handdator

Visa fullständig version : Rekordsnabb stöld av motorcykel



pewa
2007-09-21, 17:24
http://www.fotoakuten.se/albums/userpics/normal_polis_avsparrat.jpg
Bilden är taget vid ett annat tillfälle


Rekordsnabb stöld

Fem minuter - mer behövde inte tjuven
för att stjäla en motorcykel i Huskvarna
i Tisdags!

Antalet mc-stölder ökar samtidigt som
metoderna blir fräckare. Den här gången
drabbades en 70-årig man. Han skulle
uträtta ett snabbt ärende i en affär och
parkerade motorcykeln utanför, låst.

Tyvärr hjälpte inte det och när mannen
kom ut igen efter 5min så var mc:n borta.
Allt gick mycket fort och enligt polisen
finns inga spår efter tjuven.

Källa: sr.se (http://sr.se)

turbo
2007-09-22, 09:03
läskigt! om jag parkerar hojen och ska in på affären lite snabbt tar jag bara med mig nyckeln in.. brukar inte orka låsen den ordentligt.

Johan
2007-09-22, 11:21
Likadant för mig. Det här är väl en nackdel med våra transportmedel. Besvärligt att låsa och tar tid att göra det.

Nina
2007-09-22, 17:41
Jag låser allt som går att låsa, har ännu inte vågat bli lat. Fick höra av grannen att nu norpas t o m hjälmarna från hojarna, även de billigaste! :o
Jag trodde Schubert och övriga runt 5000 kr-lappen bara var åtråvärt vilket jag kan förstå om det försvinner men allt som går att få loss på hojen stjäls. >:(
Så jag släpar med mig hjälmen och handskarna in i affären.

Man skulle ha nån strömbrytare dold nånstans som bara man själv känner till. När man närmar sig hojen knäpper man av strömmen när ingen ser och sätter på när man går från hojen. Den som tar i hojen får en fin kyss i krattan. :D
Men jag är ingen elektriker så jag har ingen aning hur man skulle koppla sånt utan att kortsluta hojen och dess elektronik.

FJR Håkan
2007-09-23, 21:57
Hej
Hemskt tråkigt att folk inte kan hålla fingrarna i styr.
Jag har blivit rekomenderad av flera mc handlare att ta med hjälmen och inte lämna den på hojen.
T.om när man parkerar utanför en mc butik så bör man göra detta då stölderna har ökat och det är många som fått köpa nytt.
Tjuvarna har fått upp ögonen för vad hjälmarna kostar och vi köper lite dyrare hjälmar idag.
Jag satte i larm på FJR en och till detta går att koppla på gps sändare m.m
Även om startspärr finns så har man ett extra plus de andra lås.
Men inget hjälper då de kommer med skåpbilar och är fyra gubbar som helt enkelt lyfter in hojen och bara drar.
Bara synd att man inte själv får fatt i de idioter som håller på.
Ha det bra & kör som vanligt
Håkan 8)

Johan
2007-09-24, 12:45
Jag tror att det är lika bra att man inte får tag på den/dom som har gjort det. Troligtvis så skulle det sluta med flera år i fängelse, men inte för banditen/banditerna utan för mig ;)

Ertappade en gång en kille som höll på att bryta sig in i min bil. Hade inte min kära svärmor kommit i tid så hade jag nog slagit på killen fortfarande...

/ Johan

pewa
2007-09-26, 23:57
Jag tror att det är lika bra att man inte får tag på den/dom som har gjort det. Troligtvis så skulle det sluta med flera år i fängelse, men inte för banditen/banditerna utan för mig ;)

Ertappade en gång en kille som höll på att bryta sig in i min bil. Hade inte min kära svärmor kommit i tid så hade jag nog slagit på killen fortfarande...

/ Johan


Du har en poäng där, kanske lika bra att man inte får tag på den/dom :)

Men det är skrämmande hur kyliga tjuvarna har blivit.. själv har jag alltid lämnat både hjälm och handskar på hojen om jag bara parkerar den en kort stund, är ju fan en mänsklig rättighet att inte behöva kedja fast allt man äger!

Det intressanta men den här stölde är att den knappast kan ha varit planerad, om inte gubbe berättat att han skulle till affären just då. Åker det runt tjuvar med skåpbil och letar "offer" eller var det bara slumpen att hans hoj försvann?