handdator

Visa fullständig version : Ryck vid växling



Joachim
2012-04-24, 23:13
Hej,

När jag växlar från N till 1 så rycker hojen till. Typ som att kopplingen inte riktigt släpper.
Jag har dragit åt kopplingen, både enligt manualen men även mycekt hårdare för att testa men den gör samma ryck iallafall.

Någon som har en idé på orsaken? Eller kanske rent av vet hur man ska fixa det?

RobbeS
2012-04-24, 23:54
Tror att det är helt normalt. Det gör min FJR också om du menar att du drar in kopplingen och att den "rycker" till när du lägger in ettan. Dom som vet får gärna rätta mig men jag har för mig att det beror på osynkade lådor. Tyckte själv att min mc klonkade väldigt mycket överlag vid växling men Mats här på forumet tipsade om en växlingsteknik som fungerar alldeles utmärkt. Det blev faktiskt lite bättre då jag bytte kopplingsvätskan och luftade systemet men fortfarande så klonkar det en del samt rycker vid stillastående då jag lägger i ettan.

V Saarela
2012-04-25, 06:01
Om den gör det mer desto längre hojen stått, så brukar det vara oljerelaterat.

Mats Liifv
2012-04-25, 11:01
En del hojar kan smälla till ganska rejält när man lägger i ettan, medan andra är helt tysta. Du kan prova att rulla lite framåt samtidigt som du lägger i växeln. Kan mildra problemet på en del hojar har jag märkt. Tror inte att det är något du behöver oroa dig för, utan det kan vara helt normalt.

Ove
2012-04-25, 14:57
:) Ett knep kan ju vara att starta motorn med växeln i..

Mats Liifv
2012-04-25, 15:39
:) Ett knep kan ju vara att starta motorn med växeln i..

Då slipper man i alla fall en del problem...

AT-gubben
2012-04-25, 17:59
Hej,

När jag växlar från N till 1 så rycker hojen till. Typ som att kopplingen inte riktigt släpper.
Jag har dragit åt kopplingen, både enligt manualen men även mycekt hårdare för att testa men den gör samma ryck iallafall.

Någon som har en idé på orsaken? Eller kanske rent av vet hur man ska fixa det?


Har upplevt att motoroljan kan spela in. Kör du med motorolja avsedd för motorcykel och som har rätt kvalitet enligt specifikationerna som gäller för din hoj? Om inte........byt till rätt kvalisort :confused: Fel olja som inte är avsedd för våtkoppling kan klibba så att lammerna får svårt att separera.

V Saarela
2012-04-25, 18:23
Har upplevt att motoroljan kan spela in. Kör du med motorolja avsedd för motorcykel och som har rätt kvalitet enligt specifikationerna som gäller för din hoj? Om inte........byt till rätt kvalisort :confused: Fel olja som inte är avsedd för våtkoppling kan klibba så att lammerna får svårt att separera.

Skiljer väldigt mycket på motorcykeloljor också. Inte för att det är fel på oljan, utan vissa oljor passar helt enkelt inte i vissa hojar.

Den som är värst är Kawas ER-5:a. Har man Motul 5100 i den så driver hojen t om framåt trots att kopplingen är intryckt, alltså när hojen stått ett tag. Åtgärdas då med en annan olja, Castrol.

Att vissa hojar sen också klonckar och rycker till är ju normalt,(som nämnts) speciellt på vissa sporthojar. Kan också ibland vara att man har tomgången för högt också.

Guzzi-Leif
2012-04-25, 22:54
Kopplingar i oljebad "draggar" nästan alltid en del, särskilt då de är kalla och/eller stått några dagar.
Endera "rycker du loss kopplingen" genom att lägga i ettan, dra in kopplingen och jucka fram o åter innan start eller också (vilket jag förordar) startar du alltid med ettan ilagd o kopplingen indragen första turen på dagen. En kall motor ska ju ändå inte stå o puttra innan avfärd...
Då du är igång, kan du ju prova med att hålla in kopplingen några sekunder extra innan du lägger i växeln + se till att motorn är ända nere på tomgång.

Allra bästa tipset är förstås att köpa en Guzzi V-twin eller BMW boxer! De har torrkoppling precis som bilar och det är knäpptyst då man lägger i ettan. Fast inte alltid de andra växlarna (men man lär sig) ;-)

RobbeS
2012-04-25, 23:04
En kall motor ska ju ändå inte stå o puttra innan avfärd...


Jag har alltid fått höra att man ska låta mc:n stå på tomgång ett par minuter då den är kall innan avfärd. Har dock aldrig förstått meningen med det då jag själv anser att om man startar försiktigt och kör på låga varv några minuter så borde det ju vara en likvärdig varm körning. Skulle dock vara intressant att höra motiveringen för att inte varmköra på tomgång....

Guzzi-Leif
2012-04-25, 23:23
Du har tänkt rätt, RobbeS!
Orsaken är helt enkelt att motorn snabbare kommer upp i temp om man belastar den (lite mjukt o varsamt sådär). En kall motor står bara o producerar sura förbränningsrester som orsakar korrosion + späder oljan. Dessutom är det ju slöseri med de dyra bensindropparna och de med bullerburk retar grannarna också...

RobbeS
2012-04-25, 23:36
Du har tänkt rätt, RobbeS!
Orsaken är helt enkelt att motorn snabbare kommer upp i temp om man belastar den (lite mjukt o varsamt sådär). En kall motor står bara o producerar sura förbränningsprodukter som orsakar korrosion + späder oljan. Dessutom är det ju slöseri med de dyra bensindropparna och de med bullerburk retar grannarna också...

Tackar, bra att veta att man varit på rätt spår:)

engström67
2012-04-26, 07:25
Brukar alltid dra igång hojen innan jag sätter på mig hjälm och handskar,men det är klart man kan ju lika gärna starta och smyga iväg,går ju bra det med.Jag tror dom flesta startar upp ett par minuter medan man sätter på sig det sista.Det är väl upp till var och en.Ingen dera är ju skadligt för hojen.:)

Bighoj
2012-04-26, 08:50
Brukar alltid dra igång hojen innan jag sätter på mig hjälm och handskar,men det är klart man kan ju lika gärna starta och smyga iväg,går ju bra det med.Jag tror dom flesta startar upp ett par minuter medan man sätter på sig det sista.Det är väl upp till var och en.Ingen dera är ju skadligt för hojen.:)
Gör också detsamma,egentligen onödigt om man kör lite lugnare i början.
Så där petig vad gäller soppan att jag räknar centilitrar är jag inte.Har man råd att ha hoj med allt vad det kostar så bjuder jag på dom små dropparna.
Jag kan också ibland störa mig på att det hörs lite mycket när man lägger i ettan.Nu kan jag inte starta med växel i så om hojen får stå igång ett litet tag då jag tar på mig de sista kläderna så hinner tomgången gå ner med efterföljd att det känns bättre att lägga i ettan.
Man skulle nog kunna kalla detta för ett I- landsproblem :)

Mavve65
2012-04-26, 09:48
Har för mig att avgasrören kan bli missfärgade om man kör med kall motor,
eller är jag helt ute och (motor)cyklar, nu?

engström67
2012-04-26, 10:39
Har för mig att avgasrören kan bli missfärgade om man kör med kall motor,
eller är jag helt ute och (motor)cyklar, nu?

Jepp det är du:)

engström67
2012-04-26, 10:45
Gör också detsamma,egentligen onödigt om man kör lite lugnare i början.
Så där petig vad gäller soppan att jag räknar centilitrar är jag inte.Har man råd att ha hoj med allt vad det kostar så bjuder jag på dom små dropparna.
Jag kan också ibland störa mig på att det hörs lite mycket när man lägger i ettan.Nu kan jag inte starta med växel i så om hojen får stå igång ett litet tag då jag tar på mig de sista kläderna så hinner tomgången gå ner med efterföljd att det känns bättre att lägga i ettan.
Man skulle nog kunna kalla detta för ett I- landsproblem :)

Håller med dig.Har man insprutning så låter man den gå ett par minuter så går den ner i varv så blir det mindre slammer när man lägger i 1,an.Jag brukar lägga i växeln före start,då är det tyst,men annars så går det rätt bra ändå fast jag har kardan.Låter väl 2gånger av 10 när man lägger i 1,an.Teknikens under sedan är det tyst och ryckfritt genom alla växlar:)

Mats Liifv
2012-04-26, 15:50
Du har tänkt rätt, RobbeS!
Orsaken är helt enkelt att motorn snabbare kommer upp i temp om man belastar den (lite mjukt o varsamt sådär). En kall motor står bara o producerar sura förbränningsrester som orsakar korrosion + späder oljan. Dessutom är det ju slöseri med de dyra bensindropparna och de med bullerburk retar grannarna också...Precis så har jag också upplevt att det funkar. Hamnade med min bil i en rejäl kö i Stockholm. Hade precis bara startat innan jag hamnade i kön. Tog nästan en halvtimme innan det började rulla. Under hela den tiden stod tempmätaren mycket lågt, klart under mitten på skalan. Efter bara ett par minuters normal körning kom tempen upp till sitt normala läge. Tycker att det visar att den bästa varmkörningen sker med körning och inte stående på tomgång, vilket jag för egen del aldrig praktiserat. Hörde om detta redan när jag körde 125:a och har sedan dess alltid startat och kört iväg, helt utan tomgångskörning.

engström67
2012-04-27, 05:47
Precis så har jag också upplevt att det funkar. Hamnade med min bil i en rejäl kö i Stockholm. Hade precis bara startat innan jag hamnade i kön. Tog nästan en halvtimme innan det började rulla. Under hela den tiden stod tempmätaren mycket lågt, klart under mitten på skalan. Efter bara ett par minuters normal körning kom tempen upp till sitt normala läge. Tycker att det visar att den bästa varmkörningen sker med körning och inte stående på tomgång, vilket jag för egen del aldrig praktiserat. Hörde om detta redan när jag körde 125:a och har sedan dess alltid startat och kört iväg, helt utan tomgångskörning.

Är det en dieselbil så förstår jag om den ej kommer upp i temperatur,är ju därför många nya dieslar är försedda med hjälpvärmare för att hålla tempen.Jag låter då min hoj gå ett par minuter mest jag sätter på mig det sista,inga nackdelar med detta.Motorn blir då halvvarm och går ner i varv.Jag vet att kompisen brukar jämt göra det med sin Varadero med,den rusar ju eftersom den har manuell choke?? trots insprutning.Men som sagt man behöver ju inte göra det.Det är väl något som man alltid gjort och som dom flesta gör,vad jag sett i alla fall:)

Ankan1
2012-04-27, 06:15
Finns många teorier om hur man bäst varmkör en kall motor.Fassan brukade dra iväg med det mesta och blev mest smått hysterisk över uppvärmning av motorer.Men när jag brukade skämta med honom om varför han satt och rök ner gårdsplanen med en kallstartad Scania V8 istället för att bara köra iväg såg han mest förvånad ut.Själv har jag alltid låtit alla former av kalla motorer få vakna till liv någon minut i lugn och ro innan de belastas vidare.

V Saarela
2012-04-27, 07:04
Finns många teorier om hur man bäst varmkör en kall motor.Fassan brukade dra iväg med det mesta och blev mest smått hysterisk över uppvärmning av motorer.Men när jag brukade skämta med honom om varför han satt och rök ner gårdsplanen med en kallstartad Scania V8 istället för att bara köra iväg såg han mest förvånad ut.Själv har jag alltid låtit alla former av kalla motorer få vakna till liv någon minut i lugn och ro innan de belastas vidare.

Samma här....ryser bara av tanken att köra iväg med kall motor direkt :)
Har ju fått lära mig att varmköra inte enbart för varvandet, utan minst lika viktigt att en kall motor bör inte belastas.

engström67
2012-04-27, 07:42
Finns många teorier om hur man bäst varmkör en kall motor.Fassan brukade dra iväg med det mesta och blev mest smått hysterisk över uppvärmning av motorer.Men när jag brukade skämta med honom om varför han satt och rök ner gårdsplanen med en kallstartad Scania V8 istället för att bara köra iväg såg han mest förvånad ut.Själv har jag alltid låtit alla former av kalla motorer få vakna till liv någon minut i lugn och ro innan de belastas vidare.

Lite off,T He he ja snackar vi lastbilar så brukar dom flesta läcka lite luft så man lär köra upp trycket för att kunna köra,och bra om dom får gå lite om dom är kall,kan vara väldigt trög i lådan när dom är kall,helst Volvo,men Scania kan dom med:)

Mats Liifv
2012-04-27, 07:50
Är det någon som resonerar likadant när det gäller bilar?

Någon som varmkör ett minuter innan man åker iväg med den? Om inte, iså fall varför?

Bara att göra som man vill. Tror att beteenden handlar mycket om vana och att andra gör så.

Själv brukar jag fundera rätt mycket på varför man gör på ett visst sätt. Många varvar till ett par gånger innan de stänger av hojen. Det lär ha något ursprung långt tillbaka i tiden, när det var bra att göra så för smörjningen. Traditionen lever dock kvar. Har frågat en del varför dom gör så. Ingen har vetat, utan sagt att dom sett andra göra så...

engström67
2012-04-27, 08:02
Är det någon som resonerar likadant när det gäller bilar?

Någon som varmkör ett minuter innan man åker iväg med den? Om inte, iså fall varför?

Bara att göra som man vill. Tror att beteenden handlar mycket om vana och att andra gör så.

Själv brukar jag fundera rätt mycket på varför man gör på ett visst sätt. Många varvar till ett par gånger innan de stänger av hojen. Det lär ha något ursprung långt tillbaka i tiden, när det var bra att göra så för smörjningen. Traditionen lever dock kvar. Har frågat en del varför dom gör så. Ingen har vetat, utan sagt att dom sett andra göra så...

Ha ha så rätt,beträffande bilar så ofta blir det lite varmkörning,starta backa ur garaget kanske,skrapa is,osv.På jobbet brukar jag jag starta bilen 10-30min innan jag ska åka hem,gött med varm bil:)speciellt på vintern.Men det där med att gasa till ett par gånger,det har man ju varit med om.Lika så dom tidiga fordonen med turbo utan vattenkylning=obligatorisk tomgångskörning en liten stund när man stannat,helst efter belastning för att förhindra varmnyp:).När det gäller hojar så kan då inte min stå så länge på tomgång innan kylfläkten går igång,väldigt liten kylare på den,så den blir fort varm.

V Saarela
2012-04-27, 08:08
Men Mats, du kan ju inte jämföra med bilar...hojar är ju kärlek :)

Att man gasar till innan man stänger av motorn är väl mer en neandertalgrej? Eftersom jag gör det bara en gång så är jag väl en halv neandertalare....Ja, varför kan man inte låta bli att ge rullen ett litet ryck innan man vrider av den? :)

Mats Liifv
2012-04-27, 08:38
Men Mats, du kan ju inte jämföra med bilar...hojar är ju kärlek :)

Att man gasar till innan man stänger av motorn är väl mer en neandertalgrej? Eftersom jag gör det bara en gång så är jag väl en halv neandertalare....Ja, varför kan man inte låta bli att ge rullen ett litet ryck innan man vrider av den? :)

Det är ju just det, man kan inte jämföra bilar och motorcyklar. Vem bryr sig om oljan i bilen, ganska få skulle jag säga. Däremot om det gäller hojen så är det av största vikt att man kör på "rätt" olja, vilken man nu anser det vara.

Det var ett intressant reportage i "Offroad", tror att det var det senaste numret. Där plockade man ner en Africa Twin som gått mer än 25.000 mil genom öknar, dränkts i vattendrag etc. Fått gå på den billigaste olja som funnits att tillgå etc. Verkligen levt ett hårt hojliv! Förvånansvärt hur frisk motorn trots allt var. Lätt att inse att våra motorer som sköts som lindebarn och inte dränks i afrikanskt lervatten eller suger i sig sand i öknar, bör kunna klara sig många, många mil.

Ove
2012-04-27, 13:38
:cool: Jo det där med att varva upp och stänga av hörde till på den tiden när bilarna hade 6-volts likströmsgenerator. På det sättet fick man i lite extra kräm i batteriet som gjorde att den kallstartade lättare nästa morgon.

vblomberg
2012-04-27, 16:17
:cool: Jo det där med att varva upp och stänga av hörde till på den tiden när bilarna hade 6-volts likströmsgenerator. På det sättet fick man i lite extra kräm i batteriet som gjorde att den kallstartade lättare nästa morgon.

Åfan? Man lär sig nåt nytt varje dag!:)

Guzzi-Leif
2012-04-27, 17:53
Det är helt otroligt hur myter och ärvda beteenden styr våra motor-liv.
Och lita på en sak: Det finns de som tjänar grova pengar på allt nys vi hålls med - de skrattar hela vägen till banken!

wbr
2012-04-27, 21:09
:cool: Jo det där med att varva upp och stänga av hörde till på den tiden när bilarna hade 6-volts likströmsgenerator. På det sättet fick man i lite extra kräm i batteriet som gjorde att den kallstartade lättare nästa morgon.

Ja på det sättet blev nästa start lättare, men p g a lite extra bränsle.
Det var då man hade axelerationspump på förgasaren. Hastigt gaspådrag gav en extra skvätt - så stängde man av tändningen och den extra skvätten låg kvar där till nästa start och underlättade den. Det var på "stenåldern" (60-tal, typ) :)

Ove
2012-04-28, 07:21
Ja på det sättet blev nästa start lättare, men p g a lite extra bränsle.
Det var då man hade axelerationspump på förgasaren. Hastigt gaspådrag gav en extra skvätt - så stängde man av tändningen och den extra skvätten låg kvar där till nästa start och underlättade den. Det var på "stenåldern" (60-tal, typ) :)

:hmmmm2: Är det möjligt? En liten bränsleskvätt i en varm motor dunstar väl bort på nolltid. :confused:

:rolleyes: Nåja! Skit samma, instämmer med Guzzi-Leif att det handlar väl mest om att tro, för jag tror inte det kom så mycke extra ström i batteriet heller. Huvudsaken var nog att man fann en metod som fungerade = känsla för just den motorn. :cool:

Ps: Undrar om vi inte kommit lite vid sidan av tråden? Men det blir ju så ibland. Ds

Guzzi-Leif
2012-04-28, 10:23
Om vi återgår till tråden: Även "problemet" med förhöjd tomgång och dess påverkan på att lägga i ettan, löses om man startar med växel ilagd och indragen koppling. Bara att starta o köra iväg!

namn
2012-04-28, 16:26
Eftersom jag numera har hojen lite olämpligt parkerad för att kunna tomgångsköra klockan 0330 när jag åker till jobbet så har jag nu börjat anamma principen att starta med växeln i och åka iväg på direkten. Jag har nu kollat 3 dagar och sett att vid ca.700meter mjuk lugn körning så kommer första strecket på tempmätaren, och 15-1700 meter så har den full driftstemperatur.

Jag måste små flina åt mig själv, varför har jag tidigare startat hojen bara för att den ska få gå sig "lite ljummen" 2,2 liter rymmer mitt kylsystem enligt boken. på ren tomgång så brukar den bli ljummen på samma tid som det tar mig att kliva i hela rustningen. 5-6 minuter kanske.
Jag skiter väl i bränslet jag förlorat, men hur mycket smidigare och tystare är det inte att starta med 1:an på plats, det är ju inte direkt så att man behöver värme i defrostern... Och har man insprutning så tar elektroniken hand om varvtal mm.

Olle Å
2012-04-28, 18:35
Funderar på om hur man skall göra med de hojar som har startspärr när växeln är ilagd:eek::eek:

Guzzi-Leif
2012-04-28, 18:48
Funderar på om hur man skall göra med de hojar som har startspärr när växeln är ilagd:eek::eek:

Då "rycker du loss" kopplingen innan du lägger i friläge och startar (i med ettan, dra in kopplingen, jucka cykeln lite fram och åter så släpper "klibbet").

namn
2012-04-28, 18:48
Suzuki har ju en variant, finns andra lösningar på andra märken , men i mitt fall räcker det om jag håller in kopplingen så går det att starta med växel ilagd, men det finns även märken som du måste hålla in bromsen på för att det ska gå att starta, jag har själv aldrig ägt något märke där ingen "liknande" manöver finns, men det betyder inte att dom inte finns.

Guzzi-Leif
2012-04-28, 18:53
Ja på det sättet blev nästa start lättare, men p g a lite extra bränsle.
Det var då man hade axelerationspump på förgasaren. Hastigt gaspådrag gav en extra skvätt - så stängde man av tändningen och den extra skvätten låg kvar där till nästa start och underlättade den. Det var på "stenåldern" (60-tal, typ) :)

Om man får i lite extra soppa vid detta förfarande (förutsätter som sagt var att man inte har insprutning), då händer tre saker:
-Oljefilmen på cylinderväggen tvättas och risken för korrosion ökar en aning.
-I de cylindrar där någon/några av ventilerna står öppen/öppna kommer huvuddelen av bensinen att snabbt dunsta ut åt endera hållet.
-På övriga cylindrar kommer soppan ganska snart att helt övergå i vätskefas, leta sig förbi kolvringsgapen och hamna i oljan där den enbart gör skada - ingen nytta.

Summa summarum: Ingen nytta, bara slöseri - såväl i teori som i praktik!

engström67
2012-04-28, 21:06
Funderar på om hur man skall göra med de hojar som har startspärr när växeln är ilagd:eek::eek:

undra vilka cyklar det är så på?

Gert
2012-04-28, 21:25
undra vilka cyklar det är så på?
De flesta hojarna har väl startspärr när den ligger i växel?
Dragstar 650 & 1100 är det så iaf. den måste ligga i neutral eller ha kopplingen inne för att gå att starta.

engström67
2012-04-28, 21:48
De flesta hojarna har väl startspärr när den ligger i växel?
Dragstar 650 & 1100 är det så iaf. den måste ligga i neutral eller ha kopplingen inne för att gå att starta.

Jo det begriper jag väl.Det var ju det som det handlade om,kunna starta med växel i för att slippa skrammel när man peta i 1,an som vissa hojar dras med.Och naturligtvis måste man ju hålla in kopplingen.