handdator

Visa fullständig version : Kawasaki som dör under körning



Ulle rullgrus
2012-04-29, 14:36
Det känns som soppatorsk men det är det ju inte. Funkar hur bra som helst att starta och går som en klocka utan bludder eller host, MEN rätt vad det är så dör den som om det inte fanns bensin :(
Väntar man 5 minuter så funkar det igen, ibland bara ett par hundra meter och ibland flera mil. I dag tömde vi förgasarn(a) det var 4 st tappskruvar, har ingen handbok så google är min vän just nu. Hade även i lite K-sprit. Jag har blåst rent den lilla ventilen i tanklocket med tryckluft och det är full tank.

Återigen, startar och funkar hur bra som helst, men efter ett par km så dör den. Så jäkla frustrerande när det är min övnings-mc som jag behöver nu när jag ska köra upp innan sommaren!!!!

Lite fakta: En Kawasaki GPX 600 köpt i feb. då hade den stått sedan hösten. När det blev finväder några veckor så körde jag den utan några som helst problem, sedan fick vi snö och då stog den i garaget i ca. 3-4 veckor. Och nu är det det här problemet varenda gång man kör :(

V Saarela
2012-04-29, 15:37
Vi måste väl börja nånstans..... :)

Låter ju som nåt tokigt med bränsletillförseln iallafall...
Eftersom den har fyra förgasare och dör helt så kanske man kan anta att felet ligger före förgasarna.

- lufttillförseln i tankem. Antingen öppna tanklocket när den stannat och lyssna om den pyser till, eller enklast att se om den funkar när man kör med tanklocket öppet.
- bränslefilter igensatt
- bränslekranen igensatt

Ove
2012-04-29, 16:27
:) Du kan ju alltid prova med STP- rengöring. Finns att köpa på macken, sen bara att hälla i tanken så kanske det löser sig på några mil. Har provat själv och det har fungerat riktigt bra på motorer som stått åravis och grott igen. :)

Ulle rullgrus
2012-04-29, 16:32
När jag hade blåst rent ventilen i tanklocket så hördes ett väsande ljud när jag stängde, som att luft pös ut och det ska det ju göra. (Vi hade då kört ca. 1 mil med flera stopp) Innan hade jag aldrig hört något pys. Det funkar att köra med tanklocket öppet, eller jag har ju inte kört runt så men den går att ha igång med locket öppet.
Det kvittar om jag kör med bensinkranen på "On" eller "Res".

Det känns som att den inte orkar ta bensin, eller att det rinner till för sakta liksom? Jag vet ju inte ens hur en motor fungerar med förgasare, men jag antar att det ska fyllas från tanken - ner i någon flottör typ och vidare till förgasaren? Under sadeln sitter slangar, det är tre slangar som är för avrinning/luftning gissar jag. En slang sitter alldeles ihoklämd mellan metallen, men det har den ju alltid gjort så det kan ju inte spela nån roll tycker jag. Om det skulle vara igensatt i slangar eller filter så tycker man att den alltid skulle stanna efter X antal meter/km, men rätt vad det är kan man köra 1½ mil utan problem efter att man haft stopp?

Olle Å
2012-04-29, 16:42
Ska ge exempel på bränslerelaterat problem. För många år sedan hade en brandbil på en ort utanför Norrtälje problem flera år. Den stannade helt plötsligt, men gick att starta efter en liten stund.
I bland hann bilen till brandplatsen och ibland inte. Frustrerande.
Många verkstadsbesök senare med allt trassel med ersättnigsbil under tiden. Då tog en mekaniker helt sonika bort tanken och hällde ut det som var kvar. Han fann då en bit papper som kom från den gången de hade förlorat tanklocket och satt i en hopvriden papperstuss i stället.:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

V Saarela
2012-04-29, 16:49
Jag har ju liten hjärna så det blev lite rörigt för mig :)


När jag hade blåst rent ventilen i tanklocket så hördes ett väsande ljud när jag stängde, som att luft pös ut och det ska det ju göra. (Vi hade då kört ca. 1 mil med flera stopp) Innan hade jag aldrig hört något pys. Det funkar att köra med tanklocket öppet, eller jag har ju inte kört runt så men den går att ha igång med locket öppet.

Var det en fråga det där med tanklocket? Om ja, jo du kan köra med tanklocket öppet...ta bar ut lite soppa så att det inte skvätter runt på lack etc.

-Du har ju fyra förgasare. Sannolikheten att alla förgasarna blev totalt ingrodda känns ju ganska minimal.
- Hojen har väl också förmodligen två tändspolar, lika osannolikt där också att båda spolarna pajar samtidigt.
- nån som vet hur det ser ut på elsidan på en GPX?
- några slangar ska inte sitta i kläm. En av slangarna är för avluftning i tanken. Nåt som legat nära att klämmas kan ju ha rört sig nån millimeter....och är nu totaltklämd?
- Kan ju också vara fel på kranen.

Som sagt var, börja med det enklaste....prova att köra med tanklocket öppet.

Ankan1
2012-04-29, 17:13
Kan väl bara instämma i V Saarela,s förslag när det låter som om något är lite tokigt i bränsletillförselns vakumsystem och om du då har tanklocket på glänt och hojen slutar upp med att dö sporadiskt så har du ju en start att börja med genom att söka efter fel i luft / vakumslangar om du nu inte redan har provat med detta.Kan ju inte vara vidare kul som övningskörare med en hoj som dör i tid och otid.

akems
2012-04-29, 17:32
Tycker det låter som det skulle kunna vara något fel i bensinkranens vaccum ventil.

Olle Å
2012-04-29, 20:18
Ändå mer att fundera på. jag hade en hoj där kabeln till motorstyrningen blivit klämd. Den kunde gå bra flera dagar och så sen helt plötsligt bara stannade den. Det var ett litet helsike att hitta felet Lyckades få ett tips och kunde mäta kabeln sista gången den lagt av. Såna fel kan ju göra EN NÄSTAN GRÅTFÄRDIG. Tänk då att lämna hojen på felsökning. Absolut det värsta som kan hända.:mad::mad:
Anledningen var en motorbåge som monterats lite fel.:banghead:

Jan-Olov
2012-04-29, 22:21
Kanske samma fel jag hade, brytaren i sidostödet glappade. Enkelt men likväl snopet.

mirrisen
2012-04-30, 11:21
En Kawasaki Z500: en sladd i närheten av en liten solenoid under sätet var lite avskavd. Hojen startade snällt, men när man satte sig på och hävde upp från stödet så dog den. Gick då inte att starta. Ner på stödet, kliver av - startar. Upp igen - la av. Och så där höll vi på... Många timmars elfelsökning och till slut byte av en kontakt för 20 kr så funkade det igen (och jag sålde snabbt den hojen som jag hade skruvat mer än kört med!)

Slutsats: elfel på en gammal Kawasaki är inte ett orimligt utgångsläge... Lycka till!

Ulle rullgrus
2012-04-30, 18:16
Tjoho, en uppdatering =)

Efter att ha gjort följande:
Blåst rent tanklocket och ventil med tryckluft
tömt förgasarna
tankat fullt
hällt i K-sprit
Startade motorn med bensinkran i läge "Reserv" och körde så

Så körde jag i dag i 1 ½ timme utan ett enda stopp!!!! Håller tummarna för att det funkar nu...
Vet inte om det är nåt skit med kranen och kanske slangen som tar bensin i "on"-läget, men jag skiter i att röra nåt mer nu när det förhoppningsvis funkar... Här ska tutas och köras i vårsolen =))
Trevlig valborgshelg på er alla!

Ove
2012-04-30, 19:37
:) Bra att det funkar. Rekommenderar forfarande att du slattar i STP för att göra rent och att du provar att köra på läge ON. Det är alltid bra att ha reserven till hands när den behövs. :rolleyes:

Guzzi-Leif
2012-04-30, 23:43
Härligt, härligt!

Mc-Bosse
2012-05-01, 21:53
Det tyder ju på att bränslekranen fallerar. En repsats kostar 160 kr om jag inte minns fel. Sen blir jag inte själv klok på hur reserven fungerar. Antagligen är de mängden bensin i bakre kanten av tanken som inte rinner ner när kranen står i On utan bara när kranen står i Res. Tanken i sig är homogen utan vad jag kan se olika utrymmen för huvudtank resp. reservtank. Ett filter sticker upp i tanken bara.

Sen har jag även Pri-läget som låter bensinen rinna ner till förgararna obehindrat till skillnad från On-läget som bara öppnar med hjälp av vakuumslangen kopplad till den ena förgasaren.

Ove
2012-05-01, 22:01
:) Skillnaden mellan ON och RES. är att i ON-läget tas soppan in en liten bit upp i tanken genom en rörstump som sticker upp från kranen medan RES-läget tar soppan helt i botten av tanken. ;)

Mc-Bosse
2012-05-02, 01:58
:) Skillnaden mellan ON och RES. är att i ON-läget tas soppan in en liten bit upp i tanken genom en rörstump som sticker upp från kranen medan RES-läget tar soppan helt i botten av tanken. ;)

Tack! Då förstår jag! Då sitter där en liten rörstump inuti det avlånga filtret. Och problemet kan ju vara att detta rör är igensatt på TS mc eftersom den bara går på RES som inte använder röret alls, alternativt är det just kranens mekanik som när man vrider kranen inte öppnar för röret.