handdator

Visa fullständig version : Lite funderingar kring hjälmköp



Fallan
2012-05-21, 00:05
Hej!

Det är så att farsgubben har skaffat hoj och letar nu efter lämplig utrustning att åka i.. När det gäller kläder så är det lättare att hitta något som passar i butik och skydd som ryggplatta t.ex. kan köpas separat..

Men han har lite funderingar när det kommer till hjälmen.
Naturligtvis är det en fråga om passform först och främst men när han väl hittat en hjälm som sitter bra så bör den även uppfylla en del krav.
Säkerheten är väl den största faktorn och är själv lite fundersam där. Har kikat på sidan SHARP där de har en del tester. Men något de inte direkt tagit i beräkning är vikten verkar det som.

Han har bl.a. kikat närmare på AGV s-4 sv som verkar vara en fin hjälm. Men den väger närmare 1500g vilket jag uppfattar som rätt mycket?

Är det någon som har några åsikter kring detta eller synpunkter på hjälmens funktioner i övrigt?


Med vänliga hälsningar
Danne

RobbeS
2012-05-21, 00:41
Vikten kan ju spela roll men jag anser att passformen är viktigare än både pris och vikt. Kör själv med Shoei Qwest som är både lätt och tyst men som framförallt passar mitt huvud. Så jag tycker han ska prova ut en hjälm som sitter bekvämt och inte trycker men ändå sitter fast på huvudet och sen tänka på vikten i andra hand. Han kan ju börja med att prova dom lättare hjälmarna.
Det finns lika många åsikter om den bästa hjälmen som det finns huvudformer...

Fallan
2012-05-21, 09:34
Vikten kan ju spela roll men jag anser att passformen är viktigare än både pris och vikt. Kör själv med Shoei Qwest som är både lätt och tyst men som framförallt passar mitt huvud. Så jag tycker han ska prova ut en hjälm som sitter bekvämt och inte trycker men ändå sitter fast på huvudet och sen tänka på vikten i andra hand. Han kan ju börja med att prova dom lättare hjälmarna.
Det finns lika många åsikter om den bästa hjälmen som det finns huvudformer...

Naturligtvis! Var kanske otydlig när jag skrev men han kommer naturligtvis att utgå från passformen och har i dagsläget varit runt och prövat hjälmar på bl.a. JULA och biltema. Men då han inte varit nöjd fullt ut hittills så tänkte han beställa hem en hjälm på prövning och i det läget kan man ju utgå från att hjälmen skall ha bra egenskaper och sen får man hoppas att den sitter bra på huvudet när den dimper ner i brevlådan. :)

Han har fram till idag lånat min ToBe "do thrill" som i det närmaste väger lika mycket som AGV'n och tycker personligen inte att det är några problem. Funderingen var väl eg hur mycket vikten påverkar i det långa loppet?

mirrisen
2012-05-21, 09:48
1500 g låter inte som mycket. Biltemas hjälm väger 1900 g och den upplevde jag som klumpig och tung för nacken efter några mils körning - kanske för att den verkade ha mycket volym, det var liksom mycket massa att balansera. Jag lämnade dock tillbaka den pga taskig kvalité (kärvande öppning och otätt visir).

Reject
2012-05-21, 09:53
1500g låter inte i mycket i mina öron. När jag körde moppe så hade jag faktiskt en hjälm från Biltema, men den vägde också upp emot 1800.

Nu är de på Biltema och JULA ju förvisso godkända, men jag hade själv rekommenderat att kolla på de "mer seriösa" alternativen.

Viktens påverkan är lite beroende av hur långa körsträckor man tar, samt även ergonomin på din hoj. Ju mer ergonomiskt du sitter, desto mindre påfrestningen har hjälmen/vikten på din nacke. Sitter du mycket framåtlutad, så lär vikten kännas ju längre sträcka du kör.

Fallan
2012-05-21, 12:04
Tack för bra svar!

Farsan kör även han en gammal GSX 1000 så extremt framåtlutande är det inte men ändå..
Av vad man kan läsa sig till utan att ha prövat hjälmen så ska ventilationen fungera riktigt bra och aerodynamiken vara hyfsad även den.

Finns det ytterligare synpunkter på just AGV s-4? Annars lutar det åt en provbeställning på en sådan i nuläget.

nippe
2012-05-21, 17:23
Jag har bara haft öppningsbara integralhjälmar och kommer aldrig att köpa något annat i framtiden.

Fastnade för schuberth c3 första gången jag testade den och är hur nöjd som helst med den.