handdator

Visa fullständig version : En nybörjare söker råd och visdom ang hojval:)



Twostick
2012-05-03, 15:41
Hej,

Jag är ny på forumet och likaså inom mc-världen, ber om ursäkt om mitt Ämne/Inlägg inte ligger på rätt ställe. Om jag är fel ute, säg gärna till så flyttar jag "tråden". :)

Jag tillsammans med två vänner är i fullgång med att ta våra efterlängtade mc-körkort. Det har pratas om det länge och nu är det ÄNTLIGEN dags!

Jag vänder mig nu till er i hopp om tips på vilken motorcykel som ska få den äran att bli min FÖRSTA älskling :)
Jag är som sagt nybörjare inom mc-världen och vill ha en båge som inte är för stor och som jag inte kan hantera på ett behagligt sätt.
Jag är 175cm och normaltbyggd. (Kanske inte hjälper men jag har kört en heldel scooter, moppe, fyrhjuligar mm. dock aldrig tung mc)

Efter att mc-kortet finns i min ficka är planen att vi i sommar/sensommar (iaf två av oss) ska ta en tripp till Norge och även tuffa runt om i Sverige. Detta ska ligga som grund för nästa sommar, då planen är att en längre tripp runt om i Europa ska bli av.
(Mycket inspiration av de fantastiska: Long way round & Long way down)
Jag vill kunna köra skönt på landsväg likväl som ha lite kul på grusvägar. Vi vill kunna svänga av stora vägen och ta oss fram på de flesta av vägar/stigar ;)

Då vi inte är gjorda av pengar ligger det en begränsning på max 25 000kr för den första hojen. Blocket.se besöks flitigt kan jag säga..

De modeller jag har tittat mest på är:

Aprilia Pegaso 650 ( -98)
BMW 650 Funduro ( 90-tal)
Suzuki FX 650 Freewind ( 90-tal)

Då jag är 175cm är jag rädd att t.ex Honda Transalp, African Twin, Honda Dominator blir för höga/stora/tunga? (Min vän, samma längd, är insnöad på Transalp...)

Har ni några förslag på andra hojjar jag borde titta på? Motivera gärna ;)
Har ni några tips, råd & erfarenheter så vore jag evigt tacksam!

Stort tack på förhand!

Mvh
Jacob

Ove
2012-05-03, 16:59
Jag vill kunna köra skönt på landsväg likväl som ha lite kul på grusvägar. Vi vill kunna svänga av stora vägen och ta oss fram på de flesta av vägar/stigar ;)

Då vi inte är gjorda av pengar ligger det en begränsning på max 25 000kr för den första hojen. Blocket.se besöks flitigt kan jag säga..

De modeller jag har tittat mest på är:

Aprilia Pegaso 650 ( -98)
BMW 650 Funduro ( 90-tal)
Suzuki FX 650 Freewind ( 90-tal)

Då jag är 175cm är jag rädd att t.ex Honda Transalp, African Twin, Honda Dominator blir för höga/stora/tunga? (Min vän, samma längd, är insnöad på Transalp...)


:shakehands: Välkommen på forumet!

:rolleyes: Själv är jag ett gammalt skröppel som mäter hela 177. Dom hojar du räknar upp verkar vara väldigt lämpliga maskiner till det du vill ha dom, även Transan och Dominatorn. AT tycker jag själv verkar tung av redan nämnda orsaker och Freewind känner jag inte till.

Det att dom verkar höga? Nja, man behöver inte nå ner med båda hälarna samtidigt, räcker bra att man kan stödja på tårna egentligen och när man kör har det ingen betydelse alls. På min gamla DR 650 når jag ner just med tårna och det brukar funka utom när jag lyckats ställa mig vid nån grop för då ramlar jag vilket hänt några gånger. Vid sådana tillfällen jublar man lite över att man inte har en ny 250.000 kronorshoj utan en som kan repas och att det då räknas som patina istället för skador. ;)

mirrisen
2012-05-03, 17:16
I Aprilian och Funduron sitter likadan motor. Den förstnämnda är dock italienskt hopskruvad vilket odlar fram viss hatkärlek... (jo, jag har ju en sån hoj) ...men den är väldigt väldigt kul att köra på små grus- och asfaltsvägar! Jag, med mina blott 163 cm, når ner acceptabelt med båda fötterna samtidigt. Aprilian, i likhet med många enstånkor misstänker jag, blir ganska jobbig på motorväg och är egentligen ingen optimal långpendlarhoj av den anledningen.

Har du kollat på Yamaha XT 600/660R?

AT-gubben
2012-05-03, 17:44
Twostick! Du och polarna har stora planer ser jag. Det är kul och bra.
Vad gäller ditt hojval så är det stånkor som gäller, Freewinden finns det inte en uppsjö av men prisnivån verkar hyfsad, Aprilan vet jag inget om och Funduron är ju BMW som har väl utbrett sevicesystem vilket kan vara bra när långfärder vankas.

mirrisen hade synpunkter på ditt val av hoj och i viss mån håller jag med, om motorväg står för färden men det finns så mycket annat att välja på när det handlar om vägval. Med bra kartor och GPS så kan du fixa långresan utan en skymt av motorväg, Visst tar det längre tid att ta sig runt Europa då men man ska inte ha bråttom utan njuta och uppleva.
Har själv stånkat runt på långfärder med en stånka, Dr 800 Big. Med rätt vägval så har varje färd blivit en ytterst trevlig färd.

Och visst kan du titta på XT 600/660R men jag tycker dom är ett sämre alternativ för dom resor du vill ut på. Däremot är dom förträffliga på grus och stig.

Men mitt råd blir trots allt att en TA är ett bättre val för dom färder du planerar. En Twin har mjukare gång och därmed trevligare att köra långfärder med.

Gurrag
2012-05-04, 00:55
Huvudsaken när man köper hoj och speciellt när man tänker på att ta turer är att den ska vara pålitlig, bekväm och kunna dra förare med packning etc.

Bekvämlighet
Det är inte kul att åka 10 mil och märka hur man har fått en myrstack i armar och händer och träsmak i bakdelarna.
många av de mer moderna encylindriga hojarna har så pass bra balans i motorn att det inte är ett problem men uppmanar dig till att kanske ta en protur med en liknande hoj för att se hur du trivs innan du köper. Faktum är att bekvämlighet också är en säkerhetsfaktor då man håller sig fräsch och uppmärksam längre.

Pålitlighet
Det är inte kul att stå vid sidan av vägen eller ha väsentliga funktioner som slutar fungera. Du har själv tagit upp både transalp och AT. Dessa är kända för att gå många problemfria mil utan särskilt mycket service. Ingen av dessa hojar är särskilt hög och du skulle utan problem kunna köra en av dessa hojar utan att uppleva den som "jättetung" eller stå på tå vid rödljusen.

Styrka.
När man tar långturer är det också skönt att ha en hoj som verkligen orkar dra packning och förare och eventuell passagerare utan att tokvarva eller kännas seg. Det är sådant som gör körningen mindre njutbar. Även om många moderna hojar har mer kraft är det fortfarande inget problem med en tidig 90talare på 650 eller 750 cc. Jag kör min Supertenere med (70 hk & 240 kg) med både packning och passagerare. Detta är fortfarande tillräckligt för intressant körning men man måste också se till vridmomentet.

Även fast jag själv är nybörjare så hoppas jag detta kanske hjälper dig ett eller två steg på vägen.

Mats Liifv
2012-05-04, 08:50
När man tar långturer är det också skönt att ha en hoj som verkligen orkar dra packning och förare och eventuell passagerare utan att tokvarva eller kännas seg. Det är sådant som gör körningen mindre njutbar. Även om många moderna hojar har mer kraft är det fortfarande inget problem med en tidig 90talare på 650 eller 750 cc. Jag kör min Supertenere med (70 hk & 240 kg) med både packning och passagerare. Detta är fortfarande tillräckligt för intressant körning men man måste också se till vridmomentet.

Instämmer i allt Gurra säger! Av de påtänkta hojarna skulle jag satsa på Transalpen. Har ägt en ansenlig mängd stånkor. Dom är roliga att köra på kortare turer i närområdet, men mindre passande på längre turer.

Molgan
2012-05-04, 10:43
Skulle även jag vilja påstå att nåt med mer än en cylinder funkar bäst om man ska åka långt, men inte nödvändigtvis. Om ni med "tuffa runt" menar nöta landsväg så stämmer det, vill ni undersöka småvägar och ta lite turer ut i obygden funkar det finfint med en stånka. Tog en sverigetripp på ca 250 mil med min encylindriga tenere när den var nyköpt och det var njutbart, hemligheten var att jag kategoriskt undvek europavägar. Stånkan är rätt obrydd om hur mycket packning jag lastar på med, har aldrig upplevt att den segnat ens med passagerare och helgpackning. Kan ju variera beroende på hoj.

Ska ni köra grus? Om inte så finns det fler hojar att välja på än typen du verkar spana på som funkar utmärkt på långturer.

Olle Å
2012-05-04, 12:43
Efter att i 12 års tid kört året runt på alla slags vägar har jag kommit fram till följande.
Hade först en 650 enstånka, som var kul på grus , men inte så kul på långa sfaltsträckor .
För fyra år sedan köpte jag i stället en liten V-twin, Honda Transalp. Skitkul på grusvägen och går kanon på asfalten, speciellt som jag drevat ner en kugg fram. Stark nog för packning för långfärder.
Hade ett tag en Suzzuki 850 som komplement till Transalpen, men den blev bara stående till ingen nytta.:(
Tycker uppriktigt synd om de som fastnar i en kategori av hoj och då inte har möjlighet att kunna se sig omkring i vårt vackra land. Personligen tycker jag ju, att ser man en väg så skall man ju kunna köra den.:D:D:D:D
Visst finns det förare som kan köra custom även på dåliga grusvägar, men de är lätträknde.
Jag gillar ju grusvägar, men inte direkt att busa. Även asfalt, så därför skall jag med på en Knixkurs igen, som SMC ordnar .:hello::hello::hello:

RobbeS
2012-05-04, 13:08
Mitt tips är ju att först kolla hur mycket ni kommer att köra grus egentligen för garanterat så kommer ni att köra mer asfalt än grus. Vis av egen erfarenhet så gjorde jag ett missköp första hojen då jag köpte en Transalp för att just kunna köra mer grus. Trevlig hoj som visst funkar även på asfalt och alltså inget dåligt köp. Upptäckte dock att detta med grus var kul i en sommar sen ville jag längre bort och se annat än träd, träd och träd. Med begränsad tid så blev det en del transportsträckor där inte en Transalp är det ultimata varför jag bytte till en landsvägmaskin.
Men som sagt, alla de hojar ni räknar upp är bra med fördel för Transalpen. Funduron var för mig ett alternativ till TA men TA vann på just bekvämligheten och Twinmotorn.
Jag är också lite inne på att köpa en mer allroadinriktad maskin men då blir det en större typ 1200GS eller Superteneré som funkar kanon på längre transportsträckor och hyfsat på bättre grusvägar.

Ove
2012-05-04, 14:49
Mitt tips är ju att först kolla hur mycket ni kommer att köra grus egentligen för garanterat så kommer ni att köra mer asfalt än grus.

;) Klart att dom ska kolla runt vad som finns och så småningom hamna så rätt det går. Min egen resa gick motsatta vägen, började med landsvägsstuk, men när jag provat min DR några mil var jag helt rätt. Det är ganska OK att kana omkring på landsvägar med den och jag kan köra dit jag vill utan att hojen begränsar mig. Eftersom jag sitter rakt upp och med lite kåpa så kan jag köra till tanken är tom om det skulle behövas( men jag tar nog lite pauser ändå ibland för det är trist att bara sitta och köra. :rolleyes:)

Skulle det var aktuellt med en ny hoj så blev det nog en Transa av lite äldre modell med stora framhjulet, om inte utvecklingen plötsligt gör ett skutt så att det finns BRA alternativ till den där brötande kolvmotorn. :cool:

Twostick
2012-05-04, 14:53
Stort Tack för alla svar!

Transalp känns mer och mer aktuellt :) Ligger bra till i pris också! Men det är som ni säger, fundera kanske lite extra på vad det är för hoj vi faktiskt behöver. Blir till att provköra och känna sig lite fram!

Kommer ni på något annat, HOJta till!

Tack

Håkan46
2012-05-30, 09:03
Lånar tråden för en egen fundering.

Har provkört kompisens V-strom 650. Den passar mig helt perfekt. Härligt ljud, skön sittställnig.

Min fundering kring ett köp:

Har hittat en -04:a ca 1000 mil. Servad av ägaren på slutet. 6 år gamla däck. I övrigt original.

Alt. En -06:a 3500 mil, fullservad. Nytt drivpaket. Bra däck. Touring-vindruta. 3 hårda väskor (som jag knappt kommer att använda).

Båda för samma pengar. Lika färg.

Vad anser ni? Är låga mil att föredra?

Tacksam för synpunkter. //Håkan

Ove
2012-05-30, 09:25
Min fundering kring ett köp:

Har hittat en -04:a ca 1000 mil. Servad av ägaren på slutet. 6 år gamla däck. I övrigt original.

Alt. En -06:a 3500 mil, fullservad. Nytt drivpaket. Bra däck. Touring-vindruta. 3 hårda väskor (som jag knappt kommer att använda).

Båda för samma pengar. Lika färg.

Vad anser ni? Är låga mil att föredra?
//Håkan

:) Jag tycker 06;an. Några mil hit eller dit spelar ingen större roll och den är väl bara inkörd efter 3500 mil. tror att nästa köpare tittar mer på årsmodell än mil. På 04;an behöver däcken bytas p.g.a. ålder så det är en extrakostnad.

Rutan och väskorna är bonus. Se gärna till att få med originalrutan om det skulle visa sig vara bättre för just dig med en sådan. Väskorna kommer nog till användning aven om det inte blir var dag. Dessutom finns det väskbågar som ett extra skydd för cykeln om den, vilket Gud förbjude, skulle falla omkull. :cool:

bacon4ever
2012-05-30, 10:07
Jag tycker att du skall leta reda på en som har ABS-bromsar....

Håkan46
2012-05-30, 12:23
Jag tycker att du skall leta reda på en som har ABS-bromsar....

Jag kollar på det också (ABS). Då finns en -08 (gul) svår färg. Med ABS, 3500 mil, då sticker priset från 35000 till 45 000.
ABS och 2 årsmodeller nyare + 10 000 kr. Det är tydligen det man skall ha. Jag har ju en hoj med ABS kanske svårt att backa ner där.

Intruder
2012-05-30, 23:47
Varför har ja hört att man inte ska välja en grus hoj med ABS
Går det o stänga av ABSen ser jag ingen nackdel med ABS

Molgan
2012-05-31, 11:12
Varför har ja hört att man inte ska välja en grus hoj med ABS
Går det o stänga av ABSen ser jag ingen nackdel med ABS
Blir problem när man vill bromsa ner sig i rullgrus och få grepp eller om man tex vill bromsa ut bakändan, tror inte man använder V-stromen till den typen av körning dock så ABS är bara fördel på en sån.

bacon4ever
2012-05-31, 12:44
Varför har ja hört att man inte ska välja en grus hoj med ABS
Går det o stänga av ABSen ser jag ingen nackdel med ABS

De allra flesta som kör grus vill kunna stänga av ABS'n för att då kan man göra mycket roligare sladdar med bakhjulet, samma sak med traction control.

Vissa mer avancerade tekniker t ex för att kunna svänga snabbt kräver också att man kan låsa bakhjulet.

Men om du bara skall köra på grusväg någon gång då och då så kommer du att klara dig MYCKET bättre med ABS på grus än utan ABS'n.

Olle Å
2012-05-31, 18:50
Jag har kört mycket grus även hållit på och busat en del.
Buset är det nog slut med numera, men jag tror nog att alla vanliga åkare har nytta av ABS.
Annars så måste man lära sig en speciell teknik vid bromsningar och i kurvor.:):):)
Skulle man använda Tractincontroll vid buskörning så tror jag att man skulle hamna utanför vägen i första böjen.:D:D:D:D

engström67
2012-05-31, 20:47
Jag har kört mycket grus även hållit på och busat en del.
Buset är det nog slut med numera, men jag tror nog att alla vanliga åkare har nytta av ABS.
Annars så måste man lära sig en speciell teknik vid bromsningar och i kurvor.:):):)
Skulle man använda Tractincontroll vid buskörning så tror jag att man skulle hamna utanför vägen i första böjen.:D:D:D:D

Tror jag inte:)funkar kanon med tractioncontroll på min hoj.iläge 2 så går det att köra med hur kontrollerade sladdar som helst,helt sjukt:D

Håkan46
2012-06-01, 12:29
Blir problem när man vill bromsa ner sig i rullgrus och få grepp eller om man tex vill bromsa ut bakändan, tror inte man använder V-stromen till den typen av körning dock så ABS är bara fördel på en sån.

Sant. Jag kommer inte att köra så. Var till Bike Port i Hudik och hämtade V-stromen -08 ABS Gul, igår. (den finns kvar på Blocket).

Tack för dom goda råden (ABS).
//Håkan

Ove
2012-06-01, 15:37
:shakehands: Grattis till Gula Hojen! Hoppas att det blir tillfälle att se den snart. :)

Håkan46
2012-06-01, 20:29
Tackar. Den är helt fantastisk att köra, 23 mil, trots vädret...