handdator

Visa fullständig version : Kort runda



Nina
2007-09-22, 07:14
Nu är det mörkt ganska tidigt på kvällarna, redan omkring kl. 19 börjar det skymma. I går hann jag med en kort runda på ca 2 timmar. Då körde jag mest i kommuner på småvägar. Jag tycker nog att kurviga landsvägar är roligare men nu har jag i alla fall kört igenom olika kommuner på södra sidan om sta'n så nu vet jag hur det är: inte lika kul som en slingerbult och skog omkring mig. :D

I vinter ska jag gå igenom hela hojen. Jag ska köpa en lyft som kan lyfta hojen så pass högt att jag kan plocka av bakhjulet utan problem och kunna sitta på en pall bredvid och jobba utan att behöva kröka rygg eller krypa på knäna.
Framhjulet måste jag kolla upp. Det pulserar i låg fart när jag bromsar med handbromsen men bara då. Själva spaken på handbromsen pulserar inte, det rycker inte heller i styret eller får ett dunkande ljud så bromsskivan tror jag inte det är, snarare att däcket varit platt. Den guppar lite framtill i vissa farter, försvinner när jag fyllt på luft och då fyller jag lite extra med tanke på att däcket tycks ha varit tomt under en period.

Hojen stod ju still sen mars 2005 till dec 2006 när jag köpte den (1 år och 9 mån). Därefter stod den tills nu i augusti när jag fick körkortet, 8 mån till.
Och då det är pyspunka på framdäcket (ekerhjul, har innerslang) misstänker jag att hojen kan ha stått med punka. Då är frågan, är fälgen skev? Kan den bli det trots att det inte är så mycket vikt fram? Risken finns.
Så det är detta jag ska kolla i vinter. Jag ska ändå byta däck och innerslangar på den så jag kan lika gärna kolla om fälgen är skev, ett enkelt sätt är att ta fram tumstocken och mäta radien.

Och så ska jag byta filter + olja och gå igenom allt, smörja med fettspruta där det ska smörjas etc. Bertil ska få sig en riktigt ordentlig 1000-milaservice inför 2008! ;D

Bertil har bara körts 935 mil totalt.