handdator

Visa fullständig version : Så djävla tråkigt och surt!



Romeo
2012-05-04, 19:04
Jag blir så djävla ledsen och förbannad på samma gång. Innan jag köpte min hoj för 100k+ så frågade jag min svärfar om inte han kunde vara min handledare.. Det kunde han. toppen tänkte jag! Ska åka hela tiden!

Sagt och gjort, lämpen, hojen och handledarskap.. Först fungerade inte hans hoj, den var trasig! men sen ville han inte ut för det var kallt, eller blåsigt eller annat som han skyllde på. Sen kom dagen D då det var soligt och han inte hade något att skylla på! Så vi åkte ut och körde i ca 1h max och sen kom vi hem och jag var lite nöjd för dagen :) Nästa gång bar det av till trollhättan på bikedagarna. Fick tjata lite men han följde med :) På väg till trollhättan låser sig hans bakbroms och dagen var på väg till att ta slut men han sa att vi kunde fortsätta för han skulle inte använda bakbromsen.. Det fungerade galant! :)

Nu för två dagar sen tänkte vi ta en sväng igen, han hade rengjort cylindern och allt med bromsen så den ska fungera men efter knappt 20 min så låste sig det igen och hem gick det.. Nu är hans hoj trasig än en gång.

Under hela denna tid har jag haft uppe en blocket annons där jag sökt handledare. Jag har uppdaterat den en gång i veckan för att den ska hamna längst upp över nya annonser så jag betalar 40kr/gng. Har snart kommit upp i 400kr bara där.
Länk till anonns:

http://www.blocket.se/skaraborg/Hjalp_mig_ta_MC_kortet_39339312.htm?ma=1

Jag har fått 5 svar! YEEEEEEES BABY!

De första två var kvinnor som skrev till mig och undrade vem jag var och vad jag jobbar med etc etc...
Tredje mailet kom.. från en som verkade intresserad! Men han sa bara att det var hans hoj jag köpt..

Jag vet inte hur jag ska förklara det men varje gång jag såg att jag fått blocket mail sken jag upp och kände en djävla lättnad! Men icke..

Förra veckan kom ett till mail... YEEEEES!!!

Då var det en kompis som hade sett mitt djävla desperata försök att hitta handledare och ville säga hej..

Så kom den... ! för 3 dagar sen ett mail från en som ville vara min handledare.. ring mig på onsdag.. Sagt och gjort, ringde, inget svar.. Dagen efter får jag ett mail "Tyvärr jag måste ta tillbaka erbjudandet för jag fick annat för mig"...

Fattar ni hur det känns att gå upp och ner? Hoj i garaget för över 100k som jag kör 2½ ggr.. yay.. på 2 månader :P

Bighoj
2012-05-04, 19:37
Trist läge.Du får flytta hit ner till Skåne så ska du få köra som bara den.Kolla om där finns några mc klubbar i närheten av där du bor och gå in på deras hemsida och gör en förfrågan.Man kan ju bara få ett nej.
Klubben jag var medlem i fanns folk som ställde upp så det är värt ett försök.

Cubalibre
2012-05-04, 20:13
Har du råd med en hoj för 100.000 så kanske du har råd att gå på körskola?

Romeo
2012-05-04, 20:13
Har du råd med en hoj för 100.000 så kanske du har råd att gå på körskola?

Jag har gått 6 ggr på körskola. Det finns något också som heter Lån..

Ankan1
2012-05-04, 22:08
Så om man då lagt t ex 10 000:- på ett körkort så hade man haft 90 000:- över till hoj på dessa lånade pengar.Låter ju inte så illa.Nåja, var och en blir salig på sin egen tro.Hoppas det löser sig.

Mc-Bosse
2012-05-04, 23:18
Tycker ju också att prioriteringen haltar en aning. Köpa en mc för 4 000-5 000: - hade varit vettigare som första hoj. Men nu är det som det är och jag lider med dig för är man på G för A-kort vill man ha det snabbt! Min handledare hade bara tid några timmar på helgerna.

Har du tänkt på att 90% av körningen ska ske i 0,5 km/tim? Det är krypkörningen du ska nöta tills du blir så lack på det så du kan spy och sen ska du tjata några timmar till. För detta behöver du kanske inofficiellt inte någon handledare? Jag tjatade här ute på min grusväg själv under många svettiga timmar. Har du redan B-kort så kan du redan köra i trafik och behöver inte öva så mycket.

Olle Å
2012-05-05, 11:51
Ni har slagit huvudet på spiken. Köp en billig hoj att börja med. Många köper en svidyr hoj till en början. Men hur skall de lära sig att köra. det har du ju inte gjort i och med bara för att du har fått körkort. Har man en billig hoj har man ju råd att täna lite extra och kunna vurpa utan att det kostar speciellt mycket. Har sett livrädda customåkare på avrostningar bara för att de inte bryr sig om att träna.
Som ovanstående även tycker. Köp en billig hoj att ha i början , så kan du ha väldigt roligt. Därefter kan du ju köpa den typ av hoj som du tycker verkar trevligast .
En del köper sport, men ledsnar snart då vägarna hemikring snart är slutåkta. Custom åker du ju bäst på slät asfalt och touringen kör du även på grusvägar med. Vill du ha den optimala hojen som tar dig fram överallt , så satsa på en offroadmodell.
Det går ju inte att rekommendera en typ av hoj förrän vederbörande provat på lite olika.

Romeo
2012-05-05, 12:01
Mitt prioriteringsval är just, mitt. Vad jag väljer att lägga mina pengar på är min ensak och jag frågade faktiskt inte om ert tycke i mitt prioriteringsval. Det jag framförde var hur jobbigt det var att inte ha någon att övningsköra med. Sen förstår jag ert resonemang, men inte det var inte prioriteringsfrågan jag försökte förmedla med mitt inlägg.

Folk väljer olika. den som vill välja en billig första hoj för göra det. Det gjorde inte jag. Om ni läser igen, eftersom tanken var att jag skulle köra ofta med min handledare så kändes det obefogat.

Bighoj
2012-05-05, 14:44
I ditt läge skulle jag pratat med körskolan om vad dom tror att ditt körkort skulle kunna gå på,och sedan lånat upp dom pengarna också.Jag tänker som så att har du redan så mycket i lån så kan det bara göra marginellt på månadskostnaden men du skulle få ditt kort snabbt och smidigt.
Jag håller med dom andra om prioriteringen,men förstår också att du räknat med att övningsköra en hel del och nu när det fallerat så står du där.
Jag är själv emot att behöva vara beroende utav andra och får jag hjälp med något ser jag bara detta som ett plus.

kitsapgrl
2012-05-05, 20:30
Jätte snygg hoj du skaffat!! :) Förstår att du är frustrerad att du inte kan ut och träna ofta på den!

Måste man ha handledare för att övningsköra i Sverige, kan du inte bara köra själv och träna i närheten där du bor? Såg just att ni måste det efter ha läst pewas post om alla era regler att ta kortet.

Romeo
2012-05-06, 00:28
I ditt läge skulle jag pratat med körskolan om vad dom tror att ditt körkort skulle kunna gå på,och sedan lånat upp dom pengarna också.Jag tänker som så att har du redan så mycket i lån så kan det bara göra marginellt på månadskostnaden men du skulle få ditt kort snabbt och smidigt.
Jag håller med dom andra om prioriteringen,men förstår också att du räknat med att övningsköra en hel del och nu när det fallerat så står du där.
Jag är själv emot att behöva vara beroende utav andra och får jag hjälp med något ser jag bara detta som ett plus.

Ja det hade väl varit smartast.. Nu har jag betalt allt utom uppkörning/teori

Lån av hoj går på 1800 spänn här i Skövde...Det är alltså 1500+1800kr.. 3300kr för uppkörning, och det är om man lyckas första gången :S

Rejäla slantar som går åt. :(