handdator

Visa fullständig version : FÖR HELVETE TA´T LUNGT!!!!!!!!



Olle Å
2012-05-06, 06:41
Nu har återigen vänstersvängande bil blivit inblandad i en dödsolycka med MC.
Att det sker många olyckor när vi skall ut på vägarna efter en jäkla vinter är ju inte konstigt.
Man vill ju gärna dra på lite för att uppleva känslan igen och kanske tappar koncentrationen. Gäller kanske inte alla, men vi äldre har ju mera rutin och falla tillbaka på och vet vad som gäller. Bilförarna borde också tänka på att nu är det mc-tider.

:mad::mad::mad:PASSA UPP PÅ BILAR SOM SAKTAR OCH LÄGGER SIG NÄRA MITTEN PÅ VÄGEN OCH ÄVEN DE SOM STANNAR INNAN UTFART PÅ DEN VÄG DU KOMMER PÅ.:mad::mad::mad::mad:

lasrberglund
2012-05-06, 08:31
Jag har en enkel överlevnadsstrategi när jag kör hoj: ALLA bilister är blinda idioter och ska behandlas därefter.
Konstant beredskap är vad som krävs.

V Saarela
2012-05-06, 08:56
Ibland räcker ju inte överlevnadsinstinkten heller ens.
Förra året var en bekant här uppifrån på en VTX1800 träff. I samband med en kortegekörning passerade dom en väntande(stillastående) vänstersvängande bil.

Bakom den kom en tjej i bil, tjohoooo....motorcyklar!. Istället för att titta framåt så glodde hon på hojarna vilket innebar att den stillastående bilen blev rammad bakifrån av henne.

Allt hade nog kanske gått bra om den stillastående bilisten hade läst på sin läxa, dvs....att ha hjulen rakt framåt, istället för vrida dom åt vänster.

Slutade med tragedi tyvärr för en av hojförarna

För många år sedan, när förstaklassarna skulle börja skola, så sattes det plakat ute efter vägarna om att "nu börjar förstaklassarna skola, kör försiktigt".
Har en gång i tiden föreslagit om liknande kampanj åt SMC vad gäller motorcyklar också, typ "nu är hojarna ute........".
Dom har ju resurser, men satsar mer på att lära hojåkarna bankörning och dylikt(inget ont i det, viktigt det också givetvis)

Ove
2012-05-06, 09:02
Jag har en enkel överlevnadsstrategi när jag kör hoj: ALLA bilister är blinda idioter och ska behandlas därefter.
Konstant beredskap är vad som krävs.

:thumpdown: Blinda och dessutom potentiellt elaka och ute efter mitt skinn. Varje lastbil eller släpvagn kan tappa last och ur varje skymd kurva kan det komma ett par raceputtar på mc som genar över på min sida så det blir dåligt med plats. Sen har vi djuren som saknar allt trafikvett. :rolleyes:

Om jag är paranoid? Nejdå, jag bara räknade upp lite som jag varit med om på vägarna. :eek:

Ankan1
2012-05-06, 09:14
Alla bilister är inte idioter.Däremot så utmärker sig ständigt en stor grupp väldigt hänsynslösa bilister och mc förare ganska ofta som verkar tro att de är specialutbildade proffs i trafiken eller helt enkelt saknar rätt kunskap för att framföra sina fordon trots körkort.Jag är själv både bilist och mc förare så jag vet också skillnaden i hur man uppfattas i bil eller på mc.Det handlar mycket om rätt attityd.Har man inte det så går det riktigt illa för eller senare.

Ove
2012-05-06, 09:21
Alla bilister är inte idioter.Däremot så utmärker sig ständigt en stor grupp väldigt hänsynslösa bilister och mc förare ganska ofta som verkar tro att de är specialutbildade proffs i trafiken eller helt enkelt saknar rätt kunskap för att framföra sina fordon trots körkort.Jag är själv både bilist och mc förare så jag vet också skillnaden i hur man uppfattas i bil eller på mc.Det handlar mycket om rätt attityd.Har man inte det så går det riktigt illa för eller senare.

:) Det är helt rätt som du säger, men problemet är att man ser inte på avstånd vad som är farligt utan det händer väldigt nära när det händer. Därför är det bra att se till att ha marginal som kan ge någon sekund extra att agera på. ;)

Jonas76
2012-05-06, 09:27
Tycker det är lika fascinerande varje år med dessa "bilister" som bara vill köra ihjäl oss vid första bästa tillfälle!

Men vänta nu, jag är ju bilist själv höst, vinter och vår...Man ska inte gnälla för mycket på "bilisterna" då vi själva som kör hoj kör minst lika mycket bil också!

Men vi tänker nog lite annorlunda än den som bara har B på sitt körkort!

lars
2012-05-06, 09:31
Sitter i lastbilen tittar i backspegeln inget där slår på blinkers tittar i spegeln JÄVLAR var kom den ifrån blev just omkörd av något på två hjul med hjälm tror jag, detta händer varje vecka ute på våra vägar så idioten finns överallt men som tur är avtar det ju längre säsongen lider. Alltså idioten finns överallt men upptäcks alldeles försent om han sitter på en hoj..............

Fog
2012-05-06, 10:16
Det är det som är konsten(eller vad man nu vill kalla det) med att åka båge tryggt , man måste försöka köra och tänka åt ALLA trafikanter. Gör dom fel så måste man som mc förare rätta till deras fel, så man inte blir inblandad i en olycka.
Så jag håller med helt o fullt ut FÖR HELVETE TA´T LUNGT!!!!!!!!

lasrberglund
2012-05-06, 10:23
Alla bilister är inte idioter.Däremot så utmärker sig ständigt en stor grupp väldigt hänsynslösa bilister och mc förare ganska ofta som verkar tro att de är specialutbildade proffs i trafiken eller helt enkelt saknar rätt kunskap för att framföra sina fordon trots körkort.Jag är själv både bilist och mc förare så jag vet också skillnaden i hur man uppfattas i bil eller på mc.Det handlar mycket om rätt attityd.Har man inte det så går det riktigt illa för eller senare.

Jag antar hellre att jag möter en blind idiot och lever än tror att alla ser allt och blir påkörd.
Spelar ingen roll för mig om det är mitt eller bilistens fel om jag dör.

Jan-Olov
2012-05-06, 11:04
Sitter i lastbilen tittar i backspegeln inget där slår på blinkers tittar i spegeln JÄVLAR var kom den ifrån blev just omkörd av något på två hjul med hjälm tror jag, detta händer varje vecka ute på våra vägar så idioten finns överallt men som tur är avtar det ju längre säsongen lider. Alltså idioten finns överallt men upptäcks alldeles försent om han sitter på en hoj..............

Detta fenomen gäller både oss som kör hoj och oss som åker bil. Många ligger ofta väldigt nära framförvarande, lastbilsåkarna ser oss inte och vi privat bilister blir irriterade och förbannade på den bakomvarande.