handdator

Visa fullständig version : Hojen startar inte HJÄLP!!! ( meck tips till mig ? )



Allaandranamnvarupptagna
2012-05-24, 19:34
Hej, blev medlem för just denna frågan jag ställer er kunniga amatörer och proffs där ute!

Jag har ett problem som jag hoppas få hjälp med, but first thing first.

Min mc/motor förståelse ligger på en skala 6/10 så ni vet hur mina meck kunskaper ligger dvs precis över normal förståelse ( 5/10 )

Mcn: Kawasaki gpz 1000 rx se länk under för utsende.

http://www.google.se/imgres?imgurl=h...9QEwAw&dur=988

( jävla lång länk! )

Normalbilden: Hojen VAR nästan helt felfri ( återkommer till detta ), startade alltid efter ca 1 sek på startmotorn och full schook ( dvs direkt ) dog efter start om inte schook nyttjades vid första start, annars vid varm motor behövdes ingen schook.

Mitt problem: Startar ej! Låter precis som den ska ( se nornalbild ) fast utan själva starten av moror, låter jag den stå över natten hostar den till lite grann ( knapt märkbart ) och vid upprepade startförsök händer ingen förändring.

Mina åtgärder :
Försökt starta med....
...full/halv/ingen schook
...full/halv/ingen gas
...full/halv/ingen belysning på
...bränslekranen av/på och Pri läget
...att putta igång den
Utan några som hällst ändringar i uppförandet, ( antar att den är sur som fan nu )
Kladdat med tommgångs skruven ( idiot ) som jag nu inte vet vart ska stå !

Kollat "skicket" på tändstiften för oljig/sotit/bränt stift samt kontrolerat att stiftet sitter ordentligt både i blocket och kontakten
Kollat luftburken samt filter även blåst filtrett med tryckluft ( åt rätt håll )
Kollat samtliga ( tror jag ) säkringar
kontrolerat "sidostöds dödaren"
Ja den vanliga dödaren är i lägre "run"
Kontrolerat spänning på bateri 13.5v ovh 12v vid belastning ( dock inte provat att hjälpstatta den )

Mina gissningar :
Något med tändningen typ "Fördelare"
Bränsletilförslen kanske kladdar typ igensatta slanar,kanske till och med bränslepumpen?

Värt att notera ang normalbilden : Återkommer till Hojen VAR nästan helt felfr, hade ETT problem tidigare, hade jag kört en längre sträcka eller längre tid över ca 30 min och stängde av fordonet för tex en paus, och skulle starta den 5 min senare gick den inte igång ibland, det knasig är att ibland gick den antingen igång direkt ELLER inte alls.
Efter en ca 20-30 min vila så startade den DIREKT som vanligt utan problem.

pga detta fick jag tippset av en annan MC förare att kontrolera stiften så de inte var utslitna, detta gjorde jag samt satte ihop allt igen och startade hojen som startade direkt som vanligt lät den gå i ca 5 min på tomgång och allt var frid och fröjd tills jag en vecka senare ska starta upp och ut och köra och den startar på mycket låg tomgång ( aldrig hänt ) därefter dör den efter ca 15 sekunders gång, startar igen och den hosar igång ca 10 sek, därefter 5 sek och efter det inget resultat på start alls..


Obs! normalt startar denna ALLTID DIREKT efter ca 0.5 - 1 sek med full schok efter 10-20 sek slår jag av schoken och hojen går på vanlig tomgång utan problem.


Är vilsen och frustrerad !!
Ni där ute som kan, snälla lägg ett tipps eller en lååååång förklaring med åtgärder.


Tack för att du krigat dig igenom tråden!

akems
2012-05-24, 20:07
Prova med startgas,tänder den så har du bränsle fel,tänder den inte leta vidare i tändsystemet.

pinnen
2012-05-24, 21:10
angående stiften, var dom blöta eller helt torra? är dom blöta?, testa utan choke och fullgas en stund (använd gärna starthjälp under tiden) kör 15sek, låt startmotorn svala i 5-10min , gör om proceduren.

Fungerar ej detta så är det troligtvis problem med gnistan på tändstiften eller så flödar dina förgasare och dränker motorn = surar ner sig totalt och tändstiftens gnista kan ej räcka till för förbränning.

Kanske finns någon vevaxelgivare/kamaxelgivare som kan strula? fungerar ej dessa så blir det ingen gnista men det kan du se om du lossar ett stift, sätter på tändhatten och lägger stiftets gänga mot motorn (endast gängan) kör på starten så ska det vara en stark gnista, (HÅLL EJ I TÄNDKABELN MED FINGRARNA)

Verkar det som att tändstiften var väldigt torra? testa spruta in (dutta) startgas i insuget samtidigt som du försöker starta hojen (ingen choke behövs), lämpligt genom luftfiltret, då ska den starta till och ev. dö ner, detta kan även fungera om den är sur då startgas brinner väldigt bra.

där har du några saker du kan prova ganska smidigt

Och måste bara berömma ditt inlägg, mycket info, En stor tumme upp på det

Allaandranamnvarupptagna
2012-05-24, 22:12
Har meckat med bilen idag så all fokus har legat där ( nya bromskivor smat belägg )
Införskaffade mig dock startgas!
skall testa detta imorgon, fråga på detta : av med tanken och spruta in i burken eller även av med luftfiltret och spreja in i allla 4 förgasarna ?

Allaandranamnvarupptagna
2012-05-24, 22:30
När jag plockade ut stiften såg de fina ut, inte snustorra men definitivt inte blöta, något åt småfuktig hållet.
Dock andra gången jag tog ut dem så var de markant blöta, inte dränka men bra sprejade.

vevaxelgivare/kamaxelgivare ligger bortom min kunskap var dessa givarna ska sitta..
Kommer dock att testa det här med sitiften mot blocket, så jag kan eliminera en faktor iallafall..
Har fått höra något om att tändhattarna kan ha "kol" tråd/kontakt/sladd, och om dessa bryts så sartar den inte, hur kollar jag detta ? eller det är helt orimligt/otänkbart att min hoj hade det ?

Om man skulle "slarva" och inte spänna fast tändstiftet ordentligt, hur funkar det då, skadligt ?
Då jag endast spännt till de på känn, dock regält ( ingen moment nyckel samt ingen aning vid vilket moment )
Är det vanligt att hylsorna precis går ner till tändstiftet torts att det är samma storlek? Jag får vara väldigt bestämd för att kunna komma hela vägen ner, samt jävligt kladdigt att få upp själva hylsan ingen då den lossnar nere i blocket och får trixa ett tag för att få upp den, försökt hitta mindre diameter i hylsa med samma 17 hylsa utan framgång.. något special ?

Då blir det att plocka av tanken igen! *pust* så går jag på detta imorgon!

Tack för att du tog dig tid att läsa, inte alla som orkar läsa så mycket, tar med dina tipps till imorgon!

Borken
2012-05-25, 08:49
Det är inte populärt att posta samma fråga i flera kategorier!

Men till ämnet:
Byt tändstift, dom kan sura ner sig om man har vart på å småstartat lite då å då. Nya tändstift fixar biffen du behöver inte ens slänga dom gamla stiften (om dom ser friska ut) utan det går fint att byta till de gamla när du varmkört motorn, kör du en längre runda med de gamla stiften så brukar dom sköta sig efter det.

Har du plockat ut ett stift å kollat så att du garanterat har gnista?
Luktar det bensin om tändstiften när du försökt starta (du får naturligtvis plocka ur stiftet)?

/B

Allaandranamnvarupptagna
2012-05-25, 16:42
Ang dubbel tråd : Mitt fel helt och hållet, du jag är ny här så viste jag inte att man unde skrolla längre ner ^^ och då fan jag min fårga i sport/street forumet då det är en sådan hoj, när jag sedan hittade meck tråden så postade jag frågan givetvis där, men då jag fick ett sådant tevligt svar beslöt jag mig att inte ta bort den, då han förmodligen kommer följa inlägget.. my mistake, skall jag ta bort den trots allt ?

Åter till ämnet.
Tändstift till sporthojar köper jag vart ? då jag inte varit ägare så länge är jag inte så insatt enu, eller bara att knalla in till mekonomen ? ( inbillar mig att sporthojar som ofta går mycket högre i varv behöver lite bättre stift som är gjorda att ligga över 8000 varv... eller det är fel av mig att tänka så ? )

Jag ska göra just detta testat nu, drar till garaget och börjar felsöka, samt prov starta med startgas.

Och ja, stiften luktar bensin när jag plockade ur dem sist.

Återkommer om någon timme!

Borken
2012-05-25, 17:12
Stift brukar finnas på mekonomen, jag kör NGK med stor framgång.
Luktar det soppa så behöver du förmodligen inte behöver du förmodligen inte plocka ner förgasarna (fast det är alltid vettigt att rengöra fuggarna om hojjen är till åren)

Skit i crossposten, det är nog ingen som bryr sig egentligen :)

Allaandranamnvarupptagna
2012-05-25, 20:56
Off topick, hur tar jag bort en tråd i forumet finner inte den funktigonen i street, där denna tråden oxå ligger uppe, skriver över svaren därifrån hit.

Skrevet av pinnen

angående stiften, var dom blöta eller helt torra? är dom blöta?, testa utan choke och fullgas en stund (använd gärna starthjälp under tiden) kör 15sek, låt startmotorn svala i 5-10min , gör om proceduren.

Fungerar ej detta så är det troligtvis problem med gnistan på tändstiften eller så flödar dina förgasare och dränker motorn = surar ner sig totalt och tändstiftens gnista kan ej räcka till för förbränning.

Kanske finns någon vevaxelgivare/kamaxelgivare som kan strula? fungerar ej dessa så blir det ingen gnista men det kan du se om du lossar ett stift, sätter på tändhatten och lägger stiftets gänga mot motorn (endast gängan) kör på starten så ska det vara en stark gnista, (HÅLL EJ I TÄNDKABELN MED FINGRARNA)

Verkar det som att tändstiften var väldigt torra? testa spruta in (dutta) startgas i insuget samtidigt som du försöker starta hojen (ingen choke behövs), lämpligt genom luftfiltret, då ska den starta till och ev. dö ner, detta kan även fungera om den är sur då startgas brinner väldigt bra.

där har du några saker du kan prova ganska smidigt

Och måste bara berömma ditt inlägg, mycket info, En stor tumme upp på det

Allaandranamnvarupptagna
2012-05-25, 20:57
Vevaxelgivare/kamaxelgivare ligger bortom min kunskap var dessa givarna ska sitta..
Kommer dock att testa det här med sitiften mot blocket, så jag kan eliminera en faktor iallafall..
Har fått höra något om att tändhattarna kan ha "kol" tråd/kontakt/sladd, och om dessa bryts så sartar den inte, hur kollar jag detta ? eller det är helt orimligt/otänkbart att min hoj hade det ?

Om man skulle "slarva" och inte spänna fast tändstiftet ordentligt, hur funkar det då, skadligt ?
Då jag endast spännt till de på känn, dock regält ( ingen moment nyckel samt ingen aning vid vilket moment )
Är det vanligt att hylsorna precis går ner till tändstiftet torts att det är samma storlek? Jag får vara väldigt bestämd för att kunna komma hela vägen ner, samt jävligt kladdigt att få upp själva hylsan ingen då den lossnar nere i blocket och får trixa ett tag för att få upp den, försökt hitta mindre diameter i hylsa med samma 17 hylsa utan framgång.. något special ?

Då blir det att plocka av tanken igen! *pust* så går jag på detta imorgon!

Tack för att du tog dig tid att läsa, inte alla som orkar läsa så mycket, tar med dina tipps till imorgon!

Allaandranamnvarupptagna
2012-05-25, 21:12
Nu jävlar, skruvat i timmar på hojen.

Drenerade tankten på soppa för att underlätta för mig lite, och av med den, därefter ut med ett stift och skulle kolla gnista, och mycket riktigt gnistrar det på, kanske lite klent tyckte jag, men endå en markant gnista.

Efter detta lyste jag ner i hålet ner mot cylindern, och där var snustort !
då jag fattar att det förmodligen har med bränslesystemet att göra har jag plockat bort bränsleslangen och blåst den med tryckluft så den blev fin, därefter blåste jag in i bränslekranen på tanken i tro att det kan vara stopp någonstans ( förmodligen ) samt körde tryckluften rätt in i bränsleintaget i förgasarna ( där bränsleslangen var kopplad ) vet inte om det är bra att göra så visserligen, men ville försäkra mig på att det inte hamnat skit i den ledningen ( idiotiskt ? )

Framm med extra bilbateri och startgas, testar starta..... och WROOOM ! den gammle 1000 cc hostar till, mycket glädjande!

Någonstans här mitt i mellan har jag plockat bort luftburken pga att jag såg att förgasare 3s "luftintag port" till burken sitter okorekt mot förgasaren ( tar in ofiltrerad tjuvluft )

Med allt av gör jag ett test, kopplar till bräbsleslangen till förgasarna och häller i ca 1½ - 2 dl soppa, ny startgas samt prövar att starta...... ALLT GÅR SOM DET SKA !!

vad var felet igentligen ? dålig bränsletilförsel ?

Det tråkiga är att efter 3 (!!!!!!!) timmar med på alla sätt och vis få på luftburken och de 4 "slangarna" till förgasarna är HELT J*VLA OMÖJLIGT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

HUR I H*LVETE är det meningen man ska få på den igen ?
Just nu sitter jag och skissar på att göra något eget hittepå med öppet luftfilter och slanar, för det är helt omöjligt allvarligt talat....

akems
2012-05-25, 21:24
Diskmedel och tålamod.

Allaandranamnvarupptagna
2012-05-25, 21:43
Diskmedel och tålamod.

jag kan få på alla en och en, och 2 st sammtidigt, men sen pga vinklen så bänds de andra uåå och ja för börja om.. efter 3 timmar så anser jag det omöjligt, testat med smörjsprej och sånt för att de ska glida lättare, känns snarare som de gilder av lättare istället

akems
2012-05-25, 22:08
Jag har haft det problemet någon gång,minns jag rätt använde jag en träribba och pressade på alla samtidigt men det var inte på en likadan hoj.

Allaandranamnvarupptagna
2012-05-26, 10:46
Hur menar du med träribba ? kan du utveckla det lite ?

akems
2012-05-26, 11:19
Jag använde den och pressade mot ramen så jag kunde trycka mitt på burken och fick ett jämnt tryck så alla gummin pressades lika men som sagt det var inte en likadan hoj funkar kanske inte på din.Vad med att du tänker tvärtom och monterar gummina på förgasaren först och försöker trycka dom i luftburken sedan.

Allaandranamnvarupptagna
2012-05-26, 14:13
Jag har prövat båda varianterna, helt omöjligt säger jag. var i garaget och mätte lite, kommer köpa nya slangar/rör som sitter bättre och det kommer underlätta med åter monteringen.
Kommer förmodligen nyttja en eller 2 av de befintliga då de är i mycket bra skick. men ett par slangklämmor är ett måste, de sin sitter på nu är någon märklig fjäder som inte funkar speciellt bra..

Måndag blir nästa gång på hojen

Intruder
2012-05-27, 12:43
En tanke som slog mej
Hur är det med soppa kran på din modell?
Kawan finns väl med vacumkran som kan ge upp

pinnen
2012-05-27, 13:33
kul att den hoppade igång :) jag svarade lite på ditt inlägg i den andra tråden och kopierade/klistrade så det blev kanskle lite onödigt mycket info men kanske bra att veta ändå...
Luftburkarna kan vara jobbiga, trångt är väl bara förnamnet och tålamod är lösningen (oftast).

tipps angående tändstift och hylsor, den bästa tändstiftnyckeln är original, alltså den som finns med i originalverktygen, bilarnas hylsor brukar vara för grova/korta osv. för att passa optimalt. Är väldigt lätt att glömma bort originalvektygen
Och man ska ej dra tändstift "hårt" , toppen på motorn är av aluminium och dessa gängor ger sig väldigt lätt... oftast så går det att dra åt hårt utan att gängan ger sig men när man ska lossa stiften igen så följer gänga med och då har du skapat dig ett problem.
momentet är svårt att känna på frihand då det är så mycket som spelar in i detta läge, vilket stift? har det en bricka eller är det en kona som tätar? vilken grovlek är det på gängan? hur stort dragskaft används för hävstångseffekten osv. men som regel kan man skruva ner stiftet i botten (känns en markant skillnad och brukar räcka med fingerkraft på hylsan) och sen dra åt ungefär ett kvarts varv.


Angående tändkablarna så ser du om dom är ok ifall det finns gnista på stiften, annars kan man ohm-mäta dom och jämföra men det är troligtvis ej det bekymmret,(går även att spreja vatten på dom medans motorn går och se om det hoppar gnistor eller om felet blir värre, även en jordad kabel kan man dra en cm. ifrån och se om gnistan letar sig ut från höljet) oftast blir det misständningar då 1 cyl. lägger av, inte alla på en gång, då är det mera troligt att tändspolen ej fungerar men det gör den om gnista finns.

Allaandranamnvarupptagna
2012-05-27, 16:33
Det stämmer, den har vakum kran, enligt min förståelse så bildar förgasarna något undertryck (?) som är kopplat via en slang till tanken genom bränslekranen, så att "ge upp" innebär en igentäppt slang tex ?
och detta för att det ska hindra bränsle från att rinna vidare in i till motron.. ?

Eller har jag fattat det fel ?

Allaandranamnvarupptagna
2012-05-27, 16:49
Jag köppte hojen av någon snubbe som inte hade värken instruktions bok eller några verktyg till den, påtal om instruktions bok, vart kan jag få tag i en sån? letat förbrilt på nätet, men hittar bara på tyska :/

Ang sändstiften så kollade jag på 4ans cylinder, och sitiften har en bricka.

Men problemet är nu som sagt att få ihop burken igen.. snackade med en polare som har en glidare, han tyckte jag skulle skita i att kladda med det och köpa mig ett öppet luftfilter från K&N eller något annat kännt märke, dels för ljudet blir härligare men även för något förbättrad efekt.

Han har förövrigt det oxå samt powercomader och lite annat sånt.

Hur är det att byta till öppet filter ? tänker mig 4 förasare blir de 4 filter eller man skaffar någon ihopkopplare och ett lite större filter ?
Antar att man även får skystera förgasarna efter det.. ?

Eller öppet är helt kast ?

pinnen
2012-05-27, 18:58
generellt så är öppet helt filter kasst på en sån här motorcykel som plockar ut en del effekt original... en regel är att ändrar man på avgassidan så är det smidigt, inte alltid man ens behöver justera soppan, men på insugsidan blir det värre, justering är ett måste och tydligen väldigt svårt enligt vad jag har läst mig till tidigare.

Allaandranamnvarupptagna
2012-05-27, 21:27
Ja, frågan är, imbillar mig att motorn sugen in rätt bra med luft vilket som när man kömmer runt 10.000 varv. men det är klart ljudet kommer förmodligen ändras lite antar jag.. men för enkelhetens skull kanske jag ska köpa mig ett sport filter istället ? ( till luftburken ) har hört att det kan bli en enkel lösning.. vet inte hur länge filtret jag har i har suttit i flera år kanske...

Är det fel att borra i burken för att öka luftintaget ? ( rätt sida filtret såklart ) tycker rören till burken är lite väl små ( Höjd 2 cm Bredd 5 cm x2 ) för en sådan motor ?

Borken
2012-05-28, 07:35
Kul att du fick liv i skrotet!
Som nämns ovan så är det mer problem än nytta att byta ut luftburken!
T o m borra hål i luftburken kan ändra motorns karaktär till det sämre (förmodligen får du ett sämre mellanregister), däremot å stoppa i ett bättre filter brukar funka bra.
Du hade provat att att värma å smörja gummimuffarna?

/B

Olle Å
2012-05-28, 09:10
Det stämmer, den har vakum kran, enligt min förståelse så bildar förgasarna något undertryck (?) som är kopplat via en slang till tanken genom bränslekranen, så att "ge upp" innebär en igentäppt slang tex ?
och detta för att det ska hindra bränsle från att rinna vidare in i till motron.. ?

Eller har jag fattat det fel ?

En vacuumkran har ett membran som skall sugas in för att släppa förbi soppan. Om slangen är tät eller membranet läcker så bildas inget vacuum och soppan rinner inte förbi. Den kranen hindrar ju också att förgasaren flödar över och soppan att rinna in i motorn.
Ganska lätt att kolla.
Lossa bränsleslangen under besinkranen eller vid förgasaren. Låt motorn gå några varv på starten. Kommer det inte någon soppa så är antingen felet i kranen eller tät slang.
Det kan också på¨vissa hojar sitta ett litet filter inanför bensinkranen ini tanken.
Lättast är nog i så fall att lossa tanken, ta bort kranen och kolla filtret. passa sedan på att skölja ur tanken för att få bort gammalt skräp.:):)

Allaandranamnvarupptagna
2012-05-28, 10:32
Då var jag inte allt för långt från sanningen!
jag får kolla på de där om en stund, ska lägga denna dagen på att mecka!

Tackar för tipset

Allaandranamnvarupptagna
2012-05-28, 10:37
precis, för enkelhetens skull låter jag nog det vara!

Altså, visst jag har tästat att smörja, dock inte värma eller koka dem, de har nog suttit fast i måååång år och en salang är helt vanskapt, är nästan säker att den suttit fel även innan och tatt in luft i skarven (!) rätt in i förgasaren... försökt att fästa detta rätt med stripes, men den vill liksom inte sitta som den ska.. Åker hus om och fixar något nytt i slängväg om en stund.

Går det lägga upp bilder på forumet föresten ? tänkte kan vara kul för er att se

Borken
2012-05-28, 10:51
Det kanske går att hitta nya gummimuffar på ebay?
Parafinolja funkar bra på gummi, i allafall på högtalare :)

/B

Ankan1
2012-05-28, 11:33
Prova med en universal luftslang eller formbar kylarslang.Biltema och övriga biltillbehörsbutiker har ju en del av dessa.


http://forumbilder.se/images/5482012113217ff2f.jpg (http://forumbilder.se)

Allaandranamnvarupptagna
2012-05-28, 16:27
Jag gav mig fan på att de skulle passa idag, tog och "skalade" av lite på slangen så den lättare gick in i burken samt så köpte mig ett par grova slangklämmor som jag klämde åt på förgasarna, detta funkade skitbra!

40 min senare så fick jag på allt med hjälp av en kofot och en tång.. låter grovt men var snäll.

monterar på tanken och startar...... och den startar utan problem! kul.

Låter han gå på tomgång medans jag fixar undan verktyg mm, därefter ger jag han lite gas. funkar hur fint som hällst!

Stätter mig på hojen och kör ett varv runt kvarteret och det går, men inte som den brukar :/

Känns helt laggig när jag ger gas, och det känns som bränsle vs Luft inte ligger riktigt rätt till ( gissning ) kör till en liten raka för att testa med ca 80 % gas, känns helt anurlunda upp till 4000 varv, laggig och trött, nästan lite hackig, efter 4000 upp till 7000 går han markant bättre men inte som han brukar vara :/

Vad fasen har hänt nu ?
Ps : skar mig i tummen riktigt regält det första jag gjorde idag.

Ankan1
2012-05-28, 17:12
Och vad händer om du vrider lite på blandskruvarna.

Och köp ett första förband som du har i garaget.Man ska vara rädd om kroppen.Delarna på den är svårare att laga.

Allaandranamnvarupptagna
2012-05-28, 17:28
Silvertejp och industri papper blev min räddning för tummen!
men det är sant, reservdelar till kroppen bör man undvika annat än orginal ;)

Fårga ang blandskruven :

Om jag skysterar tomgången på mina förgasare, är det detta som heter "blandskruven" eller det finns flera stycken ?
vet om att om "skuven" på förgasaren sitter på insugssidan är det en "luft skruvs skystering"
och om den sitter mot motron dvs efter förgasaren är det en "bränsle skystering" Eller man har flera stycken ? :S

Som jag själv sätt har jag en skruv där jag kan skystera endast tomgången ( sitter vid insuget )

eller detta är samma sak? lite dåligt påläst på förgasare...

Ankan1
2012-05-28, 19:41
Det är himla kul med folk som inte har en aning men så gärna vill försöka.(Som mig själv ibland).LOL. :)

Du har "fyra" förknasare på en Kawasaki GPZ 1000 RX.Tomgångsskruven som du redan har hittat justerar (tomgången / varvet) på samtliga fyra förgasare.

Blandskruven / bränsleblandningen på varje förgasare på en Kawasaki GPZ 1000 RX hittar du enligt bilden här nedan som jag ringat in i rött.

http://forumbilder.se/images/498201273603P672e.jpg (http://forumbilder.se)

Guzzi-Leif har redan gjort en bra version här på Hojen.nu i hur man justerar dessa blandskruvar enligt följande :

http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=3489

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) Förvissa dig om att alla övriga servicedata är korrekta (ventilspel, förgasarsynk, tändtidpunkt o.s.v.) samt att varje munstycke och kanal i förgasarna är 100% kirurgiskt rena.
2) Kör motorn genomvarm.
3) Ställ in tomgångsvarvtalet med "gemensamma skruven". Välj ett varvtal i underkant av det rekommenderade så blir resten aningen enklare.
4) Öpnna en förgasares tomgångsblandningsskruv långsamt tills varvtalet sjunker märkbart (för fet blandning). Skruva sedan in skruven låååååångsamt, förbi varvtalsökningen precis till motorns varvtal börjar sjunka (för mager blandning). Öppna skruven 1/2 varv.
5) Vid behov; justera varvtalet igen med "gemensamma skruven".
6) Upprepa punkt 4-5 med de övriga förgasarna.
7) Ställ nu in det rätta tomgångsvarvtalet med "gemensamma skruven" (för lågt varv är skadligt för motorn).
8) Kolla att motorn svarar som den ska när man gasar upp från tomgång. Om den tvekar och har tendens att skjuta; öppna samtliga tomgångsblandningsskruvar 1/4 varv och prova igen.
9) Upprepa 7-8 tills allt funkar perfekt.

Om din motor inte svarar på förändringar i tomgångsblandningen, kan du vara viss om att den förgasaren inte är helt ren överallt. Ett gott motoröra och en lugn miljö underlättar jobbet...

Good Luck!.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kan ju vara värt ett försök när du nu joxat runt med slangar och insug.

Tyskspråkig Manual till Kawasaki GPZ 1000 RX :

http://www.manualedereparatie.info/en/download/kawasaki-gpz-1000-rx-gpz-900-r-Service-manual-suplimentar.html

... meanwhile, all the others listened to some music :

http://www.youtube.com/watch?v=qqsy533F_3k

Allaandranamnvarupptagna
2012-05-28, 20:03
Tack ! Skitbra förklarat ! haha jag vet inte så duktigt men jag tycker om att lära mig, och speciellt göra saker själv, det brukar man oftast tjäna på, i erfarenhet iallafall.. Jag borde dock ha någon erfaren med i garaget när man gör det här så det inte blir " vad va de nu det stog i forumet.. skruva 6 varv.... upplevelsen )

Jag råpluggar youtube om förgasare just nu ( blir sugen på att köpa en moppe och exprimitera med trimm mm för att lära mig mer )

Får ta detta i garaget imorgon då jag är lite väl trött i ryggen idag :/ inte speciellt ergonomiskt att hänga över i flera timmar..

( den tyska manualen har jag på pdf fil sedan tidigare ;) men tack endå )

Borken
2012-05-28, 20:35
Du har inte pillat på synkskruvarna? Låter som att du har tokig osynk....

Allaandranamnvarupptagna
2012-05-28, 22:16
jag har inte rört något mer än att ställa om tomgången ( pga pillat på den tidigare i forumet ) Cynk skruvarna ? är det den ihopkopplingen som sitter mellan förgasarna som gör så att alla gasar samtidigt? om man kan säga så..

Borken
2012-05-29, 07:43
Svar ja.
Lutar mot att du får riva ner förgasarna å rengöra!

/B

Olle Å
2012-05-29, 08:39
jag har inte rört något mer än att ställa om tomgången ( pga pillat på den tidigare i forumet ) Cynk skruvarna ? är det den ihopkopplingen som sitter mellan förgasarna som gör så att alla gasar samtidigt? om man kan säga så..

Det första jag brukar tjata om som också kan hjälpa i många fall är ju att om hojen går orent, att hälla i förgasar eller insprutningrengöring i tanken. Speciellt om den stått ett tag.:):):)

Allaandranamnvarupptagna
2012-05-29, 13:29
Svar ja.
Lutar mot att du får riva ner förgasarna å rengöra!

/B

Ha, aldrig att jag plockar bort luftburken igen efter mängder med timmar bara på den!.. är de så ialla att jag ska behöva plocka ut dem och rengöra ? så du menar att de blivigt skitiga/igensatta under tiden jag meckat med bränslesystemet ?

Jag imbillar mig att det borde gå att skystera på något sätt ?

Hitta denna vidio, ser precis lika dan ut som mina förgasare, så vid rengöring kommer jag förmodligen hänvisa till denna.. men tror ni att det är mög i den, har gått riktigt bra denna hojen innan!

Körde en honda hornet 900 för någon dag sedan och den var trött gemfört med min..
hur kan de komma sig att den går så dålig nu ?

En fråga, borde det inte sitta ett bränslefilter på bränsleslangen mellan förgasarna och tanken ? detta har inte min hoj.. Illa ?

Allaandranamnvarupptagna
2012-05-29, 17:07
Bild på Förgasare 1 ( vänster sida hojen ) där även tomgånges skruven sitter, dock utanför bild.

Fråga : Vart sitter bland skruven exakt ? enligt tidigare bild borde det vara nr 1. men tvivlar skarpt på att det är rätt, ser mer ut som den håller ihop förgasaren..

och vad är det andra nummerna ? har sätt att man ska borra bort ett skyddslock på vissa förgasare för att få åtkomst till blandskruven, är det så i detta fallet ?

Nr 6 är schoken, men de andra ?