handdator

Visa fullständig version : CB 1300 går ojämt; spridare?



gcbossen
2012-05-15, 22:31
Hej alla!
Har just böörjat köra igen och införskaffat en CB 1300 -03. Jag noterade redan vid provkörningen att den gick något ojämt men det billiga priset övertalade mig;) Köptes privat!

Efter diverse teorier har jag nu bytt både tändstift och tänhattar men problemet lever kvar.

Ledtrådar:

-Motorn startar mkt lätt men har något ojämn tomgång samt går ojämt/ryckigt med "hård" gång vid högre varvtal >2-3000 rpm. Hård motorbroms samt "slår" vid gaspådrag. Den går dock att köra!

-Efter byte av tänstift gick den mkt bättre i ca 5 mil!?

-Då den gått mkt lite senaste åren rådes jag av Claessons att hälla i insprutningsrengöring. Efter att i samma tank kompletterat med 2T olja började den gå mkt bättre för att helt plötsligt gå riktigt kasst. Dagen efter gick den bättre igen så jag resonerade att "skiten nu löst sig";)

-Efter ett antal tankningar med både insprutningsrengöring samt 2T olja och den ena eller den andra verkar det som om det är insprutningsrengöringen som är vad som gör att den går ganska bra. Den går mkt mjukare men inte alls perfekt. Utan denna i förtags all körglädje!

-Claessons tror nu att en spridare ställer till det för mig men råde att inte lämna in just nu då "de måste ta betalt för varje timme" vilket verkar kunna bli många och dyrt tolkar jag det som;( Han trodde att det kan bli bättre och råde mig att gassa hårt! Jag har dock nu kört ca 200 mil på en månad och inget har blivit bättre.

-Cylindrarna är jämt varma. I alla fall vad jag kan känna;)

Vad ska jag göra? Jag vill inte lägga många tusen på detta! Kan jag fixa det själv, är hyffsat händig... Detta trodde dock inte Cleassons...

Edit: Jag har ett slipon monterat. Ingen kunnig verkar dock tro det är en del i denna problematik.

Guzzi-Leif
2012-05-15, 23:08
Jag hade först suckat djupt och sedan gjort tanken kliniskt ren (på insidan alltså) + bytt bränslefilter.
Åsså förstås kollat hur länge sedan det gjordes motorservice på den...

Olle Å
2012-05-16, 07:50
Jag hade först suckat djupt och sedan gjort tanken kliniskt ren (på insidan alltså) + bytt bränslefilter.
Åsså förstås kollat hur länge sedan det gjordes motorservice på den...

Som vanligt rekommenderas i första hand att hälla i förgasarrengöring i tanken i hop men bensinen.
Kör ett tag, så kanske det hjälper.:):):)
Om filtren är igensatta så hjälper det ju inte.
En del hojar har ett filter i tanken som kommer ut om man tar bort bensikranen. Ser ut som ett rör.:rolleyes:

engström67
2012-05-16, 08:33
Som vanligt rekommenderas i första hand att hälla i förgasarrengöring i tanken i hop men bensinen.
Kör ett tag, så kanske det hjälper.:):):)
Om filtren är igensatta så hjälper det ju inte.
En del hojar har ett filter i tanken som kommer ut om man tar bort bensikranen. Ser ut som ett rör.:rolleyes:

Är nog ingen bensinkran på den,(insprutning) men sitter nog ett filter i tanken ändå som kan vara skitigt,jag skulle börja med att kolla i tanken:cool:

gcbossen
2012-05-16, 10:03
Där är insprutning på den. Jag tror inte filtrera är problemet, då hade den nog hackat vid acceleration, men det ge den inte. Den går enbart ojämn vid konstant eller deceleration.
Men tack för inläggen! mer av det tack:-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

gcbossen
2012-05-16, 11:51
Talade just med EBOS i Malmö och de var säkra på att det var sliponet som ställer till det. Det rekommenderar att köra en bänktest för 600 för att se om den är en mager blandning.
Blir nog att jag kör in den på fredag för att i vart fall utesluta detta...

Ingen råkar ha ett original blås till låns?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

engström67
2012-05-17, 00:55
Talade just med EBOS i Malmö och de var säkra på att det var sliponet som ställer till det. Det rekommenderar att köra en bänktest för 600 för att se om den är en mager blandning.
Blir nog att jag kör in den på fredag för att i vart fall utesluta detta...

Ingen råkar ha ett original blås till låns?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Det var ju konstigt,har då aldrig varit med om det på mina hojar med insprutning när jag bytt system,insprutningen anpassar sig,men kanske är olika på hoj:confused:

gcbossen
2012-05-17, 10:39
Insprutning anpassar sig inte, det är därför man kompletterar med pc3. 600 för att utesluta det för jag gå med på om ingen kan låna mig ett för en test med orig. Burk..

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Ove
2012-05-17, 17:46
:hmmmm2: Tycker att beskrivningen hur den beter sig påminner om hur ett av våra bilskrällen var. Eftersom det är en insprutningsmotor bör det finnas nån styrbox som sköter tändning och bränsletillförsel. Det var den som la av på Forden. I det fallet var det så att det var för dyrt att reparera och den hamnade där alla Fordar egentligen hör hemma - på skroten. :bootyshake:

Hoppas att du kan hitta felet och att det är billigare än på ett bilskrälle. ;)

Guzzi-Leif
2012-05-17, 18:22
600 för att bänka och få saker utredda låter väldigt OK.

engström67
2012-05-17, 21:12
Insprutning anpassar sig inte, det är därför man kompletterar med pc3. 600 för att utesluta det för jag gå med på om ingen kan låna mig ett för en test med orig. Burk..

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Ok är väl så på Honda då.:D

Hamre
2012-05-17, 21:59
Så vitt jag vet så finns det nästan ingen hoj som "anpassar" sej efter montering av slip on! Dom enda jag har hört talas om är Triumph Rocket och Bonneville EFI. Hade själv en Bonneville 2009a och den funka det på, men inte automatiskt. Man skulle starta och låta den gå på tomgång utan att röra gasen i 12 miuter, sen hade insprutet självjusterat sej!!

engström67
2012-05-17, 22:48
Så vitt jag vet så finns det nästan ingen hoj som "anpassar" sej efter montering av slip on! Dom enda jag har hört talas om är Triumph Rocket och Bonneville EFI. Hade själv en Bonneville 2009a och den funka det på, men inte automatiskt. Man skulle starta och låta den gå på tomgång utan att röra gasen i 12 miuter, sen hade insprutet självjusterat sej!!

Har haft 2st Tiger 955,2st Yamaha Fjr 1300,1st Kawasaki GTR1400,och min nuvarande,samtliga med slipon,och ingen av dom har blivit bänkade,funkat klockrent:).Tigrarna var lite speciella,på hög höjd så kunde dom gå lite konstigt men man skulle göra som du sa låta den gå på tomgång ett tag så anpassade dom sig.Jag frågade min handlare om man behövde mappa någon av hojarna och det behövs ej sade han,och även karln på verkstan,med mer än 30års skruvande med hojar intygade det och alla hojarna har gått riktigt så jag kör på.:cool:

akems
2012-05-18, 07:01
Ett sätt att kolla borde väl vara att öka motståndet i avgassystemet för att se om det gör någon skillnad.

V Saarela
2012-05-18, 07:07
Ja, jag undrar om inte det finns fler hojar som ställer in sig själv. Jag har heller aldrig krängt på pc3, filter och mappat om. Ibland har nån hoj bluddrat lite och sen börjat gå bra igen. En hoj där lambasonden fick hänga fritt lyste motorlampan på ett tag. Efter några mils körning så slocknade den, så det behövdes inge eliminator till den...

Kränga på ett system på en insprutare gör ju inget gott iallafall, förutom ljudet. Ger ingen effekt heller, tvärtom. Sen att man i skallen har med ljudet fått trettio hästar till....är väl det som räknas :) Oftast/alltid går dom ju också lite sämre, kanske inte direkt sådär märkbart.

Fick lära mig av en Dynobänk guru som också utbildat en hel del folk i det:
Hojarna är oftast inställda från fabrik(bränslemängd) och klarar ett avgasbyte, dock när man börjar peta i insugssidan med filter, då ska man göra en bänkning med injustering.
En bänkning gör man vid bara ett avgasbyte om man själv mår dåligt av det, eller om man nu annars vill optimera den.

eller

Sen finns det några hojar som inte klarar av ett avgasbyte, däribland vet jag tex C1800:an som verkar gå som påse nötter. Tll dom finns i och försig knappt system att köpa heller till. Märkligt?!?
EN CB1300 går normalt som en dröm utan problem, så en bänkkörning att börja med tycker jag är en bra början. Med lite tur så..............

Guzzi-Leif
2012-05-18, 11:01
En hel del hänger väl på om man behåller lambda-sonden eller inte?

gcbossen
2012-05-18, 11:38
Sitter det på en sådan original? På en -03?

Ska till verkstaden nu och provbänka den:-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

gcbossen
2012-05-18, 16:08
Facit;

En bänkörningen som kostade 600 och gav mig 113hp på bakhjulet vet jag nu att soppan är alldeles för mager. Det blir till att köpa hem en pc3:-( fast det var ju positivt att inget var sönder...

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

V Saarela
2012-05-18, 16:24
Facit;

En bänkörningen som kostade 600 och gav mig 113hp på bakhjulet vet jag nu att soppan är alldeles för mager. Det blir till att köpa hem en pc3:-( fast det var ju positivt att inget var sönder...

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Låter ju dock lite underligt att den går "alldeles för magert" med bara slipon? Det är inte så att det sitter ett helsystem på den....samt ev ett öppnare filter?

På tal om filter. När du nu ändå ska handla en pc3 så snyggar du givetvis samtidigt till kusarna med en sådant också.

Mange
2012-05-18, 19:50
Vart köper du pc3;an? mappar ebos den sen eller?

gcbossen
2012-05-18, 21:27
OK, Det blev till att bränna på som fan för att hinna från EBOS till Claessons innan dom stängde för att hämta ut PC3:an--> En timme blankt!

Bo på Claessons trodde fortfarande inte på EBOS att sliponet var orsaken och efter jag visat han graferna med magra blandningen på låga varv var han fortfarande inte övertygad. Han höll dock med om att den kunde snygga till kurvan...

Nu var jag nere och skulle få på skiten men icke.... Får inte av pluggen! och dåligt att komma till är det utan att ta av hela tanken. I nu läget är den bara upplyft. Sitter två spärrar på var sida men ändå jag släppt dessa får jag inte av den...

Får ner och försöka igen!

Får kanske posta lite bilder och graferna....

Gällande öppet filter menade EBOS att detta var inte lönt då tändningen på Honda inte var tillräckligt stark för att hantera så mkt mer bränsle.

Gav 3395 för PC3:an!

Finns det fler mappar än de få på PC3:s hemsida???

Edit:
Fick till det till slut! lade in en mapp för Remus race slipon. Inte vad jag har men det fanns inte mkt att välja på;(
Ännu sämre tomgång när helt kall men verkade gå lite jämnare när den blev varmare, men hade den bara i garaget så får provköra imorgon.

Finnt är att man kan justera hur mkt som helst. Så även om man inte har en hel mapp kan man sjölv gå in och leka och änra för att se om man får det bättre...

Mange
2012-05-19, 09:20
OK, Det blev till att bränna på som fan för att hinna från EBOS till Claessons innan dom stängde för att hämta ut PC3:an--> En timme blankt!

:DTyckte väl att jag såg ett streck fara förbi, ljudet kom en stund senare.

gcbossen
2012-05-19, 12:28
:DTyckte väl att jag såg ett streck fara förbi, ljudet kom en stund senare.

jo, det va jag....;)