handdator

Visa fullständig version : En nybörjare söker råd och visdom ang hojval:)



Twostick
2012-05-03, 15:41
Hej,

Jag är ny på forumet och likaså inom mc-världen, ber om ursäkt om mitt Ämne/Inlägg inte ligger på rätt ställe. Om jag är fel ute, säg gärna till så flyttar jag "tråden". :)

Jag tillsammans med två vänner är i fullgång med att ta våra efterlängtade mc-körkort. Det har pratas om det länge och nu är det ÄNTLIGEN dags!

Jag vänder mig nu till er i hopp om tips på vilken motorcykel som ska få den äran att bli min FÖRSTA älskling :)
Jag är som sagt nybörjare inom mc-världen och vill ha en båge som inte är för stor och som jag inte kan hantera på ett behagligt sätt.
Jag är 175cm och normaltbyggd. (Kanske inte hjälper men jag har kört en heldel scooter, moppe, fyrhjuligar mm. dock aldrig tung mc)

Efter att mc-kortet finns i min ficka är planen att vi i sommar/sensommar (iaf två av oss) ska ta en tripp till Norge och även tuffa runt om i Sverige. Detta ska ligga som grund för nästa sommar, då planen är att en längre tripp runt om i Europa ska bli av.
(Mycket inspiration av de fantastiska: Long way round & Long way down)
Jag vill kunna köra skönt på landsväg likväl som ha lite kul på grusvägar. Vi vill kunna svänga av stora vägen och ta oss fram på de flesta av vägar/stigar ;)

Då vi inte är gjorda av pengar ligger det en begränsning på max 25 000kr för den första hojen. Blocket.se besöks flitigt kan jag säga..

De modeller jag har tittat mest på är:

Aprilia Pegaso 650 ( -98)
BMW 650 Funduro ( 90-tal)
Suzuki FX 650 Freewind ( 90-tal)

Då jag är 175cm är jag rädd att t.ex Honda Transalp, African Twin, Honda Dominator blir för höga/stora/tunga? (Min vän, samma längd, är insnöad på Transalp...)

Har ni några förslag på andra hojjar jag borde titta på? Motivera gärna ;)
Har ni några tips, råd & erfarenheter så vore jag evigt tacksam!

Stort tack på förhand!

Mvh
Jacob

Ove
2012-05-03, 16:59