handdator

Visa fullständig version : Topbox, varför?



rakarör
2012-05-22, 10:31
Jag har alltid undrat varför så många monterar topbox, varför?

Topbox är det fulaste jag vet, det ser förjävligt ut och de är ivägen när man ska svinga benet över sadeln, så varför är det då så många som har det? Touringnissarna försöker ju få med sig hela hemmanet ut på vägen så där kan jag ha liite förståelse, men ni andra som varken har kåpor el. packväskor, enbart topbox?

Är den enbart till för att låsa in hjälmen i?

Som ni förstår så hatar jag topboxar och jag undrar ärligt, varför vill så många ha det?

jojo
2012-05-22, 10:53
Jag använder min när jag behöver ha lite grejer med mig, jäkla skönt att slippa ryggsäck.

Kimmo
2012-05-22, 11:04
Har toppboxen att stuva ner grabbens hjälm samt ryggskydd efter att ha släppt av honom i skolan.
Väldigt bra var den nu när jag var till Åbo över helgen att packa ner kläder i oxå.

Kimmo
2012-05-22, 11:04
Har toppboxen att stuva ner grabbens hjälm samt ryggskydd efter att ha släppt av honom i skolan.
Väldigt bra var den nu när jag var till Åbo över helgen att packa ner kläder i oxå.

Mats Liifv
2012-05-22, 11:16
Lätt att plocka av och på, allt efter behov. Utmärkt att ha träningskläder, matlåda, hjälm, regnkläder aller vad man nu kan tänkas behöva. Alla som kör motorcykel mer än bara till närmsta fik, i vackert väder inser snart fördelarna! :)

Bighoj
2012-05-22, 11:48
Nu har ju jag "lite problem" att få av min box,men skulle jag ha en annan hoj så skulle där på en toppbox.Perfekt när man t ex ska handla lite på väg hem från jobb osv.
Jag har aldrig några problem att komma på någon hoj,ställer mig bara på fotpinnen och så är jag på hojen,no problem.

CPHB
2012-05-22, 12:55
Smidigare än sidoväskor i stadstrafik. Sitter jämt på. Kan ju få för mig att besöka Coop eller ICA på hemvägen.

Mavve65
2012-05-22, 14:05
Skulle gärna ha en topbox, men då måste jag ta bort "handtagen" vid sadeln, och då förstörs liksom mc:ns linjer/design och kanske försämras aerodynamiken en aning.
Men bekvämt skulle det absolut bli, slippa snöra fast en packrulle.
Varför är packboxar svarta? Stiliga inslag av neon och gult skulle öka säkerheten markant!

Motormannen
2012-05-22, 14:30
Har en 33 liters blaffig sak som jag bara hänger på när det ska packas mycket och åkas långt, vilket är ganska sällan. Hjälmen tar jag för det mesta med mig in vart än jag går.

Ankan1
2012-05-22, 15:48
Men det ser himla roligt ut när en del hojar som enbart har toppbox monterad kommer körandes och denna box verkar vara monterad enbart för att skapa ett extra luftmotstånd.

Gawriel
2012-05-22, 17:15
praktiskt helt enkelt

nippe
2012-05-22, 17:20
Har ingen topbox och skulle aldrig montera en. Däremot så förstår jag absolut fördelarna med dom och hade jag inte tyckt att det förstör cykelns utseende så mycket så hade jag kanske övervägt. Jag har en givi tankväska som brukar användas när inte ryggsäck räcker och en Jofama mjuk packväska som jag använder när det är långkörning eller behov av mycket packning..
Har aldrig gillat ryggsäck tills jag lånade hem en Boblbe-e från jobbet och den tycker jag är toppen...

Ove
2012-05-22, 20:12
Varför topbox? Jo, för det är jädrans besvärligt att vara utan! :rolleyes: :D

engström67
2012-05-22, 20:32
Jag har alltid undrat varför så många monterar topbox, varför?

Topbox är det fulaste jag vet, det ser förjävligt ut och de är ivägen när man ska svinga benet över sadeln, så varför är det då så många som har det? Touringnissarna försöker ju få med sig hela hemmanet ut på vägen så där kan jag ha liite förståelse, men ni andra som varken har kåpor el. packväskor, enbart topbox?

Är den enbart till för att låsa in hjälmen i?

Som ni förstår så hatar jag topboxar och jag undrar ärligt, varför vill så många ha det?

Håller med på vissa hojar ser det förjävligt ut,men andvänder man hojen,och ska på långa resor så kan det ju vara bra att ha:D

Pfaff
2012-05-22, 20:47
Jag har alltid undrat varför så många monterar topbox, varför?

Topbox är det fulaste jag vet, det ser förjävligt ut och de är ivägen när man ska svinga benet över sadeln, så varför är det då så många som har det? Touringnissarna försöker ju få med sig hela hemmanet ut på vägen så där kan jag ha liite förståelse, men ni andra som varken har kåpor el. packväskor, enbart topbox?

Är den enbart till för att låsa in hjälmen i?

Som ni förstår så hatar jag topboxar och jag undrar ärligt, varför vill så många ha det?


Jag håller fullständigt med dig! I alla lägen.
Toppbox är fult, fjantigt och en vederstyggelse. En skymf för ögat! Ska man ha med sig mer packning än vad som ryms i väskor och tankväska kan en packrulle fixa saken.

V.S.H.T. !:rock:

Chappy
2012-05-23, 00:49
Klart toppboxen ska vara på. Var ska jag annars ställa kaffekoppen o bullen när jag fikar om inte på den????

Jan-Olov
2012-05-23, 06:20
Det kvittar väl att det är fult, viktigast är funktionen. Det är alltid lite småprylar som skall vara med, och den är jädrans praktisk att ha prylar i. Sidoväskorna är bara i vägen men inte toppboxen.

Ove
2012-05-23, 07:57
Det kvittar väl att det är fult, viktigast är funktionen. Det är alltid lite småprylar som skall vara med, och den är jädrans praktisk att ha prylar i. Sidoväskorna är bara i vägen men inte toppboxen.

:) Instämmer. Om man tycker att topboxen är ful kan man ju vända ryggen åt den. Sen vad andra tycker är snyggt eller fult är ju faktiskt inte mina problem. Är hojen helt utan lastförmåga måste man ta bilen för minsta ärende och då försvinner många tillfällen till MC-körning. :rolleyes:

Olle Å
2012-05-23, 08:32
Jag håller fullständigt med dig! I alla lägen.
Toppbox är fult, fjantigt och en vederstyggelse. En skymf för ögat! Ska man ha med sig mer packning än vad som ryms i väskor och tankväska kan en packrulle fixa saken.

V.S.H.T. !:rock:

Verkar som om vederbörande är ute för att provocera. Du har nog aldrig varit på en riktig lång tur över kanske en vecka. Finns faktiskt flertal hojar som passar i en topbox. Extrema sporthojar och ett antal glidare passar inte i den. Alla offroadmodeller och touringhojar skulle nog verka löjliga om förarna packade allt i sin ryggsäck eller tankväska.
Nej, fram för rejäl toppbox och sidoväskor plus kanske en packrulle. Fattar inte varför en del sätter utseende före funktion.
En toppbox till vardags är ju faktiskt otroligt praktisk.:rock::rock::rock:

rakarör
2012-05-23, 08:49
Jag får tacka för alla svar, tycker det har varit lite dött på detta forum men nu verkar folk ha vaknat till.:)
Det verkar vara med topbox som med foppatofflor och mjukisbyxor, det praktiska och bekvämligheten övertrumfar estetiken.:D

Nä, nu ska jag sluta kasta sten i glashus och ta en kaffe istället, klart slut från en orakad slusk i praktiska kläder fulla av hunddräggel.

Borken
2012-05-23, 13:29
Om man använder hojjen som annat än posörredskap så kan det ju vara vettigt med fraktmöjligheter....

engström67
2012-05-23, 19:18
Om man använder hojjen som annat än posörredskap så kan det ju vara vettigt med fraktmöjligheter....

eller hur:):)

Guzzi-Leif
2012-05-23, 20:33
På en enda båge har jag haft sådan; den satt monterad vid köpet.
Vindfång, orsakar lyftkrafter och rymmer ändå inte alls så mycket som packrullen.
Bläääääk för topbox!

Olle Å
2012-05-23, 21:51
På en enda båge har jag haft sådan; den satt monterad vid köpet.
Vindfång, orsakar lyftkrafter och rymmer ändå inte alls så mycket som packrullen.
Bläääääk för topbox!

Om man drar ut på en längre dagstur och vill ha med sig ett litet gsolkök och lite förtäring kan jag inte tänka mig att ha grejerna i en packrulle eller ryggsäck.:aetsch::aetsch::aetsch:

engström67
2012-05-23, 22:28
På en enda båge har jag haft sådan; den satt monterad vid köpet.
Vindfång, orsakar lyftkrafter och rymmer ändå inte alls så mycket som packrullen.
Bläääääk för topbox!

Bra med toppbox,och inget som märks på min hoj.Hade en på 55liter på min kawa som jag hade tidigare,var inte så snyggt på den,men märktes inte att den satt på ens i 250kmt:):)

Thojo
2012-05-23, 22:43
Finns det någon som byggt egen toppbox av någon fyndig låda? På en äldre offroad borde det passa bättre än någon strömlinjeformad från Biltema. Vore kul att se lite bilder på hemmabyggen.

Gert
2012-05-23, 22:47
Här är ett strålande exempel på ett hemmabygge där funktion går före...

Jan-Olov
2012-05-24, 06:17
Här är ett strålande exempel på ett hemmabygge där funktion går före...

DiselOlas hoj, den är unik.

namn
2012-05-24, 17:41
http://i47.tinypic.com/28cpx8o.jpg[/IMG]

Varför inte både väskor och rulle ? Bilden från Rostock, väntar på färjan till Trelleborg. Vart ska man lasta taxfree varorna... i packrullen? Nää.

Väskor fyller faktiskt en funktion oavsett om du ska åka till och från jobbet eller på en längre tur, men ska du bara glänsa utanför byggdens lokala korvmoj, då behöver du inga väskor... Ja faktiskt ingen hoj heller, Ta bara på dig ett skinnställ och när brudarna frågar vilken som är din så pekar du på den ballaste hojen du ser (den utan väskor) .

Du kommer inte få ligga iallafall, så sluta släng pengar på något du inte behärskar :D

Puss :knuddel:

Pfaff
2012-05-24, 17:42
Verkar som om vederbörande är ute för att provocera. Du har nog aldrig varit på en riktig lång tur över kanske en vecka. Finns faktiskt flertal hojar som passar i en topbox. Extrema sporthojar och ett antal glidare passar inte i den. Alla offroadmodeller och touringhojar skulle nog verka löjliga om förarna packade allt i sin ryggsäck eller tankväska.
Nej, fram för rejäl toppbox och sidoväskor plus kanske en packrulle. Fattar inte varför en del sätter utseende före funktion.
En toppbox till vardags är ju faktiskt otroligt praktisk.:rock::rock::rock:

Jag kör faktiskt sällan turer kortare än en vecka, och har fullständigt klart för mig hur man packar en hoj.
Men jag har även både en aning självkritik, självrespekt och en gnutta estetisk sinne. ;)

MVH

Vederbörande.

engström67
2012-05-24, 18:05
Verkar som om vederbörande är ute för att provocera. Du har nog aldrig varit på en riktig lång tur över kanske en vecka. Finns faktiskt flertal hojar som passar i en topbox. Extrema sporthojar och ett antal glidare passar inte i den. Alla offroadmodeller och touringhojar skulle nog verka löjliga om förarna packade allt i sin ryggsäck eller tankväska.
Nej, fram för rejäl toppbox och sidoväskor plus kanske en packrulle. Fattar inte varför en del sätter utseende före funktion.
En toppbox till vardags är ju faktiskt otroligt praktisk.:rock::rock::rock:

Håller med dig olle:) folk ska ha något att tugga om bara.Sedan får man väl göra som man vill.Man kanske har en hoj som inte orkar med väskor.Jag kan tycka att det är fult med toppbox på vissa hojar,men praktiskt.Jag har då min toppbox på jämt.Men sedan kan man ju envisas med att åka utan väskor,det går väl det med.Det finns ju dom som har hojar med som i mina ögon är värdelösa på mycket,speciellt på långa turer:D.Men allt går ju.

engström67
2012-05-24, 18:13
Jag håller fullständigt med dig! I alla lägen.
Toppbox är fult, fjantigt och en vederstyggelse. En skymf för ögat! Ska man ha med sig mer packning än vad som ryms i väskor och tankväska kan en packrulle fixa saken.

V.S.H.T. !:rock:

Tankväska är ju asfult och i vägen när man kör aktivt,men finns ju många som inte,kan göra det.Tur vi är olika,finns ju dom som kör med släpvagn med efter hoj,måste ju vara många (fjantiga) idioter där ute dessutom verkar det vara problem med toppbox på en guzzi:cool::cool:

räven
2012-05-24, 19:18
Aldrig ägt en toppbox,är tankväskeanhängare. Där har jag lite prylar som jag vill ha fatt i snabbt utan att lämna hojen, kikare,kamera mm. För några år sedan på en Norgetur blev jag förvånad vilken verktygsarsenal folk har skramlandes i en toppbox.

GeländeSport
2012-05-24, 19:43
Hellre Topbox än Botox...

För övrigt tycker jag att det är upp till var och en att utrusta sin motorcykel med de tillbehör man finner praktiska och/eller snygga utan att någon självpåtagen stilpolis ska tala om vad som är rätt eller fel. Vi delar ju alla motorcykelintresset, eller hur?, och det ser jag som det viktiga för forumets fortlevnad.

Har ingen topbox på någon av mina två motorcyklar, brukar köra med vattentät packrulle på pakethållaren när det behövs, men en gigantisk på min scooter. Den är stor som en finlandsfärja och rymmer allt jag behöver, och lite till. P-R-A-K-T-I-S-K med andra ord...

http://shortcut.nu/media/transfer/img/84845.jpg

wbr
2012-05-25, 00:33
Ni som tar lite längre svängar, använder ni er av en typ av packlista, så att ni vet var prylarna ligger? Jag gör det då jag är ute med kajak, då kan det vara bra att veta var man kan finna de olika prylar man har med sig. Vad och var packar ni prylarna? Vad brukar ni ha med? Har ni t ex punkteringsspray eller lagningssats med plugg och kolsyretub? Verktyg? Glödlampor? Förr hade man alltid ståltråd, men det var då det, kanske tape och buntband gäller i dag?

namn
2012-05-25, 09:12
När jag packar så använder jag små innerpåsar, olika färger för olika saker, kläder förvaras i svarta påsar, elektronik, dokument och liknande har jag en vattentät silverfärgad påse till. osv.... det gör att allt blir lätt att hitta, sedan försöker jag fördela vikten mellan sidoväskorna och det som jag kan komma att behöva snabbt läggs i toppboxen, ex.regnställ. förstaförband. i packrullen ligger tält sovsäck och luftmadrass, dvs det som jag vill ha fram först och lasta absolut sist.
Lagningssats för punktering och verktyg verktyg behövs sällan tas fram på 14 sekunder så dessa saker förvaras under sadeln.

Någon lista används inte, tyvärr. det skulle man kanske börja göra inte för att jag glömmer att ta med saker utan för att slippa ta med det som ändå inte används,( årets första resa brukar det bli för mycket som åker med).

nippe
2012-05-25, 09:50
Så här hade vi packat förra sommaren under semestern. Dock så kuden det ibland vara lite svårt att få plats mellan väskorna... http://www.ing.umu.se/~nippe/semester.jpg

rakarör
2012-05-25, 10:46
Det verkar vara ett känsligt ämne detta..:rolleyes:

Kan förklara lite om mig:
Jag har aldrig behövt ha med mig packning, det längsta jag kört med mc var med en gammal Traja Sthlm. - Umeå 65mil. Jag använder mc enbart som ett busfordon/pendling, ska jag längre sträckor så följer familjen med (inkl. 2st hundar) då är mc inget alternativ.
Behöver jag få med mig någonting så är det ryggsäck som gäller.

Jag har provat alla körställningar och oavsett hojmodell så vill jag ha dem så avskalade som möjligt, inga väskor, inga kåpor, helst solosadel, ingenting onödigt.

Hittade en hoj på Blocket som är "förbättrad" i min smak, hoppas man får länka till annonser här? Jag skulle nog vilja strippa den ännu mer..

http://http://www.blocket.se/ostergotland/V4a_40518688.htm?ca=2&w=3 (http://www.blocket.se/ostergotland/V4a_40518688.htm?ca=2&w=3)

Blir nästan sugen på det här loket, liite osmidig på skogsvägar kanske:D

engström67
2012-05-25, 20:55
Det verkar vara ett känsligt ämne detta..:rolleyes:

Kan förklara lite om mig:
Jag har aldrig behövt ha med mig packning, det längsta jag kört med mc var med en gammal Traja Sthlm. - Umeå 65mil. Jag använder mc enbart som ett busfordon/pendling, ska jag längre sträckor så följer familjen med (inkl. 2st hundar) då är mc inget alternativ.
Behöver jag få med mig någonting så är det ryggsäck som gäller.

Jag har provat alla körställningar och oavsett hojmodell så vill jag ha dem så avskalade som möjligt, inga väskor, inga kåpor, helst solosadel, ingenting onödigt.

Hittade en hoj på Blocket som är "förbättrad" i min smak, hoppas man får länka till annonser här? Jag skulle nog vilja strippa den ännu mer..

http://http://www.blocket.se/ostergotland/V4a_40518688.htm?ca=2&w=3 (http://www.blocket.se/ostergotland/V4a_40518688.htm?ca=2&w=3)

Blir nästan sugen på det här loket, liite osmidig på skogsvägar kanske:D

Inte är det någon fara:)alla kan ju inte gilla toppboxar,inklusive mig på vissa modeller.men som sagt beror ju helt och hållet på vad man andvänder hojen till,och vad det är för hoj.cool hoj i annonsen:)