handdator

Visa fullständig version : Motorbyte Xtz 750!!!



swedishwiking
2012-06-04, 13:22
Hallå alla grusälskare!

Undertecknad har blivit med hoj igen och inte vilken som helst, den legendariska (nåja) Yamaha Super Ténéré av tidig årsmodell och därmed helt rätt lackering. Riktigt kul eftersom jag ägde en sådan för ca 20 år sedan.
Hojen står för närvarande uppallad för service och lättare reparation men sen blir det till att sträcka ut på några härliga grusvägar.
Men det kommer en vinter då det kliar i fingrarna. Min tanke är att hitta en beg Tdm 850-motor och trimma lite lagom och sen byta ut orginalmotorn.
Jag vill helst inte modifiera orginalmaskinen utan ha den kvar för ev byte igen i framtiden.
Har någon här på forumet någon erfarenhet av liknande jobb? Vilka problem kan jag vänta mej? Vilka delar måste bytas? Är det någon skillnad på motorerna beroende på årsmodell?

Mvh, Mattias

Gurrag
2012-06-04, 17:53
Hej och välkommen.
Mycket bra val av hoj! (kör xtz 750 själv)

läs denna tråden till att börja med. Sedan finns det ganska många över internet som gjort just det du tänker göra.

http://www.xtz750.com/index.php/super-tenere-owners-forum/viewtopic.php?p=13022

Lycka till och lägg gärna upp en byggtråd. Jag lovar att heja på!

swedishwiking
2012-06-05, 11:21
Ahh, stort tack för det! Försöker suga åt mej så mycket info som möjligt i nuläget. Verkar som en motor utan förgasare, generator, startmotor och cdibox landar runt 5000:-.
Tycker själv det verkar vettigt att byta motor. Det kostar ju inte stora slanten och sen har man ju större möjlighet att ställa hojen i orginalskick igen.
Har dock inte gjort nån djupdykning i prisläget för ev trimmning av min befintliga maskin men det låter som om det skulle kunna rusa iväg mer rent ekonomiskt. Finns nån här med sådana erfarenheter?

Jochen
2012-06-28, 00:13
Jag har bytt till 3VD motor i min och hittade all nödvändig info på forumet som Gurrag länkade till.

Läs på lite där och hör av dig om du har ytterligare frågor.