handdator

Visa fullständig version : Besiktning men inte utan missöden.



Gurrag
2012-05-08, 17:36
Hela dagen igår var jag i garaget och förberedde min hoj för besiktning. Jag tvättade den noga och såg till att besiktningsmannen inte skulle bli skitig när han kollade hojen. Jag tycker det hör till god sed att hålla bil och hoj rena från smuts och skräp till besiktningen. Passade på att fixa några mekaniska problem också.

På väg hem så märkte jag att fläkten gick igång så fort jag vred om tändningen även fast hojen var kall. Troligen har jag skapat en kortslutning när jag tvättat. Nåja tänkte jag. Inget som ska påverka bedömningen och som kanske försvinner när hojen får torka en aning.

Som pricken över I:t tänkte jag att jag tankar upp hojen och nollar trippen innan besiktningen. en halvtimma innan besiktningen åkte jag mot macken. Väl på framme stannar jag hojen men låter den vara igång för jag ville kolla om fläkten gick. Jag la i neutralen och rörde benet mot sidostödet samtidigt som jag lutade mig åt de hållet på samma sätt som jag gjort 100tals gånger. Enda skillnaden var att jag denna gången fastnade med byxbenet i fotpinnen och nådde inte stödet. Resultatet är att hojen börjar tippa och min fot sitter fast. På väg ner fick jag loss foten och satte ner den i backen, dock för sent för att häva fallet. långsamt segar sig hojen ner på marken och lägger sig på väskracksen och handtaget. Pinsamt som jag tycker att det är så stannar jag hojen med nödstoppet och lyfter upp den igen, tankar och betalar.

När jag åker från macken så märker jag att styret blivit snett och det är bara 15 minuter tills besiktningen. Vad ska jag göra? far genom huvudet både en och två gånger medan jag förbannar mig över att jag tankade innan besiktningen. Ideér som dök upp i huvudet är bland annat att jag skulle kunna skylla på att mina armar är olika långa (vilket de inte är men borde kunna fejka detta). Sen kom jag på ett gammalt enduroknep som jag och mina kompisar brukar köra när styret blir snett ute i skogen. Nämligen ta spjärn mot en tall och vrida tillbaka åbäket. innan bilprovningen kör jag in till vägkanten och bänder tillbaka styret så det blir så gott som nytt! Tur i oturen var att jag hade styrhöjare på som hade hoppat snett så att ingen metall var böjd.

Efter detta åker jag in till besiktningen och får en felfri besiktning trots att jag var lite nervös. Kanske var det tvätten och fixet dagen innan som gjorde att första intrycket var så bra att besiktningsmannen kände sig säker med hojen.

V Saarela
2012-05-08, 18:49
Typiskt....otack är världens lön!

Guzzi-Leif
2012-05-08, 21:04
Grattis & Tack för storyn!