handdator

Visa fullständig version : Bli bättre mc-förare



bacon4ever
2012-05-28, 21:20
Hejs,

Jag tog mitt mc-kort för snart ett år sedan och har kört lite mer än 1000 mil sedan dess och jag har precis börjat inse hur mycket mer jag har kvar att lära mig.

SMC's utbildningar är jättebra, jag har gått grundkurs, gruskurs och har en knix-kurs inbokad till helgen. Jag har också skrivit ut "Full kontroll" och läst igenom den flera gånger.

Men det finns ett par hundra dagar till på året som det går att köra mc, när jag inte har någon kurs inbokad. Vad kan jag göra de dagarna för att bli en bättre mc-förare?

Panikbromsning tränar jag nästan varje gång jag är ute med hojen, i de flesta fall är det till och med planerat ... :) Balansövningar i form av åttor i olika farter där jag varierar att både stå upp och sitta ner.

Vad finns det mer för övningar som är enkla att göra utan alltför mycket förberedelse? Det är sällan jag kör runt med några 10-tals röda koner i bakfickan ...

Guzzi-Leif
2012-05-29, 00:01
Låter som att du är en mycket medveten förare med alla utsikter till ett långt och lyckligt mc-liv!
Jag skulle möjligen lägga till "bromsning + undanmanöver" på det egna övningsprogrammet. Kanske också lite lågfarts-/krypövningar (svänga skarpt i låg fart, krypköra/stanna/starta utan fotnedsättning mm

Olle Å
2012-05-29, 08:48
Hejs,

Jag tog mitt mc-kort för snart ett år sedan och har kört lite mer än 1000 mil sedan dess och jag har precis börjat inse hur mycket mer jag har kvar att lära mig.

SMC's utbildningar är jättebra, jag har gått grundkurs, gruskurs och har en knix-kurs inbokad till helgen. Jag har också skrivit ut "Full kontroll" och läst igenom den flera gånger.

Men det finns ett par hundra dagar till på året som det går att köra mc, när jag inte har någon kurs inbokad. Vad kan jag göra de dagarna för att bli en bättre mc-förare?

Panikbromsning tränar jag nästan varje gång jag är ute med hojen, i de flesta fall är det till och med planerat ... :) Balansövningar i form av åttor i olika farter där jag varierar att både stå upp och sitta ner.

Vad finns det mer för övningar som är enkla att göra utan alltför mycket förberedelse? Det är sällan jag kör runt med några 10-tals röda koner i bakfickan ...

Du verkar ju ovanligt ambitiös. Ett moment att träna på som kan komma som en överraskning är ju start och stopp i brant backe där vägen samtidigt lutar sidledes. Knepigt om du kör en hög hoj och har korta ben.:hello::hello::hello:
Man blir aldrig för gammal att lära. Knixkurserna är otroligt nyttiga, men tyvärr avstår ju många som skulle behöva förkovra sig, från dem.

engström67
2012-05-29, 09:32
Glöm ej det viktigaste av allt FRAMFÖRHÅLLNING.Läsa trafiken,tänka åt andra det är mycket viktiga saker som man måste lära sig,men vissa gör det aldrig,tyvärr.

räven
2012-05-29, 09:51
Glöm ej det viktigaste av allt FRAMFÖRHÅLLNING.Läsa trafiken,tänka åt andra det är mycket viktiga saker som man måste lära sig,men vissa gör det aldrig,tyvärr.

Just det, upptäcka alla eventuella faror på å i närheten av vägen å alltid vara beredd på överaskningar.

Olle Å
2012-05-29, 18:21
Just det, upptäcka alla eventuella faror på å i närheten av vägen å alltid vara beredd på överaskningar.

En annan sak att tänka på är ju hur olika hojars förmåga till en snabb undanmanöver. Det beror ju på föraren och hur hojen är bygd.
Det är ju här som knixkurserna kommer till sin rätt. De är ju inte till för att lära ut att åka fort utan till för att känna hojen bättre. Även hårda inbromsningar tränas ju också.
Det är ju en väldigt stor skillnad mellan en custom och en touringhoj då det gäller att kunna svänga undan snabbt.
Som tidigare sagts:" Krävs inte mycket hjärna för att köra fort rakt fram, men att köra säkert......."
Det är ju aldrig fel att träna :):):):):):):)

namn
2012-05-29, 19:11
Glöm ej det viktigaste av allt FRAMFÖRHÅLLNING.Läsa trafiken,tänka åt andra det är mycket viktiga saker som man måste lära sig,men vissa gör det aldrig,tyvärr.



Jag hittar ingen "gilla knapp"

skulle verkligen behövas en ibland.
men långt innan ni börjar leta bromspunkter och svängpunkter och liknande så bör ni ha detta klart för er...
Framförhållning !!!
Se/sök långt fram håll och blicken rörlig... Så överlever man längs oavsett mc eller personbil/lastbil/buss/snöskoter osv...

bacon4ever
2012-05-30, 10:58
Många pekar på framförhållning, anpassa körningen, uppmärksamhet och förmåga att läsa av alla barn, älgar och bilförare som inte beter sig förutsägbart eller alltid följer trafikreglerna.

Självklart är det de sakerna som i första hand kommer att rädda mig/oss från att vara med om olyckor. Det är alltid bättre att undvika en jobbig trafiksituation helt och hållet än att försöka reda upp den när man väl är där.

Men om man nu skulle hamna i en trång situation, komma lite för fort in i en kurva eller upptäcka den stora bakdelen på lantbrukaren svämgödselspridare parkerad bakom en dold kurva?

Det finns väldigt få beskrivningar av människor som helt plötsligt på något magiskt sätt just i det läget besitter den körskicklighet som behövs i det läget om de inte har övat och tränat innan ...

Och visst blir det mycket roligare köra motorcykel när man faktiskt är bra på det?

Jag har gjort en hel del balansövningar och för min del har det varit väldigt bra. Dels för att jag har övat upp balansen men framförallt att jag har lärt mig att lita mycket mer på min motorcykel, den är ju faktiskt ganska stabil om jag låter den vara i fred och låter den göra sitt jobb ... :)

Jag försöker aktivt och medvetet tänka på motstyrning varje gång jag skall svänga.

Jag börjar så smått få blickstyrning att fungera, det sitter inte riktigt i ryggmärgen ännu .. Men jag jobbar på det.

Gaskontroll är en annan sak där jag tycker att jag borde lära mig mer.

Full kontroll har varit jättebra att läsa. Jag tycker att http://www.lazymotorbike.eu/tips/ är ganska bra den med.

Vad finns det för böcker som är bra att läsa om köra motorcyklar? Filmer att se?

Men framförallt, vad finns det för bra övningar som man kan ägna sig åt varje dag när man är ute och kör?

engström67
2012-05-30, 20:00
Många pekar på framförhållning, anpassa körningen, uppmärksamhet och förmåga att läsa av alla barn, älgar och bilförare som inte beter sig förutsägbart eller alltid följer trafikreglerna.

Självklart är det de sakerna som i första hand kommer att rädda mig/oss från att vara med om olyckor. Det är alltid bättre att undvika en jobbig trafiksituation helt och hållet än att försöka reda upp den när man väl är där.

Men om man nu skulle hamna i en trång situation, komma lite för fort in i en kurva eller upptäcka den stora bakdelen på lantbrukaren svämgödselspridare parkerad bakom en dold kurva?


Skulle man hamna i en sådan situation så är det som rutinerad förare inget problem,sedan har vi ju det där med hastigheten.Om man kommer för fort in i en kurva? åker man på okända vägar så lär man ju anpassa hastigheten,och gärna kasta ett öga igenom kurvan,bakom en buske kanske eller mellan träden,går även att läsa vägen igenom eller under andra fordonMen som sagt tar tid att lära sig,om man gör det.

rogga
2012-05-30, 21:05
Varför finns de ingen gilla knapp på detta forum ? engström67 har 100% rätt

bacon4ever
2012-05-31, 07:02
Varför finns de ingen gilla knapp på detta forum ? engström67 har 100% rätt

Jag vill också tacka för alla svar.

Att köra hoj består av två delar - låt oss kalla den ena för "riskmedvetenhet" eller "erfarenhet" i brist på bättre ord, och alla svar pekar på vikten av detta. Den andra är själva hanterandet av fordonet.

Och jag håller med till 150% , riskmedvetenhet och erfarenhet är otroligt viktigt!

Men, det som jag bad om hjälp med i den här tråden var den andra delen av motorcyklandet, den rent tekniska delen att kunna hantera fordonet.

Vad finns det man kan göra varje dag eller varje vecka för att bli skickligare på att köra hoj? Vad finns det för små övningar man kan göra som inte kräver att stora förberedelser?

bacon4ever
2012-06-04, 23:25
Det är kanske inte god praxis att svara på sina egna inlägg, men jag tar mig friheten att göra så i alla fall.

Jag har precis varit iväg och kört knix-kurs för första gången och jäklar i min lilla låda var det var bra, och roligt. Jag bokade in två knix-kurser till i sommar med en gång jag kom hem.

Jag lärde mig otroligt mycket på bara en dag, många saker som jag egentligen visste om, men aldrig riktigt fått att fungera fullt ut när jag har kört själv. Kombinationen av bra instruktörer, omedelbar feedback och en gokartbana att träna var toppenbra.

Det bästa är att väldigt mycket av det man fick lära sig om spårval, motstyrning och gaskontroll går att öva på varje gång man är ute och kör.

Iväg och kör knix med er, för böfveln! :D

magna_swede
2012-06-04, 23:28
Kan man köra Knix med en Triumph Rocket?
:eek:

bacon4ever
2012-06-05, 07:02
Kan man köra Knix med en Triumph Rocket?
:eek:

Det var med alla sorters motorcyklar på den knix-körningen jag var på, custom, offroad, sporthojar, touringlok och klassiker.

I min grupp på knixen så var det en HD som var med och jag tror nog att han var den som hade störst förbättring av av sin sväng-teknik av alla som var med på kursen.

Det går säkert jättebra att köra med en rocket. Jag provkörde en sådan när Johans MC hade provkörningsdag och vad jag vill minnas så var den väldigt lättsvängd (för att vara en custom hoj :D ) när man väl hade fått rull på den.