handdator

Visa fullständig version : Suzuki gsx550 80-talare med mjuk framfjädring



magnusda
2012-06-21, 07:55
Hej Alla
En gammal åttiotalare med förhållandevis få mil. 4000+
En Suzuki GSX550.
De är väldigt mjuk i framfjädringen. Kände det först över en trotoarkant att den slog igenom. Testar sen att låsa framhjulet i låg hastighet och får den att slå ner i botten. Nyligen besiktigad och man klagade inte på detta.

Hojen är nyservad och då fick även framgaffeln nya packningar och blev påfylld. Den lokala moped och cykelverkstaden nämnde att den eventuellt kunde vara sänkt. Då är det inte ovanligt att man plockar bort fjädrarna för att få ner den lite. Stämmer detta?

Tacksam för synpunkter.

Magnus

johan.lindgren
2012-06-21, 09:26
Nämnde servaren inget om den speciellt mjuka fjädringen, eller bara att den ev var sänkt? Blir väl inte mer "budget" än att kapa fjädrarna vid sänkning, hade en bil som var sådan... Att pressa ihop fjädrarna vore ju en klart bättre lösning då, dock mer jobb förståss.
Det har inte läckt från dem efter service? Hur var den innan service?

AT-gubben
2012-06-21, 09:27
Njaa! Att plocka bort fjädrarna gör att allt säckar ihop och ingen fjädringsväg finns kvar. Jag kan tänka mig att ett antal varv är bortkapade eller att fjädrarna är slut. Kolla med en instruktionsbok hur långa fjädrarna ska vara. Att sänka i fronten betyder att man sänker ner gaffelkronorna över gaffelbenen ett antal millimeter.

Mest troligt är att nya fjädrar botar problemet.

V Saarela
2012-06-21, 09:35
Sänka fram genom att kapa fjädrar gör man inte, utan man helt sonika lossar gafflarna och släpper upp dom en bit.(.....som AT-gubben är inne på)


Skulle kika istället följande i nämnd ordning:
- fel oljemängd
- för tunn olja
- fjädrar slut
- mindre(speciellt äldre) hojar brukar vara mjukare än man tror

magnusda
2012-06-21, 10:46
Stort tack för snabba bra svar.
Fjädrar slut låter väl som det mest troliga utifrån era svar. Kanske i kombination med att dem som säjs brukar vara mjuka på äldre och mindre hojar. Tyngd på hojen påverkar kanske också! :D

Övertogs i samband med service och byte av packningar i framfjädring. Så läcker gör de inte. Har naturligvis inga belägg för att det är rätt olja eller rätt mängd, men har stort förtroende han som gjort jobbet. Han säjer själv att den var mjuk även tidigare.

Men känns lite galet att jag så lätt kan bromsa ner i botten. Kan inte vara bra när rådjuret dyker upp på vägen i smålandsskogarna.

Instruktionsbok som också föreslås. Saknar detta och letar. Har ytterligare en tråd där ingen svarat där jag frågar efter Serviceintervall.

Magnus

V Saarela
2012-06-21, 11:58
Nu vet jag ju inte vad för årsmodell det är(dom hade väl både shimsade och skruvventiler beroende på årsmodell?), men serviceintervaller torde vara 600 mil, såsom dom flesta japanska hojar som har (bara)några år på nacken.


Vad gäller din Suka, så kan du nog i princip ta vilken serviceschema av dom vanliga Suzukimodellerna som helst.
Det som då skiljer är om ventilerna är skruv eller shims. Brukar vara 1200-mil på skuv och 2400 på shims.

magnusda
2012-06-21, 13:09
Nu vet jag ju inte vad för årsmodell det är(dom hade väl både shimsade och skruvventiler beroende på årsmodell?), men serviceintervaller torde vara 600 mil, såsom dom flesta japanska hojar som har (bara)några år på nacken.


Vad gäller din Suka, så kan du nog i princip ta vilken serviceschema av dom vanliga Suzukimodellerna som helst.
Det som då skiljer är om ventilerna är skruv eller shims. Brukar vara 1200-mil på skuv och 2400 på shims.

Som rubriken säjer, 80-talare. Närmare bestämt 83.

/Magnus