handdator

Visa fullständig version : Sista mc-säsongen med nuvarande körkortsregler



pewa
2012-05-10, 16:06
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2012/mckort.jpg

Sista mc-säsongen med nuvarande körkortsregler

Saxat från Transportstyrelsen.se
I år är det sista året som 21-åringar kan skaffa sig ett mc-körkort med obegränsad rätt att köra alla typer av motorcyklar, så kallad A-behörighet. Från och med 19 januari 2013 höjs åldersgränsen från 21 till 24 år (om man inte tidigare haft någon A-behörighet). Samtidigt införs den nya körkortsbehörigheten A2 för mellanstora motorcyklar.

Bakgrunden till de nya reglerna är EU-bestämmelser som börjar tillämpas i hela Europa 19 januari 2013 (det så kallade tredje körkortsdirektivet). Man vill därigenom skapa bättre förutsättningar för en gemensam transportpolitik, förbättrad trafiksäkerhet och att underlätta den fria rörligheten.

Genomgående för de nya körkortsbestämmelserna är ett tydligare användande av principen "stegvist tillträde". Det innebär att en förare med ökad ålder och erfarenhet stegvis får tillträde till de motorstarkare alternativen inom en fordonskategori. Det är också orsaken till införandet av körkorsbehörigheten A2(tidigare A med begränsad effekt).

Läs mer på Transportstyrelsen.se (http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Sista-mc-sasongen-med-nuvarande-korkortsregler/)

Olle Å
2012-05-10, 17:03
Snart blir man väl för gammal att få köra hoj i nästa körkortssteg.:D:D

Ankan1
2012-05-10, 17:37
Ett gäng helidioter som uppenbart bestämmer när min gamla mamma har rätt att framför vilken mc som helst på det mc kort hon automatiskt fick med bilkörortet en gång i tiden.Hon är 75 år och pigg som en mört och har till och med frågat om hon fick prova någon gång.Det ni vägverket med era nollvisioner.

lasrberglund
2012-05-10, 17:47
men på längre sikt blir det säkrare. Men jag vill hellre att man har effektsteg än åldersteg. Kör jag bättre som 24åring på en R1a än en 21åring? Mycket markinellt tror jag. Fartbegränsa alla fordon till 120km/h istället. ((utom utryckning)

nippe
2012-05-10, 18:52
Jag tror nog att jag i stort sätt tycker att det är bra att det höjs. och inte bara för att det inte påverkar mej :-P

Figurehead
2012-05-10, 23:14
Tror ingen under 24 är nöjd med kommande regler. Men ser jag till mig själv hur jag körde bil när jag var 21 jämfört med 24 är det en ordentlig skillnad!
Tror ingen räknar med att en 24-åring kör "bättre" än en som är 21, men säkerhetstänket är betydligt större! Vid 21 leker man ju för fullt och testar alla gränser vad en bil tår, men man tröttnar ganska fort och inser att det är viktigare att faktiskt komma fram än att riskera att inte göra det... I alla fall var det så för mig.
Om jag hade en unge skulle jag hellre se honom leka av sig i en Volvo 240 än på en Ninja.

Molgan
2012-05-11, 01:15
Enligt statistiken är det dock män i 30-årsåldern som löper störst risk att köra ihjäl sig, så jag förstår inte vad det här ska förbättra?

(Dessutom; de som anser att de kör förståndigare nu än när de var 20 har ju uppenbarligen överlevt länge nog för att komma till den insikten. Redan de gamla grekerna beklagade sig över ungdomen för att de betedde sig precis som de själva gjorde när de var unga..)

Olle Å
2012-05-11, 11:00
Enligt statistiken är det dock män i 30-årsåldern som löper störst risk att köra ihjäl sig, så jag förstår inte vad det här ska förbättra?

(Dessutom; de som anser att de kör förståndigare nu än när de var 20 har ju uppenbarligen överlevt länge nog för att komma till den insikten. Redan de gamla grekerna beklagade sig över ungdomen för att de betedde sig precis som de själva gjorde när de var unga..)

Statistikoch statistik....... Det här med ålder och kanske ökat förstånd eller bättre insikt om verkligheten eller kanske ökad ansvarskänsla, gör förhoppningsvis att de äldre kör säkrare.
Behöver inte gå längre än till mig själv. Eftersom jag alltid varit väldigt gasglad fick jag mig en tankeställare för ett antal år sedan då hastighetsmätaren visade ungefär 180. VAD HELVETE HÅLLER JAG PÅ MED. Hade förutom min Suzuki även en Honda Transalp. Sålde då Suzukin.
Man BEHÖVER inte fara fram så fort.
Men hur skall man kunna lära en 24-åring mer vett än en 21-åring????
Tror inte det funkar. Tycker nog att det skulle vara ett specialprov för de som köper en superhoj alternativt skulle de hojarna vara strypta.:):)

Reject
2012-05-11, 12:19
Jag tog ju mitt körkort hösten förra året och under riskutbildningen pekades det mycket mot statistik; det sades att sporthojar och glidare var de mest olycksdrabbade cyklarna. Enligt läraren var ålderskategorin 50-60+ speciellt utsatta på glidarna. Troligen då många på den tiden fick mc-kortet på köpet när man tog för bil, samt att dessa åkare underskattar cetrifugalkraften i kraftiva svängar.

Olle Å
2012-05-11, 15:13
Jag tog ju mitt körkort hösten förra året och under riskutbildningen pekades det mycket mot statistik; det sades att sporthojar och glidare var de mest olycksdrabbade cyklarna. Enligt läraren var ålderskategorin 50-60+ speciellt utsatta på glidarna. Troligen då många på den tiden fick mc-kortet på köpet när man tog för bil, samt att dessa åkare underskattar cetrifugalkraften i kraftiva svängar.

Kan hålla med dig om att det är lätt att underskatta de krafter som uppstår då hojen läggs ner med skrapande fotpinnar. bästa sättet att lära sig detta på är nog att genomföra de KNIXkurser som SMC anordnar. Personligen tycker jag att det är fel för oss äldre att köpa en tung glidare som kanske väger sina modiga 300 +. Bättre att köra en säsong med en lättare hoj först.:):)

räven
2012-05-11, 16:58
Jag tog ju mitt körkort hösten förra året och under riskutbildningen pekades det mycket mot statistik; det sades att sporthojar och glidare var de mest olycksdrabbade cyklarna. Enligt läraren var ålderskategorin 50-60+ speciellt utsatta på glidarna. Troligen då många på den tiden fick mc-kortet på köpet när man tog för bil, samt att dessa åkare underskattar cetrifugalkraften i kraftiva svängar.

Det ligger en del i det. Kört med gubbar å gummor som börjat köra på äldre dagar med bilkörkort gällande för Mc.
Att bromsa en hoj kan man inte om man inte lärt sig. Styra en hoj på säkert sätt måste man lära å öva. Sen att välja den osmidigaste hoj marknaden har att erbjuda är väl oxå en kunskapsmiss. Att köpa en hoj å börja köra efter 40 år i bilen, utan att lära sig. Blir naturligtvis en del olyckor.

Olle Å
2012-05-11, 17:15
Det ligger en del i det. Kört med gubbar å gummor som börjat köra på äldre dagar med bilkörkort gällande för Mc.
Att bromsa en hoj kan man inte om man inte lärt sig. Styra en hoj på säkert sätt måste man lära å öva. Sen att välja den osmidigaste hoj marknaden har att erbjuda är väl oxå en kunskapsmiss. Att köpa en hoj å börja köra efter 40 år i bilen, utan att lära sig. Blir naturligtvis en del olyckor.

Det är ju ett problem som handlarna blir ställda inför när en äldre herre ev. med dam kommer in för att titta på en hoj. Oftast har ju den äldre en ordnad ekonomi och köper kanske en tung, bekväm glidare. Men att lära sig att köra den............... Detta borde handlarna försöka påpeka, att SMCs KNIXkurser borde vara obligatoriska. Där ingår ju inte bara att kunna svänga utan även bromsteknik.

Vet någon om någon handlare som verkligen ser till att köparen verkligen får lära sig att hantera sin hoj. Som sagt efter 40 år i bilen har tiderna förändrats. Vet att några sporthojsmärken lockar sina köpare med körpass på bana, men de övriga??????????:cool::cool::cool:

klaus
2012-05-13, 21:59
man kan ju köpa en bil på två hjul :)
undrar vad lagstiftarna gillar mitt mc val, väger över 600kg, nästan 6000cc,nästan 3 meter lång och ettans växel tar 240km/tim, men det är ju bara en glidarhoj, vad skall det vara för åldersgräns på den. Fabriken låter ingen under 30 att provköra

Olle Å
2012-05-14, 10:03
man kan ju köpa en bil på två hjul :)
undrar vad lagstiftarna gillar mitt mc val, väger över 600kg, nästan 6000cc,nästan 3 meter lång och ettans växel tar 240km/tim, men det är ju bara en glidarhoj, vad skall det vara för åldersgräns på den. Fabriken låter ingen under 30 att provköra

Säkert är ju att man måste ha en massa körvana för att ge sig ut i trafiken med den. Att bara köra på landsväg är kanske inte svårt, men i tät trafik ....................:eek:
Själv vill jag nog ha en lite lättare hoj.:)
Vad är det för toppfart på den?:confused:

klaus
2012-05-15, 04:31
funkar alldeles utomårdentligt i Stockholmstrafiken.
ingen som har toppat, man släpper gasen när man tycker att det börjar gå för fort.Det var nån som räkna att en teoretisk topphastighet skulle vara 459km/tim men jag har ju dålig aerodynamik så så fort går den nog inte, vid 200km/tim hade jag 3500 varv och den varvar nästan 8000 så det var gott om resurser kvar

Mavve65
2012-08-22, 13:39
Inga EU-regler utan undantag, dock!

"Trots den höjda åldersgränsen till 24 år införs möjligheten att få obegränsad A-behörighet redan vid 20 års ålder. Villkoret är att personen haft behörigheten A2 i minst två års tid. Två års erfarenhet uppväger den högre åldersgränsen för den som saknar erfarenhet av A2. Den som har A2 måste oavsett ålder alltid göra ett godkänt körprov på Trafikverket för att få behörighet A."