handdator

Visa fullständig version : Gå från onroad till offroad!?



WOT
2012-05-01, 11:46
Funderar på att sälja min Kawasaki ER-6N 2011 och köpa en Yamaha XT660X SM 2012.

Anledningen till att jag funderar på ny hoj är för att jag nyligen har flyttat från Göteborg till Orust och här finns så många alternativa "vägar", "vägar" där ER-6:an inte tar sig fram. Finns så mycket av denna typ av "väg" i hela landet och eftersom utforskargenen verkar ha vaknat så känns XTX:an som rätt hoj för mig just nu. Funderar också på att åka neråt i Europa denna eller nästa sommar.

Hur är tillförlitligheten på dessa maskiner? Hur hög är servicekostnaden (kommer ringa till Yamaha och fråga efter helgen men tänkte höra med er som äger den redan nu)? Är det något att tänka på när man köper denna hoj? Något som alltid felar? Eller går den som en klocka så det bara är att tuta och köra?

Enda minuset är att den endast levererar 48 hk, men det kanske räcker? Vridet är ju helt okej med sina 60 nm.

http://i.imgur.com/mepOy.png

engström67
2012-05-01, 16:00
Funderar på att sälja min Kawasaki ER-6N 2011 och köpa en Yamaha XT660X SM 2012.

Anledningen till att jag funderar på ny hoj är för att jag nyligen har flyttat från Göteborg till Orust och här finns så många alternativa "vägar", "vägar" där ER-6:an inte tar sig fram. Finns så mycket av denna typ av "väg" i hela landet och eftersom utforskargenen verkar ha vaknat så känns XTX:an som rätt hoj för mig just nu. Funderar också på att åka neråt i Europa denna eller nästa sommar.

Hur är tillförlitligheten på dessa maskiner? Hur hög är servicekostnaden (kommer ringa till Yamaha och fråga efter helgen men tänkte höra med er som äger den redan nu)? Är det något att tänka på när man köper denna hoj? Något som alltid felar? Eller går den som en klocka så det bara är att tuta och köra?

Enda minuset är att den endast levererar 48 hk, men det kanske räcker? Vridet är ju helt okej med sina 60 nm.

http://i.imgur.com/mepOy.png


Hej det där är ju en såkallad motard och där den är byggd att köras går ju er6,an lika bra,yamman är väl lite kvickare på krokig väg.Är du ute efter en hoj som går lite mer offroad så ska du ha en vanlig xt.och vad gäller kvalite så har du ju hamnat rätt,sällan problem med en yamaha,det är väldigt hög kvalite:)

WOT
2012-05-01, 16:26
Hej det där är ju en såkallad motard och där den är byggd att köras går ju er6,an lika bra,yamman är väl lite kvickare på krokig väg.Är du ute efter en hoj som går lite mer offroad så ska du ha en vanlig xt.och vad gäller kvalite så har du ju hamnat rätt,sällan problem med en yamaha,det är väldigt hög kvalite:)

Vet vad det är för hoj och nej, det är ingen riktig motard utan en hybrid, en modern XT med viss Supermotard-teknik och styling. Bara att byta däck på den så kan jag köra där ingen ER-6:a någonsin kommer fram. XTX:an har ju högra markfrigång än t.ex. din XT1200Z Super Ténéré.

Angående kvaliteten så vill jag gärna höra direkt från andra XTX-ägare. Att Yamaha är bra överlag vet jag.

Mats Liifv
2012-05-01, 21:59
Bara att byta däck på den så kan jag köra där ingen ER-6:a någonsin kommer fram.

Är det så enkelt eller behöver man byta fälgar också? En kanonhoj under alla omständigheter!

engström67
2012-05-02, 00:54
Vet vad det är för hoj och nej, det är ingen riktig motard utan en hybrid, en modern XT med viss Supermotard-teknik och styling. Bara att byta däck på den så kan jag köra där ingen ER-6:a någonsin kommer fram. XTX:an har ju högra markfrigång än t.ex. din XT1200Z Super Ténéré.

Angående kvaliteten så vill jag gärna höra direkt från andra XTX-ägare. Att Yamaha är bra överlag vet jag.

må ju så vara,men du har ju 17 tums däck på denna,19 eller helst 21 tum ska det ju vara,finns inte så mycket offroad däck fram i 17 tum att välja på sedan må ju den vara någon mm högre än min (,vad nu detta har med saken att göra) men det är ju det ENDA den är bättre på,jag skall då inte hänga upp min på stubbar:)Jag menar bara att denna hoj du visar, så är det bara däcken som gäller ochdär den går fram går även er6 an fram,ska du åka i skogen så är det en vanlig xt som gäller.Är det grusväg som gäller så är det bara däckval som gäller:)

Molgan
2012-05-02, 06:04
Vet vad det är för hoj och nej, det är ingen riktig motard utan en hybrid, en modern XT med viss Supermotard-teknik och styling. Bara att byta däck på den så kan jag köra där ingen ER-6:a någonsin kommer fram. XTX:an har ju högra markfrigång än t.ex. din XT1200Z Super Ténéré.

Angående kvaliteten så vill jag gärna höra direkt från andra XTX-ägare. Att Yamaha är bra överlag vet jag.
Med "alternativa vägar" gissar jag att du menar grusväg och stigar, inte enduroslingor, och då funkar den där med rätt däck. För offroad är som sagt framhjulet feldimensionerat. Har iofs sett motardhojar ta sig fram där många med 21" tvekat så det sitter nog lika mycket i vad som sitter bakom styret som i fälgdimensionen. =)

Svårt att hitta pålitligare motor än XTns, odödlig och nästan servicebefriad. Visst är effekten låg i förhållande till vikten, men det räcker och vill man förbättra förhållandet finns det knep. Allt du behöver veta om XT hittar du om du reggar dig på www.xt660.com.

Olle Å
2012-05-02, 08:40
må ju så vara,men du har ju 17 tums däck på denna,19 eller helst 21 tum ska det ju vara,finns inte så mycket offroad däck fram i 17 tum att välja på sedan må ju den vara någon mm högre än min (,vad nu detta har med saken att göra) men det är ju det ENDA den är bättre på,jag skall då inte hänga upp min på stubbar:)Jag menar bara att denna hoj du visar, så är det bara däcken som gäller och där den går fram går även er6 an fram,ska du åka i skogen så är det en vanlig xt som gäller.Är det grusväg som gäller så är det bara däckval som gäller:)

Håller med Engström här.
Tycker att mycket snack beträffande grusväg är lite överdrivet.
Om man delar in sättet att åka grusväg på i tre kategorier, så täcker man nog det mesta.:D

Vanlig åkning i lugnt tempo klarar de flesta hojar av även med dåligt mönstrade däck:)

Lite snabbare med lite bakhjulssladdar här och var fordrar ju mera mönster på däcken typ offroad,
men hjulstorleken spelar inte så stor roll.:banana:

Skall man ut och busa på gruset krävs det ju en stor vana plus speciella däck.:eek:

Vill påstå att det först i endurospåret ställs krav på specialdäck och stora hjul.:rock::rock:

Pfaff
2012-05-02, 08:48
Enda minuset är att den endast levererar 48 hk, men det kanske räcker? Vridet är ju helt okej med sina 60 nm.



Tja; jag har kört 70.000 km runt i Europa de senaste 9 åren med min 48 hk Guzzi, så varför inte?
Bara du inte försöker köra ifrån allt vad som rullar på tyska motorvägar, så lär det gå bra för dig också. :)