handdator

Visa fullständig version : nybörjarfrågor



stout
2012-05-28, 00:10
Hej!

Efter att ha stött på en gammal Husqvarna blev jag väldigt sugen på att införskaffa något liknande! Dock har jag noll koll på motorcyklar men efter att ha tittat omkring ser man ju att det finns en hel del Husqvarna från 40-50talet till salu (iallafall på blocket). Det finns ju även andra trevliga gamla Monark, Rex, BSA mm...

Min fråga är nu... vad skall man försöka tänka på när det kommer till att skaffa sig en gammal motorcykel (förutom att den går bra osv). Vad jag har förstått så är pappren viktiga. Är motorcyklar från innan 1950 besiktningsfria och därmed är pappren extra viktiga?

Husqvarna finns det gott om, betyder det att det finns gott om reservdelar till ok pris?

Finns det någon annan motorcykel från 40-50 talen som är extra mycket värd att leta efter? (bra mc till bra pris)

Vilken av alla de olika Husqvarnamodellerna är det som man skall rikta in sig på? förslag?

tack på förhand!!

veteranmc
2012-05-28, 06:34
jag skulle föreslå husqvarna mod 24 (svartqvarna) eller mod 27 (rödqvarna) det finns gott om dom så reservdelar är inget större problem
å från 1950 eller äldre så slipper du ju besiktningarna om den är inregistrerad. köper du en som är avförd ur registret å ska inregistrera den igen kostar det drygt 2000kr.som ett exempel ljuddämparen till dom före 1950 kostar ca 1000kr från 1951 kostar dom över 3000kr nytillverkade. jag kör själv en mod 227 från 1950, 227 betyder att den är registrerad för 2 personer. mod 27 är bara för en ingen passagerare alltså. husqvarnorna är trevliga å lättkörda motorcyklar rekomenderar dom. å så är det ju en kultgrej när dom både har fot å tankväxel.

veteranmc
2012-05-28, 06:38
så här ser min ut den är extrautrustad med bla benskydd.

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=468&pictureid=3080

Olle Å
2012-05-28, 08:49
När räknas egentligen en hoj som veteran??:rolleyes::rolleyes:

veteranmc
2012-05-28, 17:01
När räknas egentligen en hoj som veteran??:rolleyes::rolleyes:

det är väll 30år som med bilar

stout
2012-05-28, 21:44
Många tack för snabbt och bra svar!

Hur väl orkar din 227 med att ha passagerare där bak? Dvs går det relativt smärtfritt?

Ove
2012-05-28, 22:21
Många tack för snabbt och bra svar!

Hur väl orkar din 227 med att ha passagerare där bak? Dvs går det relativt smärtfritt?

:) Barndomsminnen: Rödkvarna med en stadig gubbe på ryggen och tanten bakpå med klänning stövlar och huckle. Kunde förekomma att det satt en unge i kläm emellan dom också. Rejäla lass alltså men aldrig att jag hörde att det skulle vara några problem att skjutsa.

:) Ungdomsminnen: Inte mina men jag satt för många år sen och fikade tillsammans med tanter i 85+++ åldern och pratade om just MC-åkning. De flesta hade egen erfarenhet av motorcyklar, som regel som passagerare men några hade kört själva.

Semesterresa på någon vecka med tält och grejer fungerade bra och det handlade om rätt många mil på röd- och svartmyror, NV, Infe och allt va dom hette på den tiden.

Mest var det dock transporter hemmavid som att åka till skogs för att plocka bär med korgar och allt. Åka till kalas eller andra fester gick tydligen också bra. Till affären var ju givet. Jägarna kom ibland med ett rådjur över bönpallen och bössa och ryggsäck på ryggen.

Det var inte bara lekfordon som nu även om det ibland blev så då också. ;)

stout
2012-05-28, 22:41
Ah!

Dehär låter ju bara bättre och bättre!!!

Nu ska man bara försöka hitta någon på lagom avstånd och till en lagom peng.


Finns det delar som man skall vara extra uppmärksam på när man tittar på en gammal Husqvarna?

Guzzi-Leif
2012-05-28, 23:58
Kolla som med vilket fordon som helst.
Hjul- o styrlager, koppling o växlar funkar, startar någorlunda lätt o går utan lagerskrammel.

En sak behöver du veta om aktuellt segment:
Toppfarten ligger strax över 70 och du kommer inte att hänga med i dagens trafiktempo. Bromsarna är obetydligt bättre än på en trampcykel. Det krävs alltså tålamod och en medvetet avslappnad körstil för att må gott.
Om det är OK för dig, är det bara att köpa!

Ove
2012-05-29, 22:05
Kolla som med vilket fordon som helst.
Hjul- o styrlager, koppling o växlar funkar, startar någorlunda lätt o går utan lagerskrammel.

En sak behöver du veta om aktuellt segment:
Toppfarten ligger strax över 70 och du kommer inte att hänga med i dagens trafiktempo. Bromsarna är obetydligt bättre än på en trampcykel. Det krävs alltså tålamod och en medvetet avslappnad körstil för att må gott.
Om det är OK för dig, är det bara att köpa!

:) Så sant! Men det är inte många "rörliga delar" på di gamle så det är snart undersökt.

Fartresurser vart det inte ... nej, men dom går länge i gengäld. Vill man köra långt så får man ta till sig av V Saarelas filosofi när han kör land och riken runt på sin Zoomer i 47 kmt. ;)