handdator

Visa fullständig version : Letar hastighetsmätare



Figurehead
2012-06-09, 17:18
Behöver byta till en godkänd hastighetsmätare till besiktningen, för eftersom min inte är belyst, är den heller inte godkänd. Fånigt värre.
Men men, varför inte ta tillfället i akt och köpa en riktigt snygg en när man ändå måste köpa en ny tänkte jag och började leta. =)
Hittade den här och blev kär. Måste ha! Eller i alla fall en liknande lösning. Problemet är att den bara verkar finnas till 22 mm styren, och jag har 1".
Är det nån som sett nåt liknande som passar min cykel?

http://i118.photobucket.com/albums/o91/figurehead242/mst_bracket_pol_bar_02_300.jpg

Jan-Olov
2012-06-09, 19:11
Fixa mellanlägg så passar det det är värre tvärt om.

Guzzi-Leif
2012-06-09, 20:54
Tänkte du inte lite krokigt nu, Jan-Olov? Eller var det jag som slant...

Jan-Olov
2012-06-09, 22:25
Tänkte du inte lite krokigt nu, Jan-Olov? Eller var det jag som slant...

Jag tänkte fel.

Brännjack
2012-07-06, 13:32
Vart hittade du den hastighetsmätaren?

Undrar / BrännJack

Borken
2012-07-07, 10:38
Ser ut att vara ett aluminiumhölje med en motogadgetmätere i?
Om det är ett aluhölje så kan vilken verkstad som helst brotcha upp fästet till 25 mm

Är den föregående mätaren en cykeldator? I så fall så finns det höljen med en liten diod som belyser displayen =godkänt..

MVH
/Janne

Reject
2012-07-07, 10:47
Just fästanordningen är inte samma, annars har du något väldigt snarlikt här:

http://www.louis.de/_20bc1f498e7fd051c60777eaebb675ad10/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=480&wgr=346&list_total=16&anzeige=0&page=1&artnr_gr=10034684&lang=en

miklagard
2012-09-03, 19:11
Varför inte slipa/fila bort det lilla som skiljer mellan diameter 22,0 och 25,4 mm ? Är gjort på nolltid.

Figurehead
2012-09-04, 17:35
Hade tanken jag också, men dels saknar jag vettiga verktyg, plus att jag fått reda på att den utgått. =)
Men "nolltid" är väl lite att ta i? Det är ju ändå 1,7 millimeter gods som ska slipas ner...

Olle Å
2012-09-04, 19:48
Hade tanken jag också, men dels saknar jag vettiga verktyg, plus att jag fått reda på att den utgått. =)
Men "nolltid" är väl lite att ta i? Det är ju ändå 1,7 millimeter gods som ska slipas ner...

Baggis för den som har en brotsch. Annars så kan du ju montera en GPS, så är saken klar och då hittar man ju hem även om, det är mörkt.:):):)

Ove
2012-09-04, 22:09
Baggis för den som har en brotsch. Annars så kan du ju montera en GPS, så är saken klar och då hittar man ju hem även om, det är mörkt.:):):)

:confused: Hur är det nu? Som jag har förstått får man INTE använda GPS som hastighetsmätare för den kan visa för låga värden om man kör i branta backar? Märklig bestämmelse tycker jag men det är ju i sig inget ovanligt.... :rolleyes:

Olle Å
2012-09-05, 08:36
:confused: Hur är det nu? Som jag har förstått får man INTE använda GPS som hastighetsmätare för den kan visa för låga värden om man kör i branta backar? Märklig bestämmelse tycker jag men det är ju i sig inget ovanligt.... :rolleyes:

Mycket konstigt. Om du betraktar Jorden från en satelits höjd , så är en backes nivåskillnad sedd där uppefrån nästan ingenting. Om du kör i en otroligt lång och väldigt brant backe så kanske GPS kan ge fel.
Har i allafall besiktat hojarna tre gånger med GPS som hastihetsmätare.:):):)

Ove
2012-09-05, 09:02
Mycket konstigt. Om du betraktar Jorden från en satelits höjd , så är en backes nivåskillnad sedd där uppefrån nästan ingenting. Om du kör i en otroligt lång och väldigt brant backe så kanske GPS kan ge fel.
Har i allafall besiktat hojarna tre gånger med GPS som hastihetsmätare.:):):)

:) Håller med om att det är ett omöjligt argument,men det var någon som provat och inte fått igenom p.g.a. detta. :rolleyes:

Figurehead
2012-09-05, 22:45
Problemet ligger dels där, men det blir ju även problem i exempelvis längre tunnlar då kommunikationen till satelliterna upphör.

Olle Å
2012-09-06, 21:05
Problemet ligger dels där, men det blir ju även problem i exempelvis längre tunnlar då kommunikationen till satelliterna upphör.

Vadå problem??. Visst försvinner satellitmottagningen i tunnlar, men du har väl varvräknare.:):)

Ove
2012-09-06, 21:26
Vadå problem??. Visst försvinner satellitmottagningen i tunnlar, men du har väl varvräknare.:):)

Den kan också visa 0 km/t vid fritt fall. :cool:

Figurehead
2012-09-06, 23:17
Vadå problem??. Visst försvinner satellitmottagningen i tunnlar, men du har väl varvräknare.:):)

Problemet ligger inte i att man inte klarar att hålla hastigheten utan mätare, det ligger snarare i att Polisen/SBP inte tror på att man faktiskt gör det. :rolleyes:

Borken
2012-09-07, 13:22
danmoto.com har en relativt snygg hastighetsmätare också, dock inte heller med det fästet :p