handdator

Visa fullständig version : Snabbare leverans från tyskland än sverige??



lasrberglund
2012-06-17, 15:21
Beställde ett centralstöd till hojen min hos en lokal handlare. Killen bakom disken var totalt ointresserad av att sälja och jag måste berätta att de faktiskt säljer centralstöd eftersom de säljer SW-moteh. Skulle ta en vecka sa handlaren. Väntade 4 vecker och ringde och frågade vars stödet var. "Har du inte fått ett sms så har det inte kommit" fick jag till svar. Killen blev sur när jag avbeställde stödet med motiveringen att 4 vecker är för lång leveranstid. Beställde från tyskland ist. skulle skickas inom 2 arbetsdagar sa dom.

Ska väl ändå inte gå snabbare från tyskland än här hemma i sverige??

Hamre
2012-06-17, 19:20
Det finns väldigt många säljare som inte begriper:confused: att dom jobbar med ett serviceyrke!
Jobbar själv som inköpare på ett litet båtvarv så jag träffar på dessa muppar dagligen!!!

RobbeS
2012-06-18, 00:02
Beställde ett centralstöd till hojen min hos en lokal handlare. Killen bakom disken var totalt ointresserad av att sälja och jag måste berätta att de faktiskt säljer centralstöd eftersom de säljer SW-moteh. Skulle ta en vecka sa handlaren. Väntade 4 vecker och ringde och frågade vars stödet var. "Har du inte fått ett sms så har det inte kommit" fick jag till svar. Killen blev sur när jag avbeställde stödet med motiveringen att 4 vecker är för lång leveranstid. Beställde från tyskland ist. skulle skickas inom 2 arbetsdagar sa dom.

Ska väl ändå inte gå snabbare från tyskland än här hemma i sverige??

Finns idag ingen anledning att först ta sig till en handlare, beställa en vara, vänta på att handlaren ska beställa från generalagenten som i sin tur ev beställer från tillverkaren och sedan hämta varan som både handlare och generalagent ska tjäna på. Mycket enklare att googla lite hemma vid köksbordet och knappa in kreditkortsnumret och sedan vänta två till fem dagar på att varan blir hemkörd till dörren. Att det sedan i princip alltid är billigare att beställa från utlandet är ju bara bra.
Vi har fri handel inom EU men detta har de svenska generalagenterna ännu inte insett som fortfarande försöker muta in Sverige som deras eget område. Lite mer "gråimport" från de seriösa handlarna vore alltså inte fel, i alla fall om de själva vill överleva och ha en chans att konkurrera med näthandeln. Tyvärr så tror jag att det i framtiden endast är stora mc varuhus som precis som Elgiganten och Mediamarkt själva importerar sina varor utan mellanhänder som kommer att överleva. Trist men sant...

Ia_
2012-06-18, 10:13
Beställde min jacka från tyskland. En veckas leveranstid och drygt 2000 kr billigare än i svensk butik, inklusive frakten.
Så länge skillnaderna är såpass stora kommer jag definitivt beställa från tyskland.
Skulle det däremot skilja några hundringar kan jag absolut sponsra lokala handlare då de annars riskerar att försvinna helt.
Leverans utifrån och från ett seriöst ställe tar väl i dagsläget egentligen inte längre tid än att beställa inrikes?

lasrberglund
2012-06-18, 19:18
Prisskillnaden är inte värsta problemet tycker jag. ointresserade försäljare som helst skulle vara längst ner i nåt arkiv utan fönster är mycket irriterande. Alla kan ha en dålig dag, men när man ringer och kollar senare och det är samma sak så blir man less. Är man bara i vägen??

Ia_
2012-06-20, 14:02
Fördelen med att beställa på internet; man slipper ha kontakt med griniga personer! ;)

johan.lindgren
2012-06-20, 14:42
Fördelen med att beställa på internet; man slipper ha kontakt med griniga personer! ;)

Jobbigt om man ska ha kläder o hjälm bara, svårt att prova om inga "fysiska" butiker finns kvar.. Men visst, brukar beställa delar från wemoto i england, och senast ett avgassystem, och innan dess massvis med smått o gått, även om det är något som inte finns i lager är grejorna i regel hemma veckan efter beställning - har aldrig slagit fel än iaf!

lasrberglund
2012-06-24, 10:39
Hur länge är skäligt att vänta då?
Centralstödet jag avbeställde från den lokala handlaren gav jag 4 veckor, men jag avbeställde det framförallt pga ointresserad försäljare.
Har beställt väskor från annat svenskt företag. De var betydligt trevligare, men ska man vänta längre än 5 veckor på leveransen??

Tyskarna skickade prylarna på 3 dagar..

Twenty2
2012-06-24, 11:25
Enligt Q&A på konsumentverkets hemsida (http://www.konsumentverket.se/Svar-fran-radgivarna/Sok-bland-fragor-och-svar/Sok-bland-fragor-och-svar/Hur-lang-leveranstid/) så ska du ha varan 30 dagar från beställning.
Har du några dagar kvar tills det har gått 30 dagar och om du tror att det tar ännu längre tid kan du beställa från någon annan stans och nyttja ångerrättan (http://www.konsumentverket.se/Svar-fran-radgivarna/Sok-bland-fragor-och-svar/Sok-bland-fragor-och-svar/Angerratt-Internetkop/) när det som du beställt från Sverige returnerar du den inom 14 dagar så är allt frid och fröjd....

johan.lindgren
2012-06-24, 13:18
Personligen anser jag ju att om försäljaren är passiv och helt ointresserad av att sälja och man allmänt får ett negativt intryck av butiken så skulle jag ju defenitivt inte sponsra dom med några köp!!

lasrberglund
2012-06-24, 20:29
Enligt Q&A på konsumentverkets hemsida (http://www.konsumentverket.se/Svar-fran-radgivarna/Sok-bland-fragor-och-svar/Sok-bland-fragor-och-svar/Hur-lang-leveranstid/) så ska du ha varan 30 dagar från beställning.
Har du några dagar kvar tills det har gått 30 dagar och om du tror att det tar ännu längre tid kan du beställa från någon annan stans och nyttja ångerrättan (http://www.konsumentverket.se/Svar-fran-radgivarna/Sok-bland-fragor-och-svar/Sok-bland-fragor-och-svar/Angerratt-Internetkop/) när det som du beställt från Sverige returnerar du den inom 14 dagar så är allt frid och fröjd....

Beställer jag nån annanstans så avbeställer jag från första leverantören först. Känns lite som lurendrejeri annars.

LowTech
2012-06-25, 06:35
Personligen anser jag ju att om försäljaren är passiv och helt ointresserad av att sälja och man allmänt får ett negativt intryck av butiken så skulle jag ju definitivt inte sponsra dom med några köp!!
Med tanke på att det enda svenska leverantörer/säljare har som konkurrensmedel är service (och emellanåt en del kunskap) så blir man ibland lite besviken över den "lätt avslappnade attityd" en del företag har till sina kunder..
Personer som följaktligen ofta snabbt blir "fd kunder" pga attityden.
Insugsgummin för en femtiolapp från nätet istf "svenska" för 300 spänn/st blir ju en del pengar när man behöver fyra st..
Eller mina elektronikkomponenter inköpta från EU för 7 spänn mot svenska 26 blir rätt mycket när man köper dem i 500-1000-pack..
Hittills köpt ca 25000 st.
EXAKT samma produkt från samma japanska tillverkare.

Figurehead
2012-06-25, 09:58
Internethandel är guld värt, absolut! Men jag tror det finns en ekonomisk risk man inte tänker på.
Kanske är lite väl negativ nu, men om "alla" börjar handla utomlands för att det är billigare genereras det ingen vinst i Sverige. Då försvinner ju alla pengar ut ekonomin och vi hamnar i samma situation som Grekland befinner sig i nu.
Visst, jag håller med om att det ÄR smidigare och mycket billigare många ggr, och varför ska man betala så sjukt mycket inom Sveriges gränser? Men så länge det inte är MYCKET pengar det handlar om kör jag gärna med svenska företag.
Min sambo driver en butik för hund o katt-tillbehör, och hon märker stor skillnad med konkurrensen från internet. Men hon sätter ju inte priserna från grossisterna, och köper även in mycket av hennes sortiment ifrån just Tyskland, ändå kan hon inte konkurrera prismässigt pga. högre hyror, omkostnader, moms mm. mm.
Problemet ligger i att alla handlar online för att det är billigt, men ingen tänker på att det drabbar många småföretagare. Vill vi verkligen ha ett land med enbart globala, multinationella företag på marknaden? För jag tror absolut att risken är att det blir en sanning inom några år om det fortsätter.
Missförstå mig rätt nu, jag anklagar ingen, men jag ser gärna att man tänker på andra aspekter än att det är billigt...

Peo
2012-06-25, 13:41
När man åker till en stor auktoriserad återförsäljare och dom aldrig har något hemma tröttnar man.

Jag har aldrig varit där och fått delarna direkt, allt måste beställas och man får göra en resa till för att hämta delarna.

En impeller till en Ktm 450 exc tycker jag nog att man ska ha på hyllan då det är tävlingsmaskiner dom håller på med.

Det skall inte heller ta 4 veckor att få hem grenrörspackningar till en VL1500.

Jag har gett upp och beställer det mesta på ebay och har grejorna hemma inom en vecka billigare och behöver bara göra en resa till posten.

Ia_
2012-06-26, 11:16
Internethandel är guld värt, absolut! Men jag tror det finns en ekonomisk risk man inte tänker på.
Kanske är lite väl negativ nu, men om "alla" börjar handla utomlands för att det är billigare genereras det ingen vinst i Sverige. Då försvinner ju alla pengar ut ekonomin och vi hamnar i samma situation som Grekland befinner sig i nu.
Visst, jag håller med om att det ÄR smidigare och mycket billigare många ggr, och varför ska man betala så sjukt mycket inom Sveriges gränser? Men så länge det inte är MYCKET pengar det handlar om kör jag gärna med svenska företag.
Min sambo driver en butik för hund o katt-tillbehör, och hon märker stor skillnad med konkurrensen från internet. Men hon sätter ju inte priserna från grossisterna, och köper även in mycket av hennes sortiment ifrån just Tyskland, ändå kan hon inte konkurrera prismässigt pga. högre hyror, omkostnader, moms mm. mm.
Problemet ligger i att alla handlar online för att det är billigt, men ingen tänker på att det drabbar många småföretagare. Vill vi verkligen ha ett land med enbart globala, multinationella företag på marknaden? För jag tror absolut att risken är att det blir en sanning inom några år om det fortsätter.
Missförstå mig rätt nu, jag anklagar ingen, men jag ser gärna att man tänker på andra aspekter än att det är billigt...

Hm, var det inte en utav de fantastiska planerna med EU, att det skulle bli lättare att handla över gränserna...? Nu verkar det ju bli så... :rolleyes:

johan.lindgren
2012-06-26, 11:27
Hm, var det inte en utav de fantastiska planerna med EU, att det skulle bli lättare att handla över gränserna...? Nu verkar det ju bli så... :rolleyes:

Att åka till tyskland för att serva hojjen är kanske inte lika smidigt tyverr ;)

Twenty2
2012-06-26, 12:02
Handeln över gränserna kanske blir lite väl omständig om man måste åka över gränsen för att införskaffa varan/tjänsten. Men med distanshandel så är det perfekt.
Tycker att det är lite tråkigt att den lokala handeln får sig en törn, men som det står högre upp i tråden att det kan vara halva priset när man tar varorna från europa istället för sverige så är det något som inte stämmer med den svenska prissättningen. Antingen är det för mycket avgifter eller så är det för mycket påslag. Och att handla i Sverige till sjuka överpriser bara för att värna om handeln.... till viss gräns JA men inte in i absurdum.

lasrberglund
2012-06-27, 19:47
Fick stödet idag.
8 arbetsdagar från order till leverans TILL DÖRREN från tyskland.
Pris med frakt blev 1321kr. Lokala som inte fick fram den på 4 veckor skulle ha 1644 + 5 mil enkel väg att hämta stödet.
Blir att beställa därifrån i fortsättningen.

Olle Å
2012-06-28, 19:49
Inte alltid enklast från utlandet. Specialbeställer en bromsskiva efter mått som trots det blir bara halva priset mot vad återförsäljaren tar för original. :):):):):)