handdator

Visa fullständig version : Kopplar inte ur, Tr1/XV1000



Figurehead
2012-05-21, 23:12
Tänkte fixa "det sista" på hojen idag innan besiktningen. Visste att kopplingen behövde justeras, då jag inte kunna lägga i friläge när jag ville rulla ut cykeln ur garaget.
Sagt och gjort skruvade jag av kåpan till kopplingen och kollade för säkerhets skull igenom Heynes-manualen till motorn för att se om det vart nåt speciellt sätt att göra det på.
Följde manualen med samma resultat - Lådan kopplar inte ur!
Vajern är spänd, det är motstånd i handtaget och armen till växellådan vippar som den ska, men ändå blir det inget friläge!
Skall tilläggas att det bara är motor o låda som är från en Tr1/XV100. Handtag och wire är av HD-modell.

Vad är det jag missar?
Bifogar en liten film på hur lådan beter sig, om det nu hjälper någon.
Upptäckte också att axeln som armen sitter på inte rör sig centrerat när man kopplar, utan rör sig bakåt/uppåt. Ska det vara så, eller är axeln böjd? Syns bäst i slutet av filmen.

http://i118.photobucket.com/albums/o91/figurehead242/th_MOV_0162.jpg (http://s118.photobucket.com/albums/o91/figurehead242/?action=view&current=MOV_0162.mp4)

Guzzi-Leif
2012-05-21, 23:28
Är grundinställningen (den du gör med hjälp av justerskruven i mitten av kopplingsarmen på bilden/filmen) korrekt gjord? Fast det kanske var just det du gjorde...

Klibbig koppling på grund av "fel" olja?
"Hackig" kopplingskorg + kopplingscentrum som gör att lameller o stålskivor inte rör sig fritt?

Där tog mina idéer slut...

mirrisen
2012-05-22, 09:56
Hade liknande problem med min förra hoj, en Suzuki SV650. Utförde samma justering efter manualens alla regler, utan förbättring. Problemet löstes med byte av kopplingslameller och kopplingsfjädrar, vilket var relativt enkelt.

Figurehead
2012-05-22, 16:58
Skönt att höra att det inte är nåt större bekymmer att byta lameller/fjädrar! Har även jag misstankar om dålig olja. Lutar åt att byta det som bytas kan.
Det som jag funderar på mest är nog varför det inte funkar nu, men det funkade felfritt när jag ställde ner cykeln... Kan ett år av stillastående påverka oljan så mycket?

Guzzi-Leif
2012-05-23, 17:59
Nix; oljan bryts inte ner på det viset.

mirrisen
2012-05-23, 19:48
Kan ett år av stillastående påverka oljan så mycket?

Det är väl mer att saker och ting (t.ex. kopplingslameller) "geggar/klibbar ihop" när det inte används. Är oljan inte purfärsk så är den måhända lite tjockare och segare också, vilket förhöjer klibbtendensen. Professionellt uttryckt, jag vet :rolleyes: - men fräsch olja är i vilket fall som helst aldrig fel! :)

Olle Å
2012-05-23, 22:00
hade en Suzuki 850 som lamellerna klibbade på när den var kall. Körde så ett tag och bytte sedan oljan och sedan funkade den ua. :rock::rock:

Figurehead
2012-05-23, 22:03
Ok, det blir helservice av lådan innan jag återkommer alltså. Trevligt pyssel! Tack så länge, lär återkomma med mer bekymmer snart. =)

Intruder
2012-05-24, 02:47
Min kan va dålig på kopplingen på våren
Jag brukar bara starta den o så ger ja den lite fart o petar i ettan o kör sakta o pumpar med kopplings handtaget så brukar kopplingen börja funka efter några pumpningar
Mitt tips är o testa detta

Figurehead
2012-06-01, 22:57
Det visade sig vara oljan! Skönt att den funkar som den ska! =)
Skall fortfarande göra en service på lådan, men först skall jag ut och åka! Blir en sen premiärtur i år...