handdator

Visa fullständig version : 2-till-1 avgassystem - effekter?



mirrisen
2012-05-25, 14:54
Jag har en enstånka (650 cc, 40 hk) originalutrustad med två avgasrör och två ljuddämpare. Eftersom dämparna börjar bli dåliga och originalsystemets ljud är riktigt fjolligt, så funderar jag på bytesalternativ.
Låt säga att jag bygger ett 2-till-1-system, genom att montera ett y-rör som sammanbinder de två avgasrören (strax innan ljuddämparna) och sedan monterar EN eftermarknadsdämpare (t.ex. Biltemas slipon). Vad kan man tänka sig att det blir för effekter av detta rent motormässigt och maskinellt? :confused: Om det blir några alltså. Hjälp mig genom att "spåna" lite!

Olle Å
2012-05-25, 15:34
Då har du såna funderingar jag hade ang. min Honda Dominator.
Hade också dämpare som började rosta. Satte på ett y-rör och fixade till en ganska liten bildämpare. Blev ganska bra ljud.
Då det fanns plats där den gamla dämparen på vänstra satt, tillverkade jag en extratank som
rymde ca 5 l., där.:eek:
När man ändrar något på hojen, så brukar det bli en kedja av grejer som måste fixas.
Om dämparen blir öppnare, så bör du öka munstycket ca 2 steg och byta luftfiltret mot KN.
Lovar att du får lite extra styrka i hojen. Den blir helt enkelt rappare.:):)

mirrisen
2012-05-25, 15:45
Då har du såna funderingar jag hade ang. min Honda Dominator.
Hade också dämpare som började rosta. Satte på ett y-rör och fixade till en ganska liten bildämpare. Blev ganska bra ljud.
Då det fanns plats där den gamla dämparen på vänstra satt, tillverkade jag en extratank som
rymde ca 5 l., där.:eek:
När man ändrar något på hojen, så brukar det bli en kedja av grejer som måste fixas.
Om dämparen blir öppnare, så bör du öka munstycket ca 2 steg och byta luftfiltret mot KN.
Lovar att du får lite extra styrka i hojen. Den blir helt enkelt rappare.:):)

Smart, att utnyttja överskottsutrymmet! :) Gjorde du de justeringar du nämner också, eller är de "bara" rekommenderade?

Följdfråga: ska man rutinmässigt betrakta EN slipon-dämpare som ett "öppnare system" än TVÅ original?

Guzzi-Leif
2012-05-25, 16:12
Följdfråga: ska man rutinmässigt betrakta EN slipon-dämpare som ett "öppnare system" än TVÅ original?

Nä; så är det inte.
Beroende på vad du monterar hur, kommer du att få olika effekter dessutom sannolikt med olika storlek vid olika varv/gaspådrag/belastningar.
Kräver helt enkelt ett väldans laborerande efteråt men inget oöverstigligt - "tändstiftsprovet" + subjektiv körupplevelse kan räcka, särskilt på en motor som inte är ylande hi-tech.

Ankan1
2012-05-25, 18:51
Hemmadragna rör med Biltema ljuddämpare ger väl knappast någon mätbar plus effekt.Men är man ute efter ett coolt ljud så kan det ju helt klart vara värt ett försök.Om inte annat så ser det ju ballt ut ...

mirrisen
2012-05-25, 19:56
Hemmadragna rör med Biltema ljuddämpare ger väl knappast någon mätbar plus effekt.Men är man ute efter ett coolt ljud så kan det ju helt klart vara värt ett försök.Om inte annat så ser det ju ballt ut ...

Det primära är inte ökad effekt, men det är ju bra om det inte blir minskad iaf... :p

Olle Å
2012-05-25, 20:40
Smart, att utnyttja överskottsutrymmet! :) Gjorde du de justeringar du nämner också, eller är de "bara" rekommenderade?

Följdfråga: ska man rutinmässigt betrakta EN slipon-dämpare som ett "öppnare system" än TVÅ original?

Jag märkte en markant skillnad i effekt då jag gjorde de beskrivna ändringarna.
Där det verkligen märktes var med passagerare. Ändrade antal kugg fram från 15 till 16.
Du kan nog betrakta en slipon som öppnare om den är avsedd för slagvolymen i fråga.
I Dominatorns ljuddämpare var det mycket små hål för avgaserna att passera igenom.
Till en början öppnade jag upp, orginaldämparna, ( ett jäkla jobb som tog ett par timmar ) men sedan då de rostade, gick jag över till 2-1.:):):)