handdator

Visa fullständig version : Äldre hoj, Hög tomgång efter lite hårdare körning.



magnusda
2012-05-22, 12:22
Hej Alla
Ny på forumet och har återupptagit ett gammalt MC-intresse. Startade denna säsong med en lite mindre och äldre hoj för att rosta av. En Suzuki GSX550 från 83 med endast 4000 mil på mätaren efter alla år. Känner tidigare ägare och vet att den är mycket välskött och bra servad men upptäcker att tomgången inte riktigt uppskattar när cykeln körts några mil. Ligger man i 110 - 120 km/h eller mer, några mil och stannar så rusar motorn en stund innan den sakta sjunker till normal tomgång. Ligger på dryga 2000 varv en minut innan den lugnar ner sig till normalläget som egentligen är väldigt lågt istället. Men håller sig där sen. Varierar inte i varvtal upp och ner utan är bara seg ner till normal.

Annars går den mycket bra och inga startproblem eller andra bekymmer så kanske inte så stort problem. Kanske helt enkelt kan skyllas på ålder! :)

Men tacksam för tips och synpunkter.

/Magnus

Peo
2012-05-22, 14:16
Troligen för snålt ställd, vrid ut blandskruven lite.

magnusda
2012-05-22, 16:02
Troligen för snålt ställd, vrid ut blandskruven lite.

Kanon. Tack för svar. Vore ju trevligt om det är så enkelt.

Ankan1
2012-05-22, 16:04
Det är med stor säkerhet rätt svar du fått av "Peo".Ta en titt på dina stift så får du det bekräftat beroende på deras utseende.

Intruder
2012-05-22, 21:43
Ett tips till är den kan suga tjyvluft

magnusda
2013-04-09, 12:19
Väcker en gammal tråd till liv då jag fortfarande inte fått någon ordning på detta. Tog ut hojen efter vinterförvaring igår och justerade tomgången. Låg på 1500 varv. Körde en runda och tomgången stannar på drygt 3000 varv i någon halvminut innan den går ner.

Blandskruv har jag letat. Även i nedladdad servicemanual men blir inte klokare. Så första frågan är om någon vet var blandskuven sitter på min gamla relik.

racer
2013-04-09, 13:01
Jag tror du har för hög bränsle nivå i flotörhuset, då får man exakt det fenomenet.

magnusda
2013-04-09, 13:06
Jag tror du har för hög bränsle nivå i flotörhuset, då får man exakt det fenomenet.

Vad gör man åt det? :o

racer
2013-04-09, 13:54
Vad gör man åt det? :o

du justerar höjden på flotören i förgasaren, kan vara nålen (ventilen) som inte håller tätt så nivån blir för hög så bränslet svämmar över till följd av att tomgången blir för hög också...kontakta bra i gasen vet jag o få proffs hjälp är ingen dum ide
www.braigasen.se

magnusda
2013-04-09, 14:01
du justerar höjden på flotören i förgasaren, kan vara nålen (ventilen) som inte håller tätt så nivån blir för hög så bränslet svämmar över till följd av att tomgången blir för hög också...kontakta bra i gasen vet jag o få proffs hjälp är ingen dum ide
www.braigasen.se

Det är en alldeles strålande idé! Stort tack!

magnusda
2013-04-12, 15:52
Troligen för snålt ställd, vrid ut blandskruven lite.
Tack Peo. Inte direkt detta som var felet, men du styrde in mig på rätt väg.
Jag köpte hojen av min lokala cykel och mopedmek. Han hade servat den och även bytt luftfilter.

Eftersom förgasarna på denna relik saknade alla justeringsmöjligheter började jag fundera på om det där med luftfilterbyte stämde. Täppt luftfilter borde ju ge samma effekt.

Det luftfilter som satt i, var totalt igensatt. Skumgummipackningen runt luftfiltret var lite trasigt och troligen gjorde detta att cykelt gick öht! Tror att mössen räddade mig! :-)

Efter rengöring går den utmärkt på tomgång. Nytt luftfilter ligger på posten.

Magnus