handdator

Visa fullständig version : Bra karta för bågen



biker
2012-04-26, 19:02
GPS i all ära men utan karta vill jag inte ge mig iväg på långturer. Men efter att ha vikits ett flertal gånger för att gå in i tankväskans kartfodral blir de svåranvända.

Nu har jag hittat har en serie tåliga kartor som är bra för MC-bruk. De är dubbelsidigt tryckta på Tyvek, ett material som gör dem okänsliga för vatten och som tål att vikas många gånger. Skalan på terrängkartorna är 1:50 000 vilket är stort nog för att hitta småvägar men som också ger en god överblick. Kostar cirka 120 kronor och finns i fackhandeln.
www.calazo.se

Olle Å
2012-04-26, 21:32
GPS i all ära men utan karta vill jag inte ge mig iväg på långturer. Men efter att ha vikits ett flertal gånger för att gå in i tankväskans kartfodral blir de svåranvända.

Nu har jag hittat har en serie tåliga kartor som är bra för MC-bruk. De är dubbelsidigt tryckta på Tyvek, ett material som gör dem okänsliga för vatten och som tål att vikas många gånger. Skalan på terrängkartorna är 1:50 000 vilket är stort nog för att hitta småvägar men som också ger en god överblick. Kostar cirka 120 kronor och finns i fackhandeln.
www.calazo.se

Skall du åka på långtur med hojen och har kartor i den skalan, så blir det nog en förfärlig packe.
Ett annat tips på hållbara kartor är att spraya kartan med motorplast. Tål regn i allafall ett par sesonger. På tur i Norge har vi kartor som har skala 1:350000 som visar även alla småvägar.:shakehands::shakehands:

biker
2012-04-26, 21:57
Olle Å säger: "Skall du åka på långtur med hojen och har kartor i den skalan, så blir det nog en förfärlig packe. Ett annat tips på hållbara kartor är att spraya kartan med motorplast. Tål regn i allafall".

Beror på vad man menar med långtur :)!
Fast packen blir i alla fall bara hälften så stor eftersom kartorna är tryckta på båda sidor. Och de blir bra många gånger hållbarare och dessutom mer miljövänliga än något som sprejats med motorplast!

Olle Å
2012-04-27, 08:24
Vill inte förringa kartor av Tyvek. De är säkert hållbarare än plastad karta, som håller ett par säsonger bara.
En fråga bara . Hur många kartblad behövs för en tur på 250 mil? Kör jag i Norge, så kan det räcka med ett, visserligen ganska stort.
Tror nog att Tyveks karta är mer avsedd för vandring.:):)

Bighoj
2012-04-27, 08:57
Skulle det inte gå att laminera kartorna,man kan ju ha 2 sidor i samma plastficka.Dom blir ju inte vikbara men samtidigt tar dom inte så mycket plats heller (Beror ju på hur långt man ska)
Karta tillsammans med GPS och sunt förnuft så blir resan bra.

biker
2012-04-27, 12:04
Vill inte förringa kartor av Tyvek. De är säkert hållbarare än plastad karta, som håller ett par säsonger bara.
En fråga bara . Hur många kartblad behövs för en tur på 250 mil? Kör jag i Norge, så kan det räcka med ett, visserligen ganska stort.
Tror nog att Tyveks karta är mer avsedd för vandring.:):)

Du Olle, Tyvek är materielet som kartorna är gjorda av. Och jag har aldrig påstått att det finns kartor från Calazo Förlag som täcker hela Norden. Däremot flera intressanta områden i Sverige där de går utmärkt att använda både till vanding och för bil och MC-körning.

Om du tänker fortsätta och hacka på inlägg som jag gör så tappar jag helt lusten att fortsätta att komma med tips.

Olle Å
2012-04-27, 12:37
Det är inte min mening att hacka. Har bara svårt att förstå en 50000- delskarta till hojåkning.
Men om man använder den till vissa lokala områden, så måste den ju vara perfekt.
Jag råkade bara tänka i för stora områden.:shakehands::shakehands:

Pfaff
2012-04-27, 13:48
På mina långturer, som brukar sträcka sig över 4-600 mil, köper jag, väl i Tyskland, en billig Europakarta (ARALs förnämliga görs tyvärr inte längre) i A4 format, som nätt o jämt går i tankväskan. Kartan använder jag att leta dagsmål på, och sedan låter jag GPSen sköta resten. Skulle jag få lust att avvika från den föreslagna rutten gört jag det. I slutet av dagen kommer jag fram ändå, om det inte händer nå't mer spännande på vägen.
Ingen tråkig planering i förväg, bara frihet. :banana:

Vitsen är givetvis att man slipper memorera en massa namn på polska, serbokroatiska eller ungerska, som man ändå glömmer bort så fort kartan är hopvikt. :)

AT-gubben
2012-04-27, 20:51
Då jag haft förmånen att gasa turer i närområdet men dessutom att kunna gasa runt på veckoturer i gruslandet, typ Dalarna, Värmland med flera landskap så anser jag att om man vill vara spontan och inte binda sig vid en rutt utan kunna vimsa omkring och dessutom veta var man befinner sig i världen så är Lantmäteriets blå karta helt fantastisk. Problemet kan vara kartfodral på tankväska. Men det finns en lösning med Ortlieb, storleken större än A4, vara en variant. Det är också vattentätt. Kan var problematisk att fästa på tankväska men med kardborreband eller egna monterade tryckknappar och lite färdighet så sitter detta på plats. Passar perfa för 1/4 blå karta. Visst kan det som Olle Å beskriver bli en hög kartor men det är inga problem, man har väl Topbox:) Ibland kan kamrater med GPS få biträda med den exakta positionen när verkligheten inte stämmer med karta.

Plastad karta måste vara ett plus i regn och rusk. Däremot tycker att skala 1:100 000 är att föredra om vägarna och turerna blir längre än dagstur även om den är oplastad.

Av ovanstående svammel kan man kanske dra den sammanfattningen att analog karta är bäst och GPS kan bli ett kompliment när verkligheten är förändrad.

Håkan46
2012-04-28, 10:38
Ponera att jag köper Lantmäteriets karta i DVD-format och skriver ut, (färglaser-), för mig lämpliga områden.
Detta borde väl inte inskränka på upphovsrätt etc. Användning endast för eget bruk.
Vad tror ni, skulle detta fungera, någon som testat?
//Håkan

RobbeS
2012-04-29, 01:22
Ponera att jag köper Lantmäteriets karta i DVD-format och skriver ut, (färglaser-), för mig lämpliga områden.
Detta borde väl inte inskränka på upphovsrätt etc. Användning endast för eget bruk.
Vad tror ni, skulle detta fungera, någon som testat?
//Håkan

Nä, det är helt okey. Det är som med DVD skivor och tv spel okey att kopiera för eget bruk. Om man däremot säljer eller ger bort kopior åt andra så är det inte bra.