handdator

Visa fullständig version : Nackskydd



hannah
2012-05-01, 20:44
Jag har lite funderingar när det gäller de nya nackskydden som kommit, ex Leatt.

Är det någon här på forumet som har ett sådant, eller har haft, eller bara testat? Vad tycker ni? På verkar det rörligheten?
På vilket sätt ska det fungera, är det att huvudet inte ska kunna böjas bakåt vid olycka?

Funderar på om jag ska köpa ett. Det är ju inte billigt...men om det fyller sin funktion så är det värt varenda krona.

Olle Å
2012-05-01, 21:35
Jag har lite funderingar när det gäller de nya nackskydden som kommit, ex Leatt.

Är det någon här på forumet som har ett sådant, eller har haft, eller bara testat? Vad tycker ni? På verkar det rörligheten?
På vilket sätt ska det fungera, är det att huvudet inte ska kunna böjas bakåt vid olycka?

Funderar på om jag ska köpa ett. Det är ju inte billigt...men om det fyller sin funktion så är det värt varenda krona.

Tycker att du skall gå in på www.tryggsaker.se och kolla på deras airbagväst. Den funkar nog med nackskyddet också.:rock::rock:

Mats Liifv
2012-05-01, 22:02
Har ett, som jag använt vid offroadkörning. Fungerar perfekt, man tänker inte på det överhuvudtaget efter endast några minuters användning. Förhindrar mycket riktigt extrema huvudrörelser bakåt. Rekommenderas!

Gurrag
2012-05-03, 11:28
just köpt mig ett nackskydd och en skyddsväst från leatt.

det påverkar inte den rörlighet man behöver under körningen alls men när man försöker trycka huvudet framåt, sidleds eller bakåt slår det stopp efter ett par cm. tanken är att kraften ska spridas över bröstben, axlar och till viss del ryggraden istället för att nacken ska ta hela smällen om man kommer med huvudet först.

En viktig sak att tänka på när du köper ett nackskydd är att låta butiken hjälpa dig att ställa in det efter din kropp och storlek.

hannah
2012-05-03, 18:04
Tack för svaren!
MC-affären som finns närmast mig ska beställa hem ett så jag får testa det i affären, men tror att jag kommer köpa det. Kan det minska risken för nackskada/bruten nacke så är det mer än guld värt!

Gurrag
2012-05-04, 00:35
Mats
Jag kommer ihåg att du berättat att du varit med om en ganska otäck olycka på grus.
Hade du ett nackskydd då eller skaffade du det efter krashen?

Om du hade ett när du krashade hur fungerade det? gick det sönder etc.

Mats Liifv
2012-05-04, 08:44
Mats
Jag kommer ihåg att du berättat att du varit med om en ganska otäck olycka på grus.
Hade du ett nackskydd då eller skaffade du det efter krashen?

Om du hade ett när du krashade hur fungerade det? gick det sönder etc.Hade inget sådant skydd då. Klarade mig mirakulöst nog ändå.

Tror inte att dom skydden fanns att tillgå på den tiden, men skaffade ett sedan. Det har jag sedan alltid använt vid grusvägskörning etc. Känns väldigt osäkert och "naket" utan.

Olle Å
2012-05-04, 17:18
Tycker att du skall gå in på www.tryggsaker.se och kolla på deras airbagväst. Den funkar nog med nackskyddet också.:rock::rock:

Jag formulerade lite tokigt. Deras Airbagväst har även en uppblåsbar krage också, som skyddar nacken .:rock::rock:
Den västen har alltså 6 olika kuddar som blåses upp då man trillar av hojen. en kudde skyddar svaknken och svanskotan, på vardera sidan av ryggen, på vardera sidan av bröstet samt en kudde runt nacken:rock::rock::rock::rock: