handdator

Visa fullständig version : Viltolycka



swedan
2012-05-29, 22:08
Var med om en obehaglig händelse i början på maj.

Tog hojen till jobbet på morgonen.
Efter c:a 1 mil var det några rådjur som kom springande uppför dikesslänten på min vänstra sida, kanske 10-20 meter framför mig. Lite svårt att minnas avståndet.
(Nu i efterhand har jag sett att det är en brant slänt direkt efter en skogsdunge. Helt omöjligt att se om något djur kommer springande upp där förrän det är för sent.)

Jag hann knappt reagera förrän jag insåg att vi skulle krocka med varandra.
Det första rådjuret träffade jag lite snett framifrån.
Dess huvud slog i strålkastarna och kroppen slog i mitt ben.
Det resulterade i intryckta strålkastare, sprucken framskärm och bucklig tank (efter mitt ben).
Jag fick ont i benet och fick nog några blåmärken. Rådjuret dog.
Är riktigt glad att hojen är så stor och tung. Det märktes knappt att jag körde in i något.
Har varit i kontakt med polisen, försäkringsbolag och verkstad.
Blev till att laga strålkastarna så att jag kan köra i sommar, och fixa plåtskadorna + lack i höst/vinter.

Det passerade ett antal bilar och en MC under den tid (c:a 15 minuter) jag stod där och ringde polisen.
EN bil stannade och frågade om allt var okej.
Inte ens MCn stannade för att kolla läget.
Det hade definitivt jag gjort om jag sett att en MC råkat ut för en olycka.
Det gick inte att missa att det var en viltolycka då rådjuret låg mitt i mötande körbana och jag stod kanske 20 meter längre fram.

Molgan
2012-05-29, 22:45
Tråkigt! En helt vanlig tur blir ett drama på 0,3 sekunder, i mitt fall var det renar. Ännu tråkigare att folk inte har vett att stanna. Det kanske inte hade hjälpt dig på något sätt men tillhör sunt mänskligt beteende. De kanske var så upptagna med att uppdatera sin status på Facebook att dom helt enkelt inte såg dej?

Gurrag
2012-05-29, 23:12
Tur att du klarade dig

Olle Å
2012-05-30, 07:30
Tråkigt! En helt vanlig tur blir ett drama på 0,3 sekunder, i mitt fall var det renar. Ännu tråkigare att folk inte har vett att stanna. Det kanske inte hade hjälpt dig på något sätt men tillhör sunt mänskligt beteende. De kanske var så upptagna med att uppdatera sin status på Facebook att dom helt enkelt inte såg dej?

Undrar hur många är skapta i huvudet nu för tiden.. för några år sedan var det så kallad svarthalka på motorvägen utanför Grums. Hojen lade sig på sidan och vi gled iväg mot mittenräcket och stannade där. Lite skrapmärken var allt. Flera BILAR PASSERADE FAST JAG LÅG OMKULL. När jag kom upp på benen och fått hojen på rätt köl igen, så stannade en gammal dam och frågade om jag behövde hjälp.
Antar att man får stanna på vägrenen om det skett en olycka??????:mad::mad::mad:

Bighoj
2012-05-30, 08:46
Man blir lätt upprörd över hur ego folk är.Det kan väl inte vara så svårt att stanna till och höra hur det gått och om man behöver hjälp.Jag stannar ALLTID om jag kommer till en olycka dvs OM där inte är för många där redan.Ibland blir det bara värre om det är fler kockar sas.
Man får ju hoppas att det är oturen som varit framme att ingen velat stanna,men tyvärr tror jag att det är så dom flesta beter sig.Huvudsaken är att det inte blev några större personskador,plåt går alltid att ersätta.