungefär 4-5 min ,nu har all olja försvunnit från glaset och sugits upp i motorn för att smörja div.grejor,slå av hojen kolla nivån i glaset efter ca 3-4min efter du slog av motorn.
nu skall nivån ligga strax under max indikeringen högt upp vid glasets överkant.

Är fönstret fortfarande helt svart har du alldeles för mycket olja i.
Är det låg nivå på glaset har du för lite olja i.
Skulle tro att det funkar så på din Yamaha också.
Om du nu har central stöd kan du kolla detta själv,annars får du ta hjälp av någon som kan hålla i hojen rakt under tiden du kollar glaset.
Och för mycket olja är inte bra då kan det bli för mycket tryck i motorn med trasiga packningar som följd.

Ove
2012-06-27, 08:16
:) Nån deciliter för mycket spelar ingen roll, det rättar till sig. Det kan hända att det blåser ut en del genom vevhusventilationen men det kommer i så fall att försvinna genom motorn. Naturligtvis inte till någon nytta men det gör heller ingen skada. ;)

Fotograf Zäta
2012-06-27, 08:46
OK, tack för all svar :)
Ankan: det finns inget centralstöd och jag har inget depåstöd och "fönstret" sitter längst ner på motorn under utstickande kåpor, så man måste i princip ligga på golvet för att se.
Efter lite Googlande så verkar det som om det stannar en del olja i motorn på denna modell.

engström67
2012-06-27, 09:51
Det är nog lungt om du slagit i 2.6 när det ska vara 2.8:rolleyes:.På min yamaha när den står på centralstödet är det fullt i fönstret med rätt volym i:eek:.Fast är ju lite olika från hoj till hoj och på min är det ju torrsump på.

Fotograf Zäta
2012-06-27, 10:04
Nä, det är säkert ingen fara. Men förmodligen så är det ca 2,9-3,0 l i den nu eftersom inte all olja rinner ut när man tömmer den. Men hittar jag nån billig pump/hävert, så kan jag alltid suga ur lite.

Ankan1
2012-06-27, 10:41
OK, tack för all svar :)
Ankan: det finns inget centralstöd och jag har inget depåstöd och "fönstret" sitter längst ner på motorn under utstickande kåpor, så man måste i princip ligga på golvet för att se.
Efter lite Googlande så verkar det som om det stannar en del olja i motorn på denna modell.

Inget centralstöd.Nä, då är man ju lite illa på det såvida man inte använder depåstöd.

Olle Å
2012-06-27, 11:00
Gjorde en av många tavlor när jag för många år sedan kollade oljan då hojen stod på sidostödet.
Slog i lite tills det var ok på¨stickan, men i själva verket var det nog en halv liter för mycket. Jag lät det vara och överskottet försvann så småningom.:banana:
Nu gällde det en enstånka som fick gå på höga varv på mycket grus. En typ custom som bara lufsar
på har det kanske betydelse.:):)

Fotograf Zäta
2012-06-27, 12:07
Inget centralstöd.Nä, då är man ju lite illa på det såvida man inte använder depåstöd.

Såvida min inte är utrustad med riktigt långa schimpansarmar :eek: så mäktar iaf inte jag med att ligga på marken och balansera hojen med en hand :)

Men en mc-lyft står önskelistan, har ju samlat på mig 3 hojar nu, utan centralstöd ... så en lyft känns motiverad :)