handdator

Visa fullständig version : Identifiera delar



Allaandranamnvarupptagna
2012-06-01, 11:59
Vad är vad ?

Nr 6 är choken

Guzzi-Leif
2012-06-01, 16:19
Med ledning av vad jag ser:
2 och 4 är "blindpluggar" (hål som inte behövs eftersom det inte vidareförmedlas något till ytterligare förgasare alternativt hål som behövdes vid tillverkning men som sedan satts igen).
6 är en del av länkaget till kallstartanordningen.

Skulle underlätta med en översiktsbild så man åtminstone förstår vad som är fram/bak + mer detaljerade bilder på småsakerna.

Skaffa dig en verkstadshandbok avsedd för amatörer (Haynes eller Clymer) + en reservdelskatalog (finns ofta att ladda hem på nätet) så blir ditt mekande oerhört mycket enklare, noggrannare o bättre.

Borken
2012-06-01, 16:22
1 Svårt att se, är det en justerskruv? På de förgasare jag hanterat har det inte suttit nån justerskruv på den positionen...

2,4,5 är pluggar till axlar eller tvärgående kanaler svårt å se 5:an dock

3 är gummipluggen för vakuumuttaget (som behövs ibland när man skall synka förgasarna) en av dessa nipplar är oftast kopplad till bensinkranen.

Allaandranamnvarupptagna
2012-06-01, 16:45
För att förtydliga, från förgasaren sätt är motorn till vänster och dvs luftintaget till höger.

"Letar" igentligen efter blandskruven, på de skisser jag har borde det vara nr 1. dock i verkligheten ser dessa mer ut att hålla ihop förgasaren..

Sprängskiss :

Guzzi-Leif
2012-06-01, 19:14
Svårt att se på skissen men jag är 68% säker på att nummer 2 är det reglerbara tomgångsmunstycket. Dess justering påverkar tomgång och ungefär upp till 1/4-gas. Bör inte pillras på om det inte sker i samband med synkronisering av förgasarna.