handdator

Visa fullständig version : Husqvarna wr 125 1982



Guten
2012-05-21, 20:17
Goddag ni som läser detta!

Nu är det så att min Husqvarna inte vill starta, jag vill inte att han ska gå in pension än så jag hoppas på lite hjälp av någon kunnig person här. Och att gå till någon mekaniker och betala pengar för att få det gjort, finns det inte någon vift om. Jag vill lära mig istället! :)

Helt plötsligt så startar den inte, bara sådär..
Tändstiftet är i god form, tändhatt med kabel lika så.
Jag har skruvat av svänghjulet och tittat på tändplattan och kan inte se något fel, gjorde rent från lite smuts också. Det sitter ett brytarlöst tändsystem på den så att ni vet.
Fortfarande inget...

Känner mig lite handikappad nu efterom jag inte vet hur jag ska bära mig åt..
Är det så att det finns något känt och lite "oftare fel" på liknande Husqvarnor?

Jag är tacksam för lite tips och idéer ni har.

MVH Guten

MEHall
2012-05-22, 21:24
Tvåtaktare är lite nyckfulla vet jag, så även om den får gnista utanför cylindern betyder det inte att det blir gnista i utan att elektrodgapet är korrekt för din maskin. Så för all del kolla med någon som vet vad elektrodgapet ska vara på din modell. Dessutom kan stiftet bli oanvändbart om det blir för surt, påstår inte att det gäller för alla stift. :rolleyes:
Man kan hoppas någon här vet lite mer och kan komma med bättre svar än mig.;)




:cool:

Guten
2012-05-23, 13:54
Pkej tack. Japp ska kolla lite mer så att jag blir säker på det! :)

Olle Å
2012-05-23, 16:58
Goddag ni som läser detta!

Nu är det så att min Husqvarna inte vill starta, jag vill inte att han ska gå in pension än så jag hoppas på lite hjälp av någon kunnig person här. Och att gå till någon mekaniker och betala pengar för att få det gjort, finns det inte någon vift om. Jag vill lära mig istället! :)

Helt plötsligt så startar den inte, bara sådär..
Tändstiftet är i god form, tändhatt med kabel lika så.
Jag har skruvat av svänghjulet och tittat på tändplattan och kan inte se något fel, gjorde rent från lite smuts också. Det sitter ett brytarlöst tändsystem på den så att ni vet.
Fortfarande inget...

Känner mig lite handikappad nu efterom jag inte vet hur jag ska bära mig åt..
Är det så att det finns något känt och lite "oftare fel" på liknande Husqvarnor?

Jag är tacksam för lite tips och idéer ni har.

MVH Guten
Jag hade en wr 250 87:a som också var brytatlös. På den jäklades CDIboxen, den bara tvärdog, så jag fick skaffa en annan. Det går enkelt att mäta upp funktionen i den. Hoppas det inte är det felet för boxen är inte gratis.:eek::eek:

Guten
2012-05-23, 20:47
Okej, tack för tipset! :)

Jag ska försöka att kolla upp det, är det bara att mäta om det går ström "igenom" den eller?

Olle Å
2012-05-24, 08:29
Okej, tack för tipset! :)

Jag ska försöka att kolla upp det, är det bara att mäta om det går ström "igenom" den eller?

Det var mer än 10 år sedan jag såg en mekaniker mäta CDIboxen. Han hade ett instrument, men jag vet inte vilka värden han gick efter. Fick då köpa en begagnad och då funkade hojen.:):)
Leta på nätet efter Husqvarna Mc service. Eller Googla på WR 125 så hittar du kanske något matnyttigt.:):)

Guten
2012-05-24, 14:15
Det var mer än 10 år sedan jag såg en mekaniker mäta CDIboxen. Han hade ett instrument, men jag vet inte vilka värden han gick efter. Fick då köpa en begagnad och då funkade hojen.:):)
Leta på nätet efter Husqvarna Mc service. Eller Googla på WR 125 så hittar du kanske något matnyttigt.:):)

okej. Med borde väl gå att kolla på något vis att CDI:n fungerar? Det måste finnas andra sätt än att byta mot en annat tycker jag :hmmmm2: .

Men jag ska försöka att söka runt mera, har sökt i flera timmar innan innan men jag får väl fortsätta med det... :(

Tack för svaren i alla fall! :cool:

akems
2012-05-24, 16:36
Om du kan dela cdi:n så kan du prova att lödda om alla lödningar och se om det bara är en dålig sådan.Finns på e-bay tyskland,men dom är ju inte gratis : http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?rt=nc&LH_PrefLoc=2&_nkw=husqvarna%20wr%20125%20cdi&_dmpt=UK_Motorcycle_Parts&_fln=1&_trksid=p3286.c0.m283

Guten
2012-05-24, 18:22
Om du kan dela cdi:n så kan du prova att lödda om alla lödningar och se om det bara är en dålig sådan.Finns på e-bay tyskland,men dom är ju inte gratis : http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?rt=nc&LH_PrefLoc=2&_nkw=husqvarna%20wr%20125%20cdi&_dmpt=UK_Motorcycle_Parts&_fln=1&_trksid=p3286.c0.m283

Okej, tack för länken också!

Jag lär nog kolla på CDI:n först innan man beställer en ny hehe :)