handdator

Visa fullständig version : Uppkörning på Gillinge avklarad och godkänd!:)



WhiteRider
2012-06-16, 16:18
Hej!

Har varit inne på detta forum utan att ha skapat ett konto, och läst och letat tips för uppkörning och har nu äntligen haft min egen uppkörning på Gillinge vilken blev Godkänd!:)
Jag vill tacka alla som skrivit på denna sida och är det ngn som vill ha hjälp eller fråga om hur uppkörningen gick till så tveka inte att höra av er!
Känslan att ta av sig övningskörningsvästen och åka själv är magisk!

Guzzi-Leif
2012-06-16, 16:37
Grattis som tusan!

epa23
2012-06-16, 17:34
Grattis!!
Jo, det är j-vligt skönt när man är klar..

johan.lindgren
2012-06-16, 18:24
Grattis! :)

Twenty2
2012-06-16, 20:59
Gratulerar !
Kör försiktigt

Gurrag
2012-06-16, 22:43
Grattis

nauska
2012-06-16, 23:37
Härligt, grattis! Jag är själv på gång att ta mitt körkort, fast jag har iofs precis börjat. Ser fram emot den dagen!

withberg
2012-06-17, 00:13
Hur lång tid tog det för dig att få en uppkörningstid? och var, och vad, fick du köra?

WhiteRider
2012-06-17, 10:23
Tack alla! :)
Jag körde upp via Körskola och de har, som jag förstår det, en del tider bokade för sina elever. Jag fick en tid efter bara ngn dag efter deras utbildnigskontroll. Jag körde upp med Jarla Trafikskola och jag är helt galet nöjd! Lärarna är fantastiskt duktiga och även om jag kanske skulle kunnat köra upp tidigare så är jag oerhört glad att jag tog alla lektioner, även de lektioner som de tyckte jag skulle komplettera med efter min utbildnigskontroll. Jag började köra i slutet av mars så det tog 3 månader från start till körkort.
Det kändes även väldigt bra att komma till uppkörningen med just skolan. Kändes bra när min lärare gick fram och hälsade på förrätaren som han kände.
På gillinge var det först gårdsmomenten. Jag fick köra krypkörningen med 4 st koner. Sen undanmanöverbanan för att avsluta med 70 samt 90 inbromsning.
Jag behövde inte göra om ngt moment men såg fler som fick 2,3 försök på alla moment och som ändå klarade lappen, så de känns väldigt schysta!
Själva trafiken var inga problem. Landsvägskörning, påfart, körning i villaområde, start i backe och sedan vända på landsväg ( vänstersväng).
Som sagt, förrätaren var helschysst. De bedömer helheten och bryr sig inte om småfel, det gör alla.

JockeH70
2012-06-29, 15:52
Hej!

Har varit inne på detta forum utan att ha skapat ett konto, och läst och letat tips för uppkörning och har nu äntligen haft min egen uppkörning på Gillinge vilken blev Godkänd!:)
Jag vill tacka alla som skrivit på denna sida och är det ngn som vill ha hjälp eller fråga om hur uppkörningen gick till så tveka inte att höra av er!
Känslan att ta av sig övningskörningsvästen och åka själv är magisk!

Jag ska skriva teoriprovet i nästa vecka och mottar gärna tips som kan vara till hjälp inför uppkörningen - vad är viktigast att träna nu sista tiden inför körprovet mm?

JockeH70
2012-06-29, 15:55
Jag ska skriva teoriprov i nästa vecka och tar gärna emot tips inför uppkörningen. Vad är viktigast att träna på nu sista tiden inför uppkörningen? :confused:

Reject
2012-06-29, 16:05
Min personliga åsikt: träna balans och krypkörning (konbana) och ha följande i åtanke när du kör uppkörningen:

- Du kör hoj. Utnyttja de fördelar det ger, men var inte vårdslös.
- Bry dig inte om trafikinspektören. Låtsas helt enkelt som om han inte är där och kör som om du var ute i trafiken själv och cruisade.

Kerstin
2012-06-30, 23:26
Grattis vad härligt det låter!

pumpe3
2012-07-01, 09:38
Min personliga åsikt: träna balans och krypkörning (konbana) och ha följande i åtanke när du kör uppkörningen:

- Du kör hoj. Utnyttja de fördelar det ger, men var inte vårdslös.
- Bry dig inte om trafikinspektören. Låtsas helt enkelt som om han inte är där och kör som om du var ute i trafiken själv och cruisade.

Håller helt med


Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e

WhiteRider
2012-07-02, 12:21
Hej Jocke,

För teoriprovet så pluggade jag via körkort.se samt ikörkort MC för iphone. på Körkort.se varvade jag teori för A och B. Tyckte det funkade fint! Provfrågorna var dock annorlunda då körkort.se inte får använda sig av identiska test. Kunskapen lär man sig, men frågorna är ställda annorlunda på provet sen. Tycker det kan vara ett bra alternativ alt komplement till vad du pluggar med.
ikörkort MC tyckte jag var dålig. Det kändes bra till en början men jag insåg efter ett tag att vissa svar var felaktiga, vilket gjorde att jag kände att jag inte kunde lita på svaren. De kanske har fixat till detta nu, isåfall är även det ett bra sätt att plugga på då appen i sig är kanon!

Inför uppkörningen så är mitt råd att på helgen åka ner till Solvalla och träna på konkörning, manöverbanan både höger och vänster samt lite inbromsning ( se internet för moment som man ska kunna). De jag såg kugga på uppkörningen, kuggade på dessa moment.

Jag fick sedan köra upp på Gillinge och rutterna verkar variera, men det jag fick göra var landsvägskörning (de vill se att du tar kurvor rätt), motorvägspåfart, motorväg, cirkulationsplatskörning (vänster), stanna i backe till en ICA-affär ( de vill då se att man håller motorcykeln stilla med bakbromsen), åka i ett villaområde ( att man är observant och har bromsberedskap i korsningar etc) och "vända på lämplig plats" samt slutligen vända på landsväg (vänstersväng).
Jag fick inga anmärkningar alls och då missade jag att svänga vänster en gång, samt min vänstersväng på landsväg körde jag in på en busshållsplats och vände motorcykeln så att jag stod som vid en korsning men som sagt inga anmärkningar på något av de bitar jag själv tyckte kändes sådär.

Min känsla över uppkörningen är att man faktiskt stressar upp sig för mkt i onödan. Förrätarna går in med inställningen om att du har klarat det från början. Du ska bara bevisa att de har rätt. De vill inte kugga ngn.
Förrättarna verkar superchyssta. Avslappnade, glada, lät flera personer göra om moment på manöverbanorna etc.

Hoppas mitt svar hjälper en aning, annars får du fråga igen så svarar jag gladeligen.

Idag åkte jag till jobbet med bågen i solen och log :)

JockeH70
2012-07-02, 15:15
Stort tack för dina tips!

/ Jocke

Jokern
2013-04-26, 14:19
White Rider - försöker skaka liv i denna tråd. Kan/orkar du rita upp på en karta var du körde (skall själv köra upp där snart).

Vad menar du med vända på landsväg (vänstersväng) när du säger att du körde in på en busshållsplats? Jag tolkar det som att du stannade på en hållplats på höger sida och vände, eller?

WhiteRider
2013-05-17, 12:49
Jokern: Ber om ursäkt. Har tyvärr inte kikat denna sida på ett bra tag och har heller inte fått något på min mail om att det kommit till inlägg. Vet inte om du redan haft din uppkörning än?
Jag har precis fått samma fråga från en kollega på jobbet och tänkte försöka ta med mig honom ut och övningsköra i området. Jag hade en kompis som körde upp samtidigt som dock fick en helt annan rutt än mig. Det viktigaste är nog inte var man kör upp i området, utan hur, dvs tänker på de detaljer som jag beskrivit ovan. Jag tror även en sväng på grusväg, som jag slapp, kan vara på sin plats då min vän fick åka grusväg.
Gällande Busshållplatsen så svängde jag höger in på busshållplatsen och backade så att jag stod som i en korsning. Vet inte om detta var rätt, men jag fick ingen anmärkning. Tror nog inte riktigt det var så de ville att man skulle göra dock:). De vill se att du gör en säker vänstersväng (ta in till höger och vänd istället för att göra den farliga vänstersvängen där störst olyckor sker.) Hoppas att din uppkörning går vägen. Jag ska försöka kika in här mer om du/någon annan har någon fråga.

Jokern
2013-05-20, 14:52
WhiteRider: ingen fara alls - det var lite av en chansning från min sida (som verkar ha gått vägen;))
Jag kör upp nästa vecka och har varit och snurrat lite kring Gillinge, Arningen Norra osv. Ganska knepiga områden (om man får vara lite extra nojjig). Kan t.o.m. tycka att landsvägen till o från Gillinge är knepig - har alltid haft svårt för spårval och i vissa partier så svänger vägen i 300 m (dvs kurvan är 300m lång) - är tanken då att jag skall ligga i vänsterspår (om det är vänstersväng) hela kurvan? Det är rätt taskig sikt i området så ingen idé att gå ut o försöka se in i kurvan.
Tror jag förstår vad du menar med din vänstersväng - du svängde alltså inte vänster utan fortsatte rakt fram, vände vid busshållsplatsen och sen svängde du höger, eller? :)

WhiteRider
2013-05-21, 15:11
Jokern:

Spännande! Stort lycka till!
Hinner du tycker jag du ska ta en lektion innan din uppkörning med ngn körskola för att få bra och konkreta svar på hur du ska göra vid t e x spårval, vänstersväng etc. Jag körde via Jarla Trafikskola och tycker deras lärare var suveräna. De har även en parkering vid Solvalla där de brukar ha koner där du kan åka till i helgen (om de inte har lektioner då) och träna på konbanorna.
Annars finns det väldigt bra tips på både youtube eller om du googlar.
Framförallt tycker jag du ska gå in med inställningen om att det kommer gå bra, inte oroa dig. De är superschyssta och ger en många chanser och vet att man är nervös. Kör hoj och ha kul, tänkt inte på att du har en kontrollant bakom, och ta inte hänsyn till dem utan kör hoj utan att för den sakens skull vara vårdslös.
Är helt övertygad om att du kommer göra bra ifrån dig!
Skriv gärna hur det gick sen, eller om du vill ha fler tips. Kommer för din skull kika in här lite titt som tätt.

Jokern
2013-05-21, 15:46
Tackar!

Stort tack för tipsen - jag googlar runt och ser vad som finns. Jag har kört en del med skola så vet på ett ungefär vad som gäller - mer att jag blir förbannat nojjig nu när det närmar sig...

Jag hör av mig med en uppdatering om en dryg vecka!

Jokern
2013-05-28, 21:53
Då var kortet bärgat!! Fan va nice det var när han sa "ja, jag kommer att godkänna dig"!!!

Tack för tipsen alla som delar med sig - om ngn vill veta något om min så hör av er. Kolla även under fliken "Vilka tar MC-kort nu" på sid 126 där jag kort redogör för min uppkörningsdag.

WhiteRider
2013-05-28, 23:25
Stort grattis Jokern!
Jag har tänkt på dig och hållt tummarna!:)
Kör nu försiktigt!
:)

Viragomannen
2013-05-28, 23:28
Grattis!!!

Jokern
2013-05-30, 19:21
Tack! Absolut, försiktigt är mitt mellannamn!

Allaandranamnvarupptagna
2013-05-31, 16:59
Grattis !!!
ta de lugnt nu i början.. lätt att man vill "känna" lite väl mycket vad hojen går för i början..

steffe
2013-05-31, 19:45
Oooooo

Jokern
2013-06-05, 11:03
Hoppas jag med, lycka till Steffe!