handdator

Visa fullständig version : Hur köra på smal kurvig landsväg??



livewire
2012-06-13, 17:20
Tjena!

Körde upp i maj och blev kuggad på "körning på smal kurvig väg", jag skar en skymd kurva lite för mycket men annars gick körningen väldigt bra och fick inga andra nedslag.

Vägen jag fick köra på gick upp och ned, höger och vänster hela tiden. Nästan bara skymda kurvor. Gamal smal grusväg, nästan så smal att bara en bil skulle kunna köra där.

Hastighetsbegränsningen är trots det satt till 70 och det var väl lite det som gjorde mig förvirrad, skulle ja köra så snabbt som vägen anser eller ska jag köra så fort jag vågar?..

Jag körde i kanske 60 och tyckte det gick lite för fort men var orolig för att bli kuggad om ja skulle kört långsamare.

Jag skulle vilja veta lite mer och hur jag borde köra på den här vägen...

Hur ska jag placera mig om jag bara ska köra på vägen rakt fram?

Om det är grusigt/halt underlag, ska jag då dra ner på tempot till tex 50 även om det står 70 på skylten? Kan jag bli underkänd på det?

Ska jag skära lite i kurvorna eller inte alls om det är så smalt?

Vad tror ni inspektören vill se?


Har ny körning 19e juni så då kör jag hårt igen!!

johan.lindgren
2012-06-13, 18:55
Om jag förstår dig rätt, så tänker jag bara att du ska hålla dig till din sida vägen - kan du inte det så minska på tempot. Viktigt förståss är att du tänker på säkerheten och håller den högt värderad. Jag körde på min uppkörning för första gången i regn - rejält regn, och därtill på kullerstensgator, och kullersten i rondeller, så jag körde verkligen sakta i rondellerna, rent på grund av att jag ansåg det lämpligast.

livewire
2012-06-13, 19:00
Om jag förstår dig rätt, så tänker jag bara att du ska hålla dig till din sida vägen - kan du inte det så minska på tempot. Viktigt förståss är att du tänker på säkerheten och håller den högt värderad. Jag körde på min uppkörning för första gången i regn - rejält regn, och därtill på kullerstensgator, och kullersten i rondeller, så jag körde verkligen sakta i rondellerna, rent på grund av att jag ansåg det lämpligast.

jo säkerheten tänker jag mycket på, kändes som jag tittade mer åt sidorna och bakåt än fram..

sååå.. egentligen är det bara att köra som vanligt och ta det lugnt?

akems
2012-06-13, 19:11
Det är en högsta tillåten hastighet och inte någon rekomendation,det är inte ok att skära in på den mötande vägbana framför allt inte vid skymd sikt.På grusväg är det lite speciellt med placeringen,du ska vara på din väghalva men samtidigt måste du ju försöka hitta så bra grepp som möjligt och det är ju oftast i hjulspåren det är minst rull grus.När jag körde på körskola på grusväg så höll jag ca 50 km och det var godkänt MEN jag hade ingen grus på uppkörningen utan det var en smal asfaltväg men även där var det inte så ofta det var högsta tillåtna hastighet,det var hus,kurvor och en massa annat där det gick betydligt saktare.

Olle Å
2012-06-13, 20:40
Du kan ju fråga inspektören eller din körlärare om den gamla devisen " att inte köra fortare än du hinner stanna på den vägsträcka du kan överblicka " fortfarande gäller. Eller gamla § 39.
Oftast är de ju 70vägar som är krokiga och backiga, varför det är omöjligt att kräva att man håller det överallt.
Så länge som du håller dig på din väghalva, så är det ok. Tänk samtidigt på att gå lugnt in i kurvan och öka lite allteftersom den öppnar sig. Det är ju hojtyp, däckval och körvana som bestämmer hur hårt du kan gasa på.

Diversion
2012-06-14, 15:28
jo säkerheten tänker jag mycket på, kändes som jag tittade mer åt sidorna och bakåt än fram..

sååå.. egentligen är det bara att köra som vanligt och ta det lugnt?

Uppsikten framåt har prioritet, med det vill jag inte säga att uppsikt bakåt och i speglarna är oviktig men mötande fordon, korsande fordon och djur får nog anses som den största faran.